Subscribe Now
Trending News

مقالات

سلامتی

رادیکال آزاد دقیقا چیست و چه اهمیتی دارد؟ 

رادیکال آزاد دقیقا چیست و چه اهمیتی دارد؟

[ad_1]

رادیکال های آزاد مولکول هایی بسیار واکنش پذیر و ناپایدار هستند که به طور طبیعی توسط بدن به عنوان محصول جانبی متابولیسم طبیعی ساخته می شوند. رادیکال های آزاد نیز می تواند توسط بدن پس از قرار گرفتن در معرض سموم موجود در محیط مانند دود تنباکو و اشعه ماوراء بنفش (UV) ساخته شود.

رادیکال‌های آزاد تنها کسری از ثانیه عمر می‌کنند، اما در این مدت می‌توانند به DNA آسیب برسانند و گاهی اوقات جهش‌هایی ایجاد می‌کنند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سرطان را افزایش دهد.

آنتی اکسیدان ها در غذاهایی که می خوریم می تواند مولکول های ناپایدار را خنثی کند و احتمال آسیب رساندن به آنها را کاهش دهد.

این مقاله توضیح می دهد که رادیکال های آزاد چیست. همچنین با نوع آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، مکمل‌ها یا ویتامین‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد و همچنین غذاهایی که برای کاهش استرس اکسیداتیو باید در رژیم غذایی خود بگنجانید، آشنا خواهید شد.

رادیکال های آزاد چیست؟

رادیکال های آزاد اتمی هستند که یکی دارند الکترون که جفت نشده است گاهی اوقات آنها بیش از یک الکترون جفت نشده دارند.

برای پایداری الکترون ها باید جفت شوند. رادیکال‌های آزاد دائماً به دنبال پیوند با اتم یا مولکول دیگر هستند تا پایدار شوند.

همانطور که آنها به اطراف نگاه می کنند، رادیکال های آزاد می توانند به سلول های انسان آسیب برسانند. پیامدهای این آسیب شامل اثراتی مانند تسریع روند پیری و حتی ایفای نقش در ایجاد سرطان و سایر بیماری‌ها است.

انواع رادیکال های آزاد

انواع رادیکال های آزاد

انواع مختلفی از رادیکال های آزاد وجود دارد. رادیکال های آزاد اکسیژن (گونه های اکسیژن واکنش پذیر) در انسان مهم ترین هستند.

نمونه هایی از رادیکال های آزاد اکسیژن عبارتند از:

  • اکسیژن منفرد (زمانی که اکسیژن به اتم های منفرد با الکترون های جفت نشده تقسیم می شود)
  • آب اکسیژنه
  • سوپراکسیدها
  • آنیون های هیدروکسیل

منابع رادیکال های آزاد

رادیکال‌های آزاد می‌توانند از فرآیندهای متابولیک طبیعی در بدن یا قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا به وجود بیایند.سرطان زا) یا سایر مواد مضر موجود در محیط.

رادیکال های آزاد از فرآیندهای طبیعی بدن

بدن رادیکال های آزاد تولید می کند در حالی که مواد مغذی را تجزیه می کند تا انرژی لازم برای عملکرد را به ما بدهد.

تولید رادیکال های آزاد در طول این فرآیندهای طبیعی در بدن یکی از دلایلی است که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها با افزایش سن افزایش می یابد، حتی اگر در معرض مواد سمی قرار نگرفته باشیم.

کم خونی یا فقر آهن
بیشتر بخوانید

رادیکال های آزاد از مواد سرطان زا

رادیکال‌های آزاد نیز می‌توانند زمانی که در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌گیریم ایجاد شوند:

  • دود تنباکو
  • اشعه ماوراء بنفش
  • رادون
  • مواد و مواد شیمیایی محیطی و شغلی (مانند آزبست و وینیل کلرید)
  • برخی از ویروس ها
  • پرتوهای پزشکی
  • آلودگی هوا

اثر رادیکال های آزاد بر بدن: استرس اکسیداتیو

هنگامی که رادیکال‌های آزاد ساخته می‌شوند، آزادند که به بدن آسیب برسانند – خواه از قرار گرفتن در معرض یک ماده سرطان‌زا یا فرآیندهای طبیعی بدن باشد.

در دسترس بودن رادیکال های آزاد چیزی به نام ایجاد می کند استرس اکسیداتیودر بدن. این استرس نامیده می شود زیرا واکنش های شیمیایی که به رادیکال های آزاد اجازه می دهد الکترون بگیرند در حضور اکسیژن رخ می دهد.

چندین بخش در این فرآیند وجود دارد. هنگامی که یک رادیکال آزاد یک الکترون را از یک مولکول “دزدید”، آن مولکول به یک رادیکال آزاد تبدیل می شود زیرا یک الکترون از دست داده است. این چرخه ادامه می یابد و رادیکال های آزاد بیشتری تولید می کند.

رادیکال های آزاد می توانند به DNA بدن آسیب برسانند. DNA ما حاوی ژن ها، پروتئین ها، لیپیدها، غشای سلولی و سایر مواد مهم ماست. DNA آسیب دیده می تواند منجر به بیماری شود.

نظریه رادیکال آزاد پیری

چندین نظریه در مورد اینکه چرا بدن ما پیر می‌شود و رادیکال‌های آزاد در بسیاری از آنها نقش کلیدی دارند، وجود دارد. رادیکال های آزاد به طور کامل مسئول تغییرات مرتبط با افزایش سن در نظر گرفته نمی شوند. به احتمال زیاد پیری طبیعی با بسیاری از فرآیندهای بدن مرتبط است.

چگونه رادیکال های آزاد می توانند باعث سرطان شوند

آسیب به ژن‌های موجود در DNA می‌تواند باعث شود که آنها پروتئین‌های بی‌اثر بسازند. برخی از این پروتئین ها بخش مهمی برای اطمینان از عملکرد صحیح DNA هستند.

یک منطقه کلیدی که در آن آسیب می تواند مشکلاتی ایجاد کند، در ژن های سرکوبگر تومور است. این ژن‌ها پروتئین‌هایی را هدایت می‌کنند که DNA آسیب‌دیده را ترمیم می‌کنند یا باعث سلول‌هایی می‌شوند که به شدت آسیب دیده‌اند که نمی‌توان آنها را از طریق «مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی» حذف کرد.آپوپتوز).

معمولاً این یک سری جهش در ژن‌های سرکوب‌کننده تومور و ژن‌های دیگر است که منجر به تشکیل سلول سرطانی می‌شود.

آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد

بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی (مواد شیمیایی گیاهی) در غذاهای ما آنتی اکسیدان وجود دارد. این مواد مغذی تشکیل رادیکال های آزاد را متوقف می کنند و ممکن است آسیب هایی را که در بدن ایجاد می کنند کاهش دهند.

آنچه باید در مورد آزمایشات معمول خون بدانید
بیشتر بخوانید

قدرت آنتی اکسیدان ها در مبارزه با رادیکال های آزاد یکی از دلایلی است که چرا رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است.

نمونه هایی از آنتی اکسیدان هایی که ممکن است به مبارزه با رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک کنند عبارتند از:

بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان های مختلف مانند انواع توت ها و چای سبز هستند.

آیا مکمل های آنتی اکسیدانی با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند؟

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله سرطان مرتبط است. با این حال، به نظر نمی رسد استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی همان اثر را داشته باشد.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است افرادی که غذاهای غنی از بتاکاروتن و ویتامین E دریافت می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

برای اینکه بفهمند چرا ممکن است چنین باشد، محققان مطالعه‌ای انجام دادند که در آن گروهی از افراد مکمل بتاکاروتن مصرف کردند و گروه دیگر بررسی نکردند که آیا خطر ابتلا به سرطان ریه تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا خیر.

نتایج کمی شگفت‌انگیز بود: مردان شرکت‌کننده در مطالعه که سیگار می‌کشیدند و بتاکاروتن مصرف می‌کردند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان ریه بودند، نه کمتر.

آیا افراد مبتلا به سرطان می توانند مکمل های آنتی اکسیدان مصرف کنند؟

اگر در حال درمان سرطان هستید، ممکن است در مورد رادیکال های آزاد نگران باشید و از خود بپرسید که آیا باید مصرف آنتی اکسیدان خود را برای مبارزه با آسیب بیشتر افزایش دهید.

همیشه با انکولوژیست خود در مورد هر مکملی که به فکر امتحان کردن آن هستید صحبت کنید. آنها شما را راهنمایی خواهند کرد که در حین درمان چه چیزی برای مصرف (یا نه) ایمن است.

با این حال، مصرف مکمل‌های آنتی‌اکسیدان ممکن است پیش آگهی برخی سرطان‌ها را بدتر کند و برخی مکمل‌های ویتامین ممکن است درمان‌های سرطان را کمتر مؤثر کنند.

در یک مطالعه، زنان یائسه مبتلا به سرطان سینه که از مکمل های آنتی اکسیدانی در طول شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می کردند، پیش آگهی ضعیف تری داشتند. دو مطالعه جداگانه دیگر نشان دادند که مکمل های آنتی اکسیدانی (مانند ویتامین E) ممکن است باعث رشد و گسترش سرطان ریه شوند.

در حالی که مکمل های آنتی اکسیدانی اغلب توصیه نمی شوند، متخصص سرطان شما احتمالاً شما را به خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی که به طور طبیعی حاوی آنتی اکسیدان است تشویق می کند.

سقط جنین
بیشتر بخوانید

چگونه رادیکال های آزاد را در بدن خود کاهش دهید

شما نمی توانید به طور کامل از رادیکال های آزاد اجتناب کنید زیرا آنها بخشی از یک فرآیند طبیعی در بدن شما هستند که کنترل آن را ندارید. شما همچنین نمی توانید همیشه از قرار گرفتن در معرض سموم اجتناب کنید – برای مثال، ممکن است در محل کار خود با آنها برخورد کنید.

با این اوصاف، شما می توانید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آنها انجام دهید و زمانی که نمی توانید از آنها اجتناب کنید، ایمنی را در نظر بگیرید.

همچنین می توانید بدن خود را با آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد مسلح کنید. در حالی که بدن شما آنتی اکسیدان تولید می کند، به اندازه کافی تولید نمی کند. به عنوان مثال، خوردن “رنگین کمانی از غذاها” که شما را با آنها تامین می کند، کلیدی است.

گفته می‌شود، حتی زمانی که افراد «همه کارها را درست انجام می‌دهند» – مانند اجتناب از مواد سرطان‌زا و خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان – همچنان ممکن است به سرطان یا سایر بیماری‌ها مبتلا شوند.

خلاصه

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری در بدن هستند که می توانند به DNA در سلول ها آسیب برسانند. به نوبه خود، این می تواند خطر ابتلا به بیماری، از جمله سرطان را افزایش دهد.

بدن به طور طبیعی برخی رادیکال‌های آزاد را به عنوان محصول جانبی فرآیندهایی که به طور معمول انجام می‌دهد تولید می‌کند، اما همچنین می‌توانید با قرار گرفتن در معرض برخی از مواد سمی، رادیکال‌های آزاد بیشتری دریافت کنید.

آنتی اکسیدان ها، مانند آنهایی که به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند، یک راه کلیدی برای “مبارزه کردن” با رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو هستند که در بدن شما ایجاد می کنند. با این حال، مکمل‌های آنتی‌اکسیدان کمتر کمک می‌کنند و حتی ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، مضر هستند.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *