Subscribe Now
Trending News

مقالات

بیماری ها

علل کم خونی را بشناسید 

علل کم خونی را بشناسید

کم خونی یک اختلال خونی است که با سطح ناکافی هموگلوبین در خون مشخص می شود.

هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در بدن لازم است. علاوه بر این، هموگلوبین پروتئینی است که گلبول‌های قرمز خون (RBCs) را قادر می‌سازد تا اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها و سایر اندام‌های بدن منتقل کنند و همچنین انتقال دی اکسید کربن به ریه‌ها را از سایر قسمت‌های بدن تسهیل می‌کند.

حتما بخوانید : 

مکانیسم های کم خونی

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد. در حالی که برخی از آنها فقط مشکلات سلامتی خفیفی ایجاد می کنند، برخی دیگر بسیار جدی تر هستند. هر نوع کم خونی که یک فرد داشته باشد، این بیماری ناشی از یکی از موارد زیر است:

  • بدن نمی تواند سطح کافی هموگلوبین تولید کند
  • هموگلوبین تولید می شود اما به درستی عمل نمی کند
  • بدن سطوح کافی از RBC تولید نمی کند
  • گلبول های قرمز خیلی سریع در بدن تجزیه می شوند

کم خونی فقر آهن

هموگلوبین و گلبول های قرمز توسط مغز استخوان ساخته می شوند که برای تولید آنها به آهن نیاز دارد. اگر مقدار کافی آهن در دسترس نباشد، مغز استخوان نمی تواند هموگلوبین گلبول های قرمز بسازد.

بنابراین، شایع ترین علت کم خونی، کمبود آهن است. برخی از دلایل کاهش سطح آهن عبارتند از از دست دادن خون، رژیم غذایی فاقد آهن و بارداری.

از دست دادن خون

وقتی فردی در نتیجه جراحی، آسیب، یا اختلال لخته شدن خون، مانند هموفیلی یا خونریزی روده ناشی از زخم یا سرطان، خون خود را از دست می دهد، ممکن است کم خونی ایجاد شود.

استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا هپارین نیز می تواند منجر به کم خونی شود.

تشخیص کم خونی
بیشتر بخوانید

آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) نیز می‌توانند منجر به زخم معده و خونریزی مزمن روده شوند. برای زنان، قاعدگی یکی دیگر از عوامل خطر برای از دست دادن خون است.

رژیم غذایی فاقد آهن

برای اینکه بدن سطوح کافی هموگلوبین تولید کند، رژیم غذایی باید سرشار از آهن باشد. برخی از منابع خوب آهن رژیمی عبارتند از: نان سبوس دار، لوبیا، توفو، ماهی تن، تخم مرغ، میگو، بوقلمون، برنج قهوه ای و گوشت بره.

بارداری

یک نوزاد متولد نشده از نظر آهن به مادر متکی است. بنابراین، سطح آهن مورد نیاز بدن در طول بارداری افزایش می یابد تا بتواند این نیاز را برآورده کند.

در نتیجه، بسیاری از زنان باردار برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی از مکمل های ویتامین حاوی آهن استفاده می کنند.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

به غیر از آهن، بدن برای تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین به ویتامین B12 و فولات نیز نیاز دارد. رژیم غذایی کم این مواد مغذی می تواند توانایی بدن را برای تولید گلبول های قرمز سالم که دارای مقدار کافی هموگلوبین هستند کاهش دهد.

در اکثر موارد، افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 یا فولات دارای گلبول های قرمز بزرگ، توسعه نیافته و عملکرد مناسبی نیستند. به این کم خونی مگالوبلاستیک نیز گفته می شود.

غذاهایی که منبع خوبی از B12 هستند عبارتند از گوشت، ماهی و محصولات لبنی. بنابراین، رژیمی که شامل این محصولات غذایی باشد معمولاً می تواند سطح کافی B12 را تضمین کند.

افرادی که یک رژیم غذایی کلی ضعیف دارند یا افرادی که رژیم گیاهخواری دارند ممکن است در معرض خطر کم خونی کمبود ویتامین B12 باشند.

نمونه‌هایی از غذاهایی که منابع خوبی از فولات هستند عبارتند از: بروکلی، مارچوبه، نخود و برنج قهوه‌ای. اگر این غذاها به طور منظم مصرف نشوند، ممکن است کمبود فولات ایجاد شود.

کم خونی چیست؟
بیشتر بخوانید

کم خونی خطرناک

برخی از افرادی که سطوح کافی از B12 مصرف می‌کنند، به دلیل یک بیماری خودایمنی به نام کم‌خونی خطرناک، هنوز قادر به پردازش این ویتامین نیستند.

در این شرایط، سیستم ایمنی بدن به سلول های موجود در بدن حمله می کند. معده ای که پروتئینی به نام فاکتور داخلی تولید می کند.

فاکتور ذاتی با ویتامین B12 ترکیب می شود و مجموعه ای را تشکیل می دهد که سپس توسط روده جذب می شود.

فقدان فاکتور ذاتی در کم خونی پرنیشیوز از جذب ویتامین B12 جلوگیری می کند. کم خونی پرنیشیوز شایع ترین علت کمبود ویتامین B12 در بریتانیا است.

مشکلات گوارشی و کم خونی

برخی بیماری‌های معده و روده، مانند بیماری کرون، یا جراحی‌های گوارشی، مانند گاسترکتومی، می‌توانند بر توانایی بدن در جذب مقادیر کافی ویتامین B12 تأثیر بگذارند.

کم خونی ناشی از بیماری کرون یا سایر شرایط مزمن مانند بیماری کلیوی یا سرطان به عنوان کم خونی بیماری مزمن شناخته می شود.

داروها و کم خونی

برخی داروها می‌توانند بر جذب B12 تأثیر بگذارند. مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI)، به عنوان مثال، تولید اسید در معده را مهار می‌کنند. بدون این اسید، ویتامین B12 نمی تواند از غذا در معده آزاد شود.

سایر علل کم خونی ناشی از کمبود فولات

سوءجذب

برخی شرایط سلامتی می‌تواند بر توانایی بدن در جذب مناسب فولات تأثیر بگذارد. نمونه ای از چنین شرایطی بیماری سلیاک است.

ادرار بیش از حد

ادرار بیش از حد می تواند منجر به دفع بیش از حد فولات از بدن شود. نمونه‌هایی از مشکلاتی که می‌توانند منجر به ادرار بیش از حد شوند عبارتند از آسیب حاد کبد و نارسایی احتقانی قلب.

درمان پانکراتیت حاد
بیشتر بخوانید

دارو

برخی از داروها سطح فولات را کاهش می دهند یا بر توانایی بدن در جذب آن تأثیر می گذارند. برای مثال، انواع خاصی از داروهای ضد تشنج که برای درمان صرع استفاده می‌شوند، می‌توانند این اثر را ایجاد کنند.

نیاز به فولات اضافی

در برخی شرایط، بدن بیشتر از حد معمول به فولات نیاز دارد، که اگر این نیاز اضافی برآورده نشود، می تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود فولات شود.

نمونه هایی از این شرایط عبارتند از بارداری، برخی اختلالات خونی، سرطان و همچنین بیماری هایی که باعث التهاب می شوند.

کم خونی آپلاستیک

کم خونی آپلاستیک وضعیتی است که میزان گلبول های قرمز را کاهش می دهد زیرا مغز استخوان آسیب دیده است و بنابراین قادر به تولید مقادیر کافی از گلبول های قرمز جدید نیست.

این نوع کم خونی در اثر عفونت ویروسی، استفاده از برخی داروها مانند داروهای سرطان یا آنتی بیوتیک ها و قرار گرفتن در معرض برخی مواد سمی ایجاد می شود.

سرطان خون و بیماری‌های خودایمنی نیز بر توانایی مغز استخوان در ساخت گلبول‌های قرمز تأثیر می‌گذارند.

کم خونی همولیتیک

کم خونی همولیتیک وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز به اندازه معمول دوام نمی آورند، یعنی حدود 120 روز. مغز استخوان به اندازه کافی گلبول های قرمز را با سرعت کافی تولید نمی کند تا جایگزین گلبول های در حال تخریب شود.

عواملی که می‌توانند منجر به تخریب گلبول‌های قرمز شوند عبارتند از اختلالات خود ایمنی، شرایط ژنتیکی مانند کم خونی سلول داسی شکل و تالاسمی، کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G6PD)، لخته شدن خون، عفونت، و قرار گرفتن در معرض برخی داروها، مواد شیمیایی، یا سموم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *