Subscribe Now
Trending News

مقالات

بیماری ها

درمان پانکراتیت حاد 

درمان پانکراتیت حاد

در حالی که بیمار در حال بهبودی است، برای علائم هرگونه عارضه به دقت تحت نظر قرار می گیرد و مایع و اکسیژن در اختیار او قرار می گیرد. در صورت بروز عوارض، ممکن است نیاز به درمان بیشتر باشد و بهبودی به طور قابل توجهی طولانی شود.

یک طرح کلی از رویکردهای درمانی معمول اتخاذ شده برای مدیریت بیماران مبتلا به این بیماری در زیر آورده شده است:

  • اگرچه هیچ محدودیتی در رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به پانکراتیت حاد خفیف اعمال نمی شود، اما همچنان ممکن است به آنها توصیه شود که غذا نخورند زیرا هضم غذای جامد می تواند لوزالمعده را تحت فشار قرار دهد. درعوض، بیماران ممکن است نیاز داشته باشند مواد مغذی خود را از طریق یک لوله تغذیه دریافت کنند، لوله ای که وارد بینی شده و به معده منتقل می شود. بسته به شدت بیماری، ممکن است بیماران برای چند روز یا بیشتر به این روش تغذیه شوند.
  • در طول یک حمله پانکراتیت حاد بدن می تواند بسیار کم آب شود و مایعات بدن باید با استفاده از لوله ای که به ورید بیمار متصل است دوباره پر شود. این مایعات به عنوان مایعات داخل وریدی (IV) نامیده می شوند.

در موارد شدید، بیماران ممکن است به دلیل از دست دادن مایعات که باعث کاهش شدید حجم خون می شود، فشار خون پایین خطرناکی داشته باشند. به این شوک هیپوولمیک گفته می شود و استفاده از مایعات IV می تواند از بروز آن جلوگیری کند.

  • اکسیژن از طریق لوله بینی تامین می شود تا اطمینان حاصل شود که اندام های حیاتی بیمار مقادیر کافی اکسیژن دریافت می کنند. در موارد شدید، ممکن است برای حمایت از تنفس نیاز به تهویه باشد.
  • معمولاً برای درمان درد شکمی شدید که پانکراتیت حاد است، به مسکن‌های قوی مانند مورفین نیاز است. می تواند باعث. این مسکن ها می توانند باعث خواب آلودگی و عدم هوشیاری شوند.
  • هنگامی که بیمار تثبیت شد و به نظر می رسد در حال بهبودی است، علت اصلی پانکراتیت حاد درمان می شود. دو مورد از شایع ترین علل این بیماری سنگ کیسه صفرا و نوشیدن الکل است.
  • در مواردی که علت اصلی سنگ کیسه صفرا باشد، ممکن است روشی به نام کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی انجام شود. این شامل آندوسکوپ و ابزار جراحی است که به دستگاه گوارش منتقل می شود تا سنگ کیسه صفرا برداشته شود. روش دیگر، برداشتن کیسه صفرا با جراحی ممکن است ضروری باشد. این هیچ تأثیر عمده ای بر سلامتی ندارد، اما به این معنی است که بیماران ممکن است هضم غذاهای چرب یا تند را دشوارتر کنند.
  • به بیمارانی که پانکراتیت حاد داشته‌اند، گفته می‌شود که به مدت شش ماه از نوشیدن الکل خودداری کنند، صرف نظر از علت بیماریشان. این به این دلیل است که الکل می تواند در طول بهبودی به پانکراس آسیب بیشتری وارد کند.

ادامه مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *