Subscribe Now
Trending News

مقالات

سلامتی

اعتیاد به خورشید : مزیت بقای تکاملی؟ 

اعتیاد به خورشید : مزیت بقای تکاملی؟

برنزه کردن برای هزاران نفر از افراد سالم که مبارزه با نیاز به برنز کردن پوست خود را غیرممکن می دانند تقریبا غیرقابل مقاومت است. زمانی پوست سفید بسیار خشمگین بود زیرا نشان می داد فرد به اندازه کافی ثروتمند است که مجبور نیست بیرون زیر نور خورشید کار کند.

بعداً، پوست برنزه طلایی-قهوه ای مد شد زیرا افراد ثروتمند برنزه خود را که در طول تعطیلات خود در مقاصد غرق آفتاب به دست آورده بودند به رخ می کشیدند. تغییر حمام آفتاب و برنزه کردن از رفتار عمومی در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده غیرممکن است. چه چیزی پشت این جذابیت نهفته است؟

ویتامین D و پوست

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که به شکل فعال در پوست و کلیه ها از یک پیش ساز سنتز می شود. این تبدیل به اشعه UV بستگی دارد.

شکل فعال آن برای جذب مناسب کلسیم و فسفر ضروری است، که به نوبه خود پایه ای برای رشد و نمو استخوان، ترمیم و بازسازی استخوان، طیف گسترده ای از اقدامات متابولیک از جمله انتقال عصبی، انعقاد خون، ثبات عصبی و عملکرد قلبی است. همچنین در جلوگیری از ایجاد تومورهای بدخیم.

UVB در آبشار واکنش‌هایی که ویتامین D قابل استفاده در پوست انسان تولید می‌کند، بسیار مهم است. با این حال، اشعه ماوراء بنفش همچنین منجر به ایجاد انواع سرطان های پوست می شود، به ویژه زمانی که با سابقه آفتاب سوختگی همراه باشد.

اشعه‌های UVB همچنین فولات را از بین می‌برند، ویتامینی که به همان اندازه برای سلامتی حیاتی است و با ترویج تکثیر سریع طبیعی سلول‌ها که برای رشد و نمو یک ارگانیسم ضروری است، می‌شود.

blank

رنگ پوست و قرار گرفتن در معرض UV

به خوبی شناخته شده است که انسان ها می توانند رنگ پوست خود را در پاسخ به میزان و مدت تابش نور خورشید تغییر دهند. به این میگن برنزه شدن برنزه. این یک قابلیت طبیعی مهم به دلیل تنوع بیولوژیکی در میزان نور خورشید است که جمعیت های مختلف در نقاط مختلف زمین دریافت می کنند.

7 روشی که روغن نارگیل در آن کاربرد دارد
بیشتر بخوانید

نور خورشید حاوی اشعه های فرابنفش A (UVA) و ماوراء بنفش B (UVB) است که به سایبان اتمسفر نفوذ می کند تا روی پوست انسان بیفتد. مناطق شمالی بیشتر نور UVB را به دلیل پراکندگی و جذب اتمسفر از دست می دهند.

به همین دلیل اکنون اعتقاد بر این است که برنزه کردن به عنوان یک مکانیسم داخلی برای کمک به سازگاری پوست با سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و استقبال از مزایای نور خورشید و در عین حال به حداقل رساندن خطرات آن ایجاد شده است.

با قوی‌تر شدن تابش خورشید با آمدن بهار و تابستان، پوست شروع به برنزه شدن می‌کند، در حالی که با فرا رسیدن زمستان، عکس آن رخ می‌دهد.

کمبود نسبی قرار گرفتن در معرض نور خورشید در افراد تیره پوست که در آب و هوای معتدل با کمبود نور خورشید زندگی می کنند، احتمالاً با بسیاری از شرایط سلامتی مرتبط است که در این گروه شایع تر است.

چنین افرادی به دلیل پوست ضخیم تر و تیره ترشان که مانع از عبور اشعه می شود، شانس کمتری برای دریافت اشعه ماوراء بنفش کافی برای تبدیل ویتامین D غیر فعال به فرم فعال دارند.

چنین افرادی می توانند از گذراندن چند دقیقه روزانه در زیر نور خورشید، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض بیش از حد و دور ماندن از درخشان ترین نور خورشید، بسیار سود ببرند.

در اوایل، نژادهای با پوست تیره رنگ پوست خود را ایده آل برای به حداکثر رساندن فواید نور خورشید بر روی پوست خود یافتند و در عین حال تا حدی از کاهش فولات و تمایل به سرطان ناشی از اشعه UVB جلوگیری کردند.

آنچه باید در مورد آزمایشات معمول خون بدانید
بیشتر بخوانید

با این حال، جمعیت‌هایی که پوست روشن‌تر در مناطق نیمه گرمسیری، معتدل و سرد دارند، نور خورشید بسیار ضعیف و حداقل مقادیر اشعه ماوراء بنفش را در طول سال تجربه می‌کنند که منجر به کمبود ویتامین D می‌شود.

پوست رنگ پریده برای جذب هر چیزی که نور خورشید روی پوست می افتد تا ویتامین D فعال تولید کند ایده آل است. این حالت هم در جنوب و هم در شمال 46 درجه عرض جغرافیایی است. بین 23 تا 46 درجه عرض جغرافیایی، نور خورشید متغیر قانون است که منجر به برنزه شدن می شود.

توسعه اعتیاد “Tan” – منطق بیولوژیکی

سطوح کافی ویتامین D باعث رشد استخوان ها، جلوگیری از راشیتیسم، و کمک به بیماران مبتلا به سل می شود که خیلی بهتر از این بیماری که در قرن های قبل بلای جان اروپا بود، بهبود پیدا کنند.

سایر شرایط بهداشتی که تصور می شد به قرار گرفتن در معرض نور خورشید پاسخ می دهند عبارتند از روماتیسم، نقرس، دیابت، زخم ها و زخم های مزمن. بسیاری از عفونت ها نیز در صورت کمبود ویتامین D شایع تر هستند.

همچنین مشخص شد که افراد مسن تا حد زیادی کمبود ویتامین D دارند، مانند بسیاری از کودکان و بزرگسالان جوان که باعث پوکی استخوان و راشیتیسم می شود.

کمبود ویتامین D می تواند خطر ابتلا به سرطان های ریه و روده بزرگ را افزایش دهد. و منیفولد سینه، اینها بسیار شایع تر از سرطان های پوست و بسیار تهاجمی تر هستند.

همچنین مشخص شده است که مرگ و میر ناشی از سرطان در عرض های جغرافیایی بین 37 درجه شمالی و جنوبی کاهش می یابد. در واقع، به گفته بسیاری از محققان، به ازای هر 2 تا 3 مرگ بیش از حد به دلیل سرطان پوست، ممکن است 30 تا 40 مرگ ناشی از سایر سرطان‌های اصلی کمتر باشد.

سیستم ایمنی بدن چگونه کار می‌کند؟!
بیشتر بخوانید

سطوح پایین ملانین همچنین منجر به تخریب فولات می شود که برای تقسیم سلولی طبیعی ضروری است. کمبود فولات در زنان باردار می تواند باعث ایجاد نقص های رشدی در طول زندگی داخل رحمی شود.

همه اینها ممکن است توضیح دهند که چرا برنزه کردن یک چرخه رفتار وابسته را در برخی افراد به راحتی ایجاد می کند.

حرکت عاطفی به سمت قهوهای مایل به زرد

توصیه‌های پزشکی آفتاب در کنار دریا و فتوتراپی به محبوبیت برنزه شدن “سالم” کمک کرد تا جایی که پوست کم رنگ‌تر به عنوان نشانه‌ای از سلامت و ضعف در مقایسه با ورزشکاری مطلوب و سلامتی درخشان مرتبط با پوست برنزه در نظر گرفته شد.

علاوه بر منطق بیولوژیکی پوست برنزه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تولید هجوم مواد شیمیایی هیجان‌انگیز مغز، اندورفین‌ها، در بسیاری از افراد می‌شود که مسیر پاداش را آغاز می‌کند.

این مورد می تواند واقعیت اعتیاد به نور خورشید را در واقعیت نشان دهد، و توضیح دهد که چرا چنین افرادی از مضرات آشکار قرار گرفتن بی رویه در معرض نور خورشید غافل می شوند که معمولاً در زیر نور خورشید قرار می گیرند و از احساس لذتی که این چرخه را تداوم می بخشد لذت می برند.

طبق تحقیقات حاضر، به نظر می رسد زنان و افراد جوان تر تمایل بیشتری به اعتیاد به برنزه شدن دارند. یک عامل ارثی نیز ممکن است در این رفتار وابستگی موثر باشد.

عوامل دیگری که ممکن است در ایجاد اعتیاد به نور خورشید نقش داشته باشند عبارتند از نیاز به رفع استرس یا بهبود تصویر بدن، در میان سایر شرایط روانی مانند اختلال بدشکلی بدن یا اختلال وسواس فکری-اجباری.

همچنین دیده شده است که سوء مصرف مواد در معتادان برنزه کننده بیشتر است و ترشح بتا اندورفین ممکن است نقش مهمی در تداوم این رفتار اعتیاد آور داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *