Subscribe Now
Trending News

مقالات

تغذیه و رژیم غذایی

فواید چای سبز برای سلامتی 

فواید چای سبز برای سلامتی

[ad_1]

چای سبز در چین سابقه طولانی دارد، جایی که هزاران سال است که از آن به عنوان یک نوشیدنی با طعم غنی استفاده می شود و برای اهداف دارویی استفاده می شود. امروزه، چای سبز محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به لطف مزایای سلامتی بسیار تحسین شده آن در سراسر جهان مصرف می شود.

چای سبز از برگ های آن تهیه می شود کاملیا سیننسیس گیاه. اگرچه همه انواع چای از یک گیاه به دست می آیند، چای سبز به دلیل نحوه فرآوری آن سالم ترین است.

این مقاله مزایای سلامتی شناخته شده و بالقوه چای سبز، عوارض جانبی احتمالی، و مواردی که هنگام خرید چای سبز برای مصرف یا استفاده به عنوان مکمل غذایی باید به آن توجه کرد را پوشش می دهد.

چای سبز چه فوایدی دارد؟

برای چای سبز، برگ های جوان گیاه را برداشت، پژمرده، بخار پز یا تابه سرخ می کنند و سپس خشک می کنند. این فرآیند به جلوگیری از تخمیر کمک می کند و بسیاری از ترکیبات مفید موجود در برگ چای را حفظ می کند.

چای سبز دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان است که مسئول فواید سلامتی نوشیدنی است. چای سرشار از پلی فنول ها است – ترکیبات طبیعی که التهاب را کاهش می دهد، در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و از آسیب سلولی جلوگیری می کند.

چای سبز حاوی سطوح بالایی از فنول های طبیعی و آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین ها (خانواده ای از مواد شیمیایی). Epigallocatechin-3-gallate (EGCG) فراوان ترین کاتچین موجود در چای سبز است. نشان داده شده است که ECGC سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، عملکرد شناختی را تقویت می کند، کاهش وزن را افزایش می دهد، سطح قند خون را تنظیم می کند، از سلامت گوارش حمایت می کند و در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می کند.

طبق تحقیقات، فواید چای سبز برای سلامتی در زیر آمده است.

از سلامت قلب و عروق محافظت می کند

نوشیدن چای سبز ممکن است از بیماری های قلبی عروقی محافظت کند و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد. بررسی 31 مطالعه تحقیقاتی نشان داد که چای سبز با کاهش قابل توجه کلسترول تام و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” مرتبط است.

ثابت شده است که ترکیبات ضد التهابی موجود در چای سبز، مانند EGCG، رگ های خونی را شل می کند و التهاب عروقی (التهاب رگ های خونی) را کاهش می دهد.

میزان بهینه مصرف روزانه چای سبز برای فواید سلامت قلب ناشناخته است. با این حال، شواهد نشان می دهد که نوشیدن سه تا پنج فنجان چای سبز در روز، همراه با یک رژیم غذایی سالم، با 41 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

سلامت مغز را تقویت می کند

سلامت مغز با چای سبز

چای سبز برای سلامت مغز مفید است:

چای سبز حاوی کافئین است، محرکی که خلق و خو، سطح انرژی، زمان واکنش و حافظه را تقویت می کند. چای سبز همراه با کافئین حاوی ال- تیانین یک آمینو اسید که به طور مثبت بر خلق و خو تأثیر می گذارد، استرس را کاهش می دهد و تولید دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد. کافئین و ال تیانین با هم برای بهبود خلق و خو، زمان واکنش، توجه و حافظه کار می کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کاتچین‌های موجود در چای سبز مانند EGCG با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، نورون‌ها (سلول‌های مغز) را از آسیب محافظت می‌کنند و مرگ این سلول‌ها را به تاخیر می‌اندازند یا از آن جلوگیری می‌کنند. کاتچین ممکن است در برابر نورودژنراتیو بیماری هایی مانند آلزایمر، زوال عقل و بیماری پارکینسون.

غذاهای ضد نفخ
بیشتر بخوانید

یک مطالعه نشان داد که نوشیدن چای سبز ممکن است خطر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را تا 64 درصد پس از تنظیم عوامل خطر که می‌توانند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارند، مانند سن، رفتارهای سبک زندگی و بیماری‌های زمینه‌ای کاهش دهد.

باعث کاهش وزن می شود

مطالعات متعددی که ارتباط بین مصرف چای سبز و کاهش وزن را بررسی کرده اند، نشان داده اند که کافئین و کاتچین موجود در چای سبز ممکن است متابولیسم را تسریع کرده و به سوزاندن چربی کمک کند.

یک مطالعه که به بررسی اثرات عصاره چای سبز (GTE) بر کاهش وزن می‌پردازد، نشان داد که 12 هفته مصرف مکمل GTE منجر به کاهش وزن و شاخص توده بدنی (BMI) برای شرکت‌کنندگان در مطالعه شد.

سطح قند خون را تنظیم می کند

دیابت نوع 2 با افزایش سطح قند خون همراه است که زمانی اتفاق می افتد که بدن انسولین کافی تولید نمی کند یا به درستی از آن استفاده نمی کند. مطالعات نشان می دهد که چای سبز ممکن است با تنظیم سطح قند خون و بهبود مقاومت به انسولین در برابر دیابت نوع 2 محافظت کند.

بررسی و تجزیه و تحلیل 19 مطالعه شامل بیش از 1 میلیون بزرگسال در هشت کشور نشان داد که نوشیدن حداقل چهار فنجان چای سیاه، سبز یا اولانگ در روز طی 10 سال ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. پژوهشگران بررسی و تجزیه و تحلیل خاطرنشان کردند که داده‌های این مطالعه ذهنی بوده و به‌طور بالقوه توسط عوامل دیگر سبک زندگی منحرف شده‌اند.

یک مطالعه بر روی بزرگسالان چینی نشان داد که مصرف روزانه چای سبز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کاهش خطر عوارض بهداشتی مرتبط با دیابت و مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است.

در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت می کند

چای سبز سرشار از پلی فنول است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و ممکن است به محافظت از سلول ها و DNA در برابر آسیب کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز نیز در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

آسیب اکسیداتیو با التهاب مزمن مرتبط است که می تواند منجر به ایجاد سرطان شود. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند، از جمله:

  • سرطان پستان: نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 15 درصد کاهش می دهد.
  • سرطان روده بزرگ: مطالعات نشان می دهد که مصرف کنندگان چای سبز 30 تا 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.
  • سرطان دهان: تحقیقات نشان می دهد که مصرف طولانی مدت چای با کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان مرتبط است.
تحمل دارو به چه معناست و چه زمانی باید نگران بود؟
بیشتر بخوانید

به یاد داشته باشید که چای سبز به تنهایی خطر ابتلا به این سرطان ها را کاهش نمی دهد. حفظ رفتارهای سبک زندگی سالم برای بهبود سلامت کلی شما ضروری است.

عوارض جانبی چای سبز چیست؟

عوارض جانبی چای سبز

نوشیدن هر روز چای سبز اشکالی ندارد. در واقع، نوشیدن تا هشت فنجان چای سبز در روز بی خطر در نظر گرفته می شود. نوشیدن بیش از مقدار توصیه شده ممکن است عوارض جانبی همراه با بیش از حد را ایجاد کند کافئین، مانند:

قبل از مصرف چای سبز یا عصاره چای سبز با پزشک خود صحبت کنید اگر:

  • حامله هستند. افراد باردار می توانند روزانه تا شش فنجان چای سبز را با خیال راحت مصرف کنند. با این حال، چای سبز ممکن است خطر ابتلا به اختلالات مادرزادی را در نوزادانی که والدین باردارشان کمبود اسید فولیک دارند، افزایش دهد.
  • بیماری کبدی دارند. برخی گزارش ها وجود دارد که چای سبز می تواند باعث آسیب کبدی شود. علائم آسیب کبدی می تواند شامل درد شکم، ادرار تیره رنگ و یرقان باشد.
  • از بتا بلوکرها استفاده کنید. در دوزهای بالا، چای سبز ممکن است سطح خون را کاهش دهد و از اثربخشی یک داروی تجویزی به نام کورگارد (نادولول) – یک مسدودکننده بتا که برای درمان فشار خون بالا و برخی بیماری‌های قلبی تجویز می‌شود، جلوگیری کند.

اگر در دوران شیردهی هستید، چای سبز برای مصرف بی خطر است، اما به یاد داشته باشید که کافئین از شیر مادر عبور می کند و می تواند بر کودک شما تأثیر بگذارد.

انتخاب، آماده سازی و ذخیره سازی

یک چای باکیفیت از یک شرکت معتبر انتخاب کنید. به دنبال اطلاعات روی برچسب محصول در مورد زمان و نحوه پردازش و بسته بندی چای باشید. اگر مطمئن نیستید که کدام نوع برای شما بهترین است، بازدید از یک چای‌فروشی و صحبت با کارکنان محل بسیار خوبی برای شروع است.

چای سبز به صورت کیسه ای، کیسه ای، برگ شل یا پودری معروف به ماچا موجود است. کیسه‌های چای و کیسه‌های چای دارای مقدار استانداردی از برگ هستند و برگ‌های شل معمولاً در قوطی‌های حلبی یا کیسه‌های قابل بسته شدن مجدد فروخته می‌شوند. برخی از افراد ممکن است برای سهولت استفاده، چای سبز را در کیسه یا کیسه خریداری کنند. شما می توانید بر اساس ترجیحات طعم خود انتخاب کنید که چند برگ با چای سبز برگ شل استفاده کنید.

طرز تهیه پودینگ بلوبری
بیشتر بخوانید

آماده سازی

می توانید چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی سرد یا گرم میل کنید. این چای معمولاً با دم کردن چای در آب داغ با دمای 90 درجه سانتیگراد یا 194 درجه فارنهایت (دقیقا زیر جوش) تهیه می شود.

شما می توانید چای را تا زمانی که می خواهید دم کنید. هر چه مدت طولانی تری آن را دم بکشید، طعم آن قوی تر است. برای یک چای سبک تر، دو دقیقه کافی است. برای طعمی قوی تر، آن را به مدت سه تا پنج دقیقه دم کنید.

افزودن شیر، شکر یا عسل ممکن است طعم چای سبز را افزایش دهد. با این حال، این افزودنی ها ممکن است محتوای غذایی چای را تغییر دهند. برخی مطالعات نشان می دهد که افزودن شیر به چای سبز ممکن است مزایای آنتی اکسیدانی آن را کاهش دهد.

ذخیره سازی

هنگام نگهداری چای سبز، باید از هوا، گرما، نور، رطوبت و بو اجتناب کنید. چای خود را در یک ظرف در بسته و بدون هوا در یک کمد تاریک در دمای اتاق نگهداری کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که نگهداری چای در دمای پایین ممکن است به طولانی شدن عمر مفید آن و محافظت از آن در برابر اکسیداسیون کمک کند.

عصاره چای سبز به شکل کپسول، مایع و پودر موجود است. هنگام خرید مکمل عصاره چای سبز به نکات زیر توجه کنید:

  • برچسب مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی محصول را به دقت بخوانید، که باید تمام مواد تشکیل دهنده، مقدار هر کدام و مواد مغذی موجود در مکمل را ذکر کند.
  • برچسب را برای جستجوی گواهی تجزیه و تحلیل (COA) بررسی کنید، که نشان می دهد یک آزمایشگاه شخص ثالث معتبر آن را آزمایش کرده است، حاوی مواد مضر نیست، و برچسب تغذیه دقیق است.

خلاصه

چای سبز فواید سلامتی متعددی را ارائه می‌کند که توسط علم پشتیبانی می‌شود. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز می توانند به محافظت از قلب، بهبود سلامت مغز، کاهش وزن، تنظیم قند خون و محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان کمک کنند. چای سبز به طور کلی در حد متعادل بی خطر است و بیشتر عوارض جانبی نامطلوب مربوط به محتوای کافئین آن است.

افراد باردار یا شیرده، افراد مبتلا به بیماری کبد یا کسانی که از بتابلوکرها استفاده می کنند باید قبل از افزودن چای سبز به برنامه های روزانه خود با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

فواید چای سبز می تواند بر بخش های مختلف سلامتی شما تأثیر بگذارد. اگرچه مصرف منظم چای سبز دم کرده یا مکمل های چای سبز می تواند به سلامت شما کمک کند، به یاد داشته باشید که چای سبز به تنهایی خطرات شما را کاهش نمی دهد. حفظ رفتارهای سبک زندگی سالم برای بهبود سلامت کلی شما ضروری است.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *