Subscribe Now
Trending News

مقالات

سلامتی

تحمل دارو به چه معناست و چه زمانی باید نگران بود؟ 

تحمل دارو به چه معناست و چه زمانی باید نگران بود؟

[ad_1]

اگر به طور مکرر از یک دارو استفاده کنید، بدن شما می تواند تحمل دارو را ایجاد کند. در این شرایط، شما باید دوزهای بالاتری از دارو را مصرف کنید – یا داروی دیگری را تغییر دهید – تا همان مزیت یا اثری را داشته باشید که در اولین شروع استفاده از آن داشتید.

شما می توانید تحمل دارویی را به هر دارویی، صرف نظر از هدف آن، ایجاد کنید. ممکن است نسبت به مورفین نسخه‌ای که برای تسکین درد یا داروهای تفریحی مصرف می‌کنید، تحمل دارویی ایجاد کنید. کوکائین

در حالی که تحمل دارو می تواند یک چالش باشد، راه حل هایی در دسترس است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند معاینات منظمی را برای ارزیابی مجدد برنامه درمانی شما و کاهش بروز تحمل دارو انجام دهد. ارائه‌دهنده شما همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا ممکن است از دوز بالاتر دارو یا یک داروی جدید برای جبران تحمل دارویی خود بهره مند شوید.

این مقاله به مقایسه تحمل، اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر می پردازد و انواع مختلف تحمل و انواع مواد مخدر مرتبط را مورد بحث قرار می دهد.

تحمل دارو: نه اعتیاد یا وابستگی

تحمل مواد مخدر را می توان به راحتی با اعتیاد به مواد مخدر (که به عنوان اختلال مصرف مواد نیز نامیده می شود) یا وابستگی به مواد مخدر اشتباه گرفت. در حالی که تحمل دارو می تواند با هر یک از این شرایط رخ دهد، می تواند به عنوان یک شرایط جداگانه نیز وجود داشته باشد.

تفاوت های کلیدی

در اینجا تفاوت های کلیدی بین تحمل مواد مخدر، اعتیاد و وابستگی که این شرایط را تعریف می کنند، آورده شده است:

تحمل دارو به طور طبیعی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما نسبت به دارویی که اغلب استفاده می‌شود، واکنش کاهش می‌دهد. در صورت مصرف منظم یک ماده یا دارو، می توانید تحمل بالایی داشته باشید. همچنین می تواند در نتیجه ژنتیک رخ دهد.

ویژگی های تحمل دارو عبارتند از:

  • احساسی که دارو پس از ادامه مصرف در طول زمان از کار می افتد
  • نیاز به دوزهای بزرگتر دارو برای رسیدن به همان اثر
  • نیاز به قطع دارو، سپس مصرف مجدد آن برای ایجاد مجدد اثربخشی
  • ایجاد تحمل نسبت به داروهای دیگر در همان کلاس
  • در صورت استفاده از دارو در دوزهای بالاتر، خطر اعتیاد بیشتر است

اعتیاد به مواد مخدر که به آن اختلال مصرف مواد نیز می گویند، یک اختلال مزمن مغزی و بیماری روانی است. این شامل استفاده اجباری از الکل، داروهای تفریحی، یا داروهای تجویزی، علیرغم پیامدهای منفی ناشی از استفاده و استفاده بیش از حد از دارو است.

ویژگی های اعتیاد عبارتند از:

  • بروز با یا بدون وابستگی به مواد مخدر
  • اولویت داشتن و استفاده از دارو بر نیازهای فیزیکی، روابط و کار
  • تغییراتی در مغز شما که در قضاوت، یادگیری و رفتار طبیعی اختلال ایجاد می‌کند
  • شروع هوس یا علائم شدید در طول ترک، زمانی که مصرف دارو را متوقف می کنید
  • ناتوانی در کنترل یا کاهش مصرف دارو
  • با تطبیق بدن با حضور مداوم دارو، تحمل دارو را افزایش دهید
درد سمت چپ پایین شکم و علت آن
بیشتر بخوانید

وابستگی به مواد مخدر یک وابستگی فیزیکی است که زمانی رخ می دهد که بدن شما با حضور مداوم یک داروی خاص در سیستم شما سازگار شود و آن را به عنوان یک طبیعی جدید بپذیرد. در حالی که بین اعتیاد و وابستگی تفاوت وجود دارد، اعتیاد اغلب به دنبال وابستگی می آید.

ویژگی های وابستگی به مواد مخدر عبارتند از:

  • تغییرات فیزیکی در بدن شما که آن را با داشتن یک داروی خاص در سیستم شما سازگار می کند
  • نیاز فیزیکی به داشتن دارو در سیستم شما برای عملکرد طبیعی
  • شروع علائم ترک هنگام تلاش برای قطع یا کاهش دوز دارو
  • اغلب با تحمل همراه است زیرا بدن شما دارو را می پذیرد و اثر آن کاهش می یابد

فهرست داروهای شناخته شده برای تغییر سطوح تحمل

لیست داروها

امکان ایجاد تحمل به یک داروی خاص بسته به فرد و نوع داروی مصرفی متفاوت است. داروهای زیر برای تغییر سطوح تحمل شناخته شده اند:

نظریه هایی درباره علت تحمل دارو

در حالی که تحمل دارو معمولاً با استفاده طولانی مدت از مواد خاص رخ می دهد، دلایل این مشکل به خوبی شناخته نشده است. هنگامی که طبق تجویز مصرف می شود، تحمل دارو ناشناخته است.

برخی از افراد ممکن است به دلیل ژنتیک، تحمل طبیعی نسبت به برخی داروها یا انواع داروها داشته باشند. با این حال، مشخص نیست که چرا دیگران تحمل دارویی اکتسابی دارند. نظریه های مختلفی در مورد علت تحمل اکتسابی دارویی وجود دارد

روانشناسی

ممکن است یک عنصر روانی در تحمل دارو وجود داشته باشد. عوامل خارجی، مانند استرس، که بر وضعیت روانی شما تأثیر می گذارد، می تواند به تحمل دارو کمک کند. استرس با توانایی دارو برای اتصال به پروتئین های پلاسما و بافت تداخل می کند، که برای اثربخشی ضروری است.

رفتاری

تحمل رفتاری نشان می دهد که به مرور زمان به تأثیر یک داروی روانگردان مشروط می شوید. در نتیجه، رفتارهایی برای غلبه بر اثرات دارو ایجاد می کنید.

فارماکودینامیک

تئوری فارماکودینامیک تحمل دارو می گوید که این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن برای سازگاری با حضور یک ماده خارجی کار می کند.

زمانی که دارو را برای مدت طولانی‌تری مصرف می‌کنید، گیرنده‌ها یا آنزیم‌های مغز و بدن شما نسبت به دارو حساسیت‌زدایی می‌کنند. این باعث می شود که در مقادیر یکسان اثر کمتری داشته باشد. در نتیجه بدن شما برای رسیدن به اثر مطلوب دارو به دوز بالاتری نیاز دارد.

متابولیک

تحمل متابولیک ناشی از حذف سریعتر از حد معمول یک دارو از بدن شماست. این با گروه خاصی از آنزیم های کبدی مرتبط است که الکل را پس از نوشیدن مزمن متابولیزه می کنند.

غذاهایی که پس از کولونوسکوپی باید بخورید
بیشتر بخوانید

این اثر غلظت الکل خون را کاهش می دهد و مدت زمان فعال ماندن الکل در بدن شما را کاهش می دهد. این باعث می شود مدت زمانی که شما در معرض اثرات مسموم کننده الکل هستید کاهش یابد.

معکوس

تحمل معکوس که حساسیت نیز نامیده می شود، تأثیر معکوس نسبت به سایر انواع تحمل دارد. این با داروهایی مانند مواد روانگردان رخ می دهد. مصرف مکرر دارو حساسیت بدن را نسبت به آن تغییر می دهد به طوری که استفاده مکرر از دارو به جای کاهش اثر آن را افزایش می دهد.

خطرات

تحمل دارو با توانایی دارو در ارائه منافع یا اثر مورد نظر تداخل می کند. با این حال، چندین مشکل بالقوه نیز ایجاد می کند که می تواند منجر به نتایج جدی شود.

اگر با وجود داشتن علائم تحمل به مصرف دارو ادامه دهید، خطر خطرات زیر را افزایش می دهید:

  • افزایش عوارض جانبی با مصرف دارو در دوزهای بالاتر از حد مورد نظر
  • عود یا بدتر شدن درد یا وضعیت پزشکی که قبلاً توسط دارو کنترل شده است
  • در صورت افزایش دوز بدون توصیه پزشکی، ایجاد یک اختلال مصرف مواد، به ویژه مواد افیونی
  • تحمل متقاطع به داروهای دیگر در همان گروه
  • خطر بالاتر وابستگی به مواد مخدر، اعتیاد و مصرف بیش از حد برای دسته های خاصی از مواد مخدر

چگونه خطرات تحمل دارو را به حداقل برسانیم

در حالی که امکان پیش‌بینی یا پیشگیری از تحمل دارو وجود ندارد، می‌توانید با انجام این مراحل برای کاهش خطرات این بیماری تلاش کنید:

  • برای ردیابی اثرات داروهای طولانی مدتی که مصرف می کنید، یک دفتر خاطرات داشته باشید.
  • قرار ملاقات هایی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود داشته باشید تا آنها بتوانند مصرف و اثربخشی داروی شما را کنترل کنند.
  • اگر متوجه شدید که اثربخشی داروی شما کاهش یافته است، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.
  • بدون توصیه پزشک خود مصرف دارو را قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.
  • مقادیر دوز جدید را با دقت تجویز کنید تا از مصرف بیش از حد دوز جلوگیری کنید (در صورت کاهش دوز، مراقب باشید که خیلی کم یا خیلی سریع انجام نشود، زیرا می تواند باعث علائم ترک شود).
  • اگر متوجه تحمل دارو نسبت به الکل و/یا داروهای تفریحی شدید، به دنبال یک برنامه درمان سوء مصرف مواد باشید.

اگر مشکوک هستید که تحمل دارویی دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برنامه درمانی شما را برای تعیین تغییرات در دوز یا نیاز به داروهای مختلف ارزیابی می کند.

خطرات تحمل دارو

تحمل دارو خطر وابستگی، اعتیاد و مصرف بیش از حد را افزایش می دهد زیرا بدن شما به دوزهای معمولی واکنش متفاوتی نشان می دهد. هرگز دوز داروی تجویز شده را بدون توصیه پزشک خود تغییر ندهید.

بیماری های قلبی عروقی و اثر آن بر دستگاه گوارش
بیشتر بخوانید

خلاصه

شما می توانید نسبت به دارویی که اغلب برای مدت طولانی مصرف می کنید، تحمل دارویی داشته باشید. این می تواند با الکل و داروهای تجویز شده و تفریحی رخ دهد.

مشکل زمانی ایجاد می شود که بدن شما با دارو آشنا شود و دیگر آن را به عنوان یک ماده خارجی در نظر نگیرد. در عوض، دارو به عنوان بخشی از سیستم بدن شما درمان می شود. این باعث می شود برای درد یا بیماری مزمنی که درمان می کند کمتر مفید باشد.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند برنامه درمانی شما را تغییر دهد تا اثرات تحمل دارو را جبران کند. روش‌هایی مانند افزایش دوز دارو، استفاده از داروی جدید، قطع دارو برای مدت کوتاهی یا یافتن درمان‌های غیرپزشکی ممکن است برای شما مفید باشد.

سخن پایانی

مواجهه با تحمل دارو زمانی که با دارویی که در گذشته به شما کمک کرده است، ناامید کننده باشد. اما ادامه مصرف دارویی که نسبت به آن تحمل دارید، می تواند علائم را بدتر کرده و باعث کاهش وضعیت شما شود.

تماس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به محض مشاهده تغییرات، بهترین شانس را برای کاهش اثرات منفی تحمل دارو به شما می دهد. آنها می توانند طرح درمانی شما را دوباره ارزیابی کنند و بهترین گزینه ها را بر اساس جنسیت، سن، سابقه پزشکی و وضعیت فعلی شما ارائه دهند.

سوالات متداول

آیا می توانید اثرات تحمل دارو را معکوس کنید؟

این امکان وجود دارد که اثرات تحمل دارو را از طریق استراتژی هایی مانند تعطیلات دارویی معکوس کنید، که در آن مصرف دارو را متوقف کرده و سپس دوباره آن را معرفی کنید. با این حال، قطع یا تغییر هر دارویی فقط باید بر اساس توصیه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی انجام شود.

آیا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمتر داروهای مسکن تجویز می کنند زیرا می توانند منجر به تحمل شوند؟

تصمیم برای تجویز مسکن ها بر اساس جنسیت، سن، سابقه پزشکی و وضعیت فعلی بیمار در مقابل درمان های جایگزین است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بر اساس این معیارها بهترین درمان را برای شما تعیین می کند.

رایج ترین انواع تحمل دارویی چیست؟

برخی از رایج ترین انواع تحمل دارویی آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها، مواد افیونی و داروهای ضد افسردگی هستند.

بهترین راه برای ترک دارو چیست؟

بهترین راه برای از بین بردن دارو، تحت نظر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما است. برای جلوگیری از عوارض جانبی ترک، هرگز نباید به طور ناگهانی مصرف دارو را به تنهایی قطع کنید.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *