Subscribe Now
Trending News

مقالات

انتخاب سردبیر

درمان اختلال بلع در پارکینسون 

درمان اختلال بلع در پارکینسون

افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است متوجه تغییرات یا مشکل در جویدن، غذا خوردن، صحبت کردن یا بلع شوند. این تغییرات می‌توانند در هر زمانی اتفاق بیفتند، اما با پیشرفت پارکینسون یشتر می‌شوند. همینطور که پارکینسون بر حرکت در سایر قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد، روی عضلات صورت، دهان و گلو نیز تأثیر می‌گذارد؛ عضلاتی که در صحبت کردن و بلع از آنها استفاده می‌شوند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر در مورد علائم این مشکل و درمان اختلال بلع در پارکینسون با هم صحبت کنیم.

علاوه بر دشوار تر کردن تولید صداهای گفتار، علائم پارکینسون مانند صورت یخ زده می تواند برقراری ارتباط را دشوارتر کند. دیگران ممکن است این علائم را به اشتباه به عنوان عدم علاقه به گفتگو یا دوری گزینی تعبیر کنند. علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به پارکینسوت برای پیدا کردن کلمات تلاش می کنند و بنابراین ممکن است آهسته صحبت کنند. و در موارد دیگر، پارکینسون باعث می شود افراد به صحبت خود سرعت ببخشند، به طوری که ممکن است شبیه لکنت به نظر برسد.

درمان اختلال بلع در پارکینسون

اصطلاح اختلال بلع در پزشکی، دیسفاژی نام دارد. دیسفاژی بر مکانیزم بلع و کیفیت زندگی تأثیر می گذارد. بسیاری از مردم ناامید شده یا از وضعیت خود خجالت می‌کشند و خود را از فعالیت‌های اجتماعی، مانند شام خوردن با دوستان یا خانواده، محروم می‌کنند. مهمتر از آن، دیسفاژی می‌تواند منجر به سوء تغذیه، کم‌آبی بدن و آسپیراسیون شود (زمانی که غذا یا مایعات از لوله اشتباه وارد می‌شوند). آسپیراسیون، که می‌تواند بی‌صدا باشد (فرد سرفه یا احساس خفگی نمی‌کند) می‌تواند منجر به ذات‌الریه آسپیراسیون شود – که علت اصلی مرگ در پارکینسون است. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود که درمان اختلال بلع در پارکینسون جدی گرفته شده و بیمار  می تواند با خیال راحت غذا بخورد.

به سوالات زیر پاسخ دهید تا به شما در تشخیص مشکل گفتار، صدا یا بلع کمک کند. اگر بسیاری از این اظهارات در مورد شما صدق می کند، به یک آسیب شناس گفتار و زبان، متخصص حنجره یا متخصص درمان اختلال بلع مراجعه کنید، به خصوص اگر این تغییرات شروع به محدود کردن زندگی شما کنند.

تغذیه سکته مغزی
بیشتر بخوانید

علائم نیاز به درمان اختلال بلع در پارکینسون

• اخیراً بدون ورزش و رژیم غذایی وزن از دست داده اید.

• تمایل دارید از نوشیدن مایعات اجتناب کنید.

• احساس می کنید که غذا در گلوی تان گیر کرده است.

• آب دهان تان زیاد جمع می شود.

• متوجه جمع شدن غذا در اطراف خط لثه می شوید.

• قبل، حین یا بعد از خوردن یا نوشیدن سرفه احساس خفگی می کنید

• اغلب دل درد یا گلو درد دارید.

• در نگه داشتن غذا یا مایعات در دهان مشکل دارید.

درمان اختلال بلع در پارکینسون

چگونه بفهمم مشکل گفتار یا صدا دارم؟

• شنیدن صدای تان برای اطرافیان سخت است.

• در یک اتاق پر سر و صدا، صحبت های شما شنیده نمی شود.

• مشکلات صدای شما زندگی شخصی و اجتماعی تان را محدود می کند.

• به خاطر صدای تان احساس می کنید از مکالمات کنار گذاشته شده اید.

• مشکل صدای شما باعث از دست دادن درآمدتان می شود.

• برای تولید صدا باید زور بزنید.

• باز شدن صدای تان غیر قابل پیش بینی است.

• مشکل صدای تان شما را ناراحت می کند.

• صدای شما باعث می شود احساس ناتوانی کنید.

• مردم می پرسند “صدای تو چه مشکلی دارد؟”

ریسک های مرتبط با عدم درمان اختلال بلع در پارکینسون

بسیاری از بیماران پارکینسون، دیسفاژی را شرم آور یا خسته کننده می دانند. اختلال بلع می تواند کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد، اما می تواند اثرات جدی تری هم داشته باشد.

دیسفاژی می تواند باعث سوء تغذیه یا کم آبی بیمار شود. همچنین می تواند باعث آسپیراسیون شود. آسپیراسیون می تواند منجر به ذات الریه آسپیراسیون شود که علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به پارکینسون است. این یک نوع عفونت ریه است که زمانی اتفاق می‌افتد که غذا، بزاق، مایعات یا استفراغ به جای بلعیده شدن وارد ریه‌ها یا راه‌های هوایی منتهی به ریه‌ها می‌شود.

خواص سیر سیاه، جلوگیری از سرطان و افزایش میل جنسی
بیشتر بخوانید

چگونگی درمان اختلال بلع در پارکینسون

اولین قدم برای درمان اختلال بلع در پارکینسون این است که برای ارزیابی موقعیت توسط یک متخصص درمان اختلال بلع معاینه کنید. این متخصص تاریخچه پزشکی شما را می پرسد و با شما در مورد خوردن و بلع صحبت می کند.

معاینه برای درمان اختلال بلع در پارکینسون معمولاً با تست بلع باریوم ، فلوروسکوپی ، لارنگوسکوپی یا یک معاینه آندوسکوپی دنبال می‌شود، بنابراین پزشک متخصص می‌تواند فرآیند بلع را زمانی که یک فرد مایع را می‌نوشد و غذا را می‌خورد، مشاهده کند. با بهره گیری از این آزمایش ها می توان دقیقا دید که مشکل کجاست و روش های درمانی مناسب برای درمان اختلال بلع در پارکینسون را توصیه کرد.

درمان اختلال بلع در پارکینسون

توصیه های متخصص بلع را دنبال کنید. این توصیه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ورزش. همانطور که ورزش می تواند سایر مشکلات حرکتی مرتبط با پارکینسون را کاهش دهد، می تواند به اختلال بلع در پارکینسون نیز کمک کند. تکنیک صدای لی سیلورمن می تواند به فرد کمک می کند در صحبت کردن و قورت دادن را مثل حرکات ورزشی تمرین کند. کار با تکنیک صدای لی سیلورمن که برای یک برنامه شخصی سازی شده تنظیم شده است، به فرد کمک می کند تا بلعیدن غذا را از دهان به سمت گلو حرکت تمرین کند.

تمرین تقویت عضلات بازدمی. این درمان باعث تقویت عضلات تنفسی، بهبود سرفه و بلع و کاهش آسپیراسیون می شود.

تغییر در رژیم غذایی. اصلاح مایعات و جامدات مصرفی برای تغذیه هم می تواند کمک کننده باشد. برای افرادی که مایعات وارد راه هوایی آنها می شود، ممکن است مایعات نیاز به غلیظ شدن داشته باشند. خوردن لقمه های بزرگتر یا کوچکتر یا پوره کردن غذاهای جامد نیز ممکن است کمک کند. از متخصص بلع بخواهید ابتدا یک ارزیابی از شرایط بیمار داشته باشد و سپس در صورت نیاز، نحوه اصلاح غذا و مایعات مصرفی را توصیه کند.

15 نشانه خونریزی داخلی
بیشتر بخوانید

علاوه بر این، افراد مبتلا به پارکینسون تمایل به قورت دادن به دفعات کمتر و  به طور ناکامل دارند. در نتیجه، ۷۰ درصد بزاق بیش از حد دارند که اغلب در دهان آنها جمع می شود. مکیدن آب نبات سفت، ترجیحاً بدون قند، می تواند بلع را تحریک کند و باعث بر طرف کردن موقتی مشکل آب دهان شود. یک درمان موثر که با نسخه قابل دسترس است، قطره چشمی آتروپین است که رو یا زیر زبان مصرف می شود. تنظیم داروهای درمان اختالال بلع در پارکینسون نیز ممکن است بلع آن را آسان‌تر کند..

دیسفاژی می تواند روی زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون به شدت تأثیر بگذارد، اما گزینه هایی برای مدیریت و درمان اختلال بلع در پارکینسون وجود دارد.

برای مشاوره و یا دریافت نوبت با ما تماس بگیرید

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶

۰۹۳۹۷۴۱۳۱۹۱

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *