Subscribe Now
Trending News

مقالات

داروها

عوارض جانبی ملاتونین: مصرف روزانه و طولانی مدت 

عوارض جانبی ملاتونین: مصرف روزانه و طولانی مدت

[ad_1]

عوارض جانبی ملاتونین، که گاهی اوقات به عنوان خماری ملاتونین شناخته می شود، معمولاً خفیف هستند. اغلب آنها شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی هستند. اگرچه استفاده کوتاه مدت بی خطر به نظر می رسد، تحقیقات در مورد استفاده طولانی مدت و عوارض جانبی محدود است.

این مقاله عوارض و خطرات ملاتونین و جایگزین های آن را توضیح می دهد.

قبل از مصرف ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ دارویی که در حال حاضر مصرف می کنید تداخل ندارد.

عوارض ملاتونین چیست؟

ملاتونین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و برخی از آنها شایع تر از دیگران هستند. عوارض جانبی رایج عبارتند از:

عوارض جانبی غیر معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحقیقات عوارض جانبی شدید یا تهدید کننده زندگی را پیدا نکرده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد خطرات طولانی مدت مرتبط با ملاتونین وجود دارد.

دوز ارزیابی شده در تحقیقات

در یک مرور سیستماتیک از 37 کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده، دوز روزانه ملاتونین از 0.15 میلی‌گرم تا 12 میلی‌گرم متغیر بود.

فرزندان

قبل از دادن ملاتونین به کودکان با پزشک یا متخصص اطفال خود صحبت کنید. محققان دریافتند که مصرف بیش از حد ملاتونین مهم ترین خطر برای کودکان و نوجوانان است.

ملاتونین در میان کودکانی که در سال 2020 به مراکز کنترل مسمومیت گزارش شده بود، بیشترین مصرف را داشت و بین سال های 2012 تا 2021، بیش از 260000 مصرف ملاتونین در کودکان گزارش شد. بیشتر بستری شدن نوجوانان در بیمارستان ناشی از بلع عمدی بود، در حالی که بستری شدن در بیمارستان برای کودکان زیر 5 سال عمدتاً برای بلع غیر عمدی بود.

اگرچه ملاتونین به طور فزاینده ای برای کودکان تجویز می شود، اما برای استفاده در کودکان ثبت نشده است، و همچنین در این جمعیت تحت آزمایش ایمنی رسمی قرار نگرفته است.

سرطان معده ، تشخیص ، علائم و درمان
بیشتر بخوانید

بزرگسالان جوان، میانسال و مسن تر

برای بیشتر بزرگسالان، ملاتونین عوارض جانبی کم و خفیفی دارد. با این حال، افراد مسن باید مراقب ملاتونین باشند زیرا خطرات متفاوتی را در این جمعیت به همراه دارد. یک مطالعه نشان داد که افراد مسن که بیشتر مستعد زمین خوردن هستند ممکن است در هنگام مصرف ملاتونین در معرض خطر بیشتری برای شکستگی قرار بگیرند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف مکمل ملاتونین در افراد مسن مبتلا به زوال عقل باعث افزایش رفتارهای کناره‌گیری می‌شود و باید از آن اجتناب شود.

مصرف ملاتونین در بارداری و شیردهی

تحقیقات بیشتری در مورد ملاتونین در دوران بارداری و شیردهی مورد نیاز است. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف ملاتونین را با یک پزشک در میان بگذارید.

آیا استفاده از ملاتونین هر شب بی خطر است؟

ملوتینین

ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده است، بنابراین نباید آن را روزانه برای مدت طولانی استفاده کنید، مگر اینکه توسط یک پزشک تجویز شود. عوارض جانبی طولانی مدت ملاتونین به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته و بنابراین نسبتاً ناشناخته هستند.

وابستگی: ممکن یا بعید؟

اگرچه ملاتونین علائم ترک ایجاد نمی کند یا وابستگی شیمیایی ایجاد نمی کند، ممکن است برای خوابیدن یا ماندن در خواب به آن به عنوان یک عصا اعتماد کنید. متأسفانه، این ممکن است مانع از درک این موضوع شود که چرا در وهله اول با به خواب رفتن دست و پنجه نرم می کنید.

از آنجایی که ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده است، بهتر است گاهی اوقات از آن استفاده کنید. اگر علائم بی خوابی دارید برای تشخیص و درمان با یک پزشک صحبت کنید.

دشواری در بلع
بیشتر بخوانید

تنظیم دوز ملاتونین

مصرف ملاتونین در دوزهای روزانه بیش از 5 میلی گرم (میلی گرم) بین سال های 2005 تا 2018 بیش از سه برابر شده است. محققان معتقدند این نگرانی های ایمنی را افزایش می دهد زیرا مکمل ها ممکن است حاوی 478٪ محتوای ملاتونین بالاتر از آنچه در برچسب ها نشان داده شده باشد.

بدن شما به طور طبیعی در حدود کمتر از 0.3 میلی گرم در روز ملاتونین تولید می کند. بهتر است کمترین دوز موثر ممکن را برای تقلید از حالت طبیعی بدن خود مصرف کنید. برای بزرگسالان، 0.5-5 میلی گرم دوز استاندارد است. در بزرگسالان مسن، دوزهای بین 1 تا 6 میلی گرم برای بهبود خواب در افراد مسن موثر بود.

اکثر کودکان به دوز پایین 0.5-1 میلی گرم پاسخ می دهند. با این حال، قبل از دادن ملاتونین به کودکان با یک پزشک صحبت کنید.

چه چیز دیگری برای خواب امتحان کنید

علاوه بر ملاتونین، روش های متعددی برای کمک به خواب وجود دارد. عادات خواب خوب (بهداشت خواب) گاهی اوقات بهترین گزینه برای شماست. این عادات عبارتند از:

  • هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید
  • اتاق خواب خود را راحت و آرام نگه دارید
  • محدود کردن یا عدم استفاده از دستگاه های تلفن همراه در اتاق خواب
  • پرهیز از وعده های غذایی زیاد و الکل قبل از خواب
  • فعالیت بدنی در طول روز

اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، پس از 20 دقیقه تلاش از خواب برخیزید و قبل از تلاش مجدد، در نور کم به فعالیتی آرام بپردازید. درمان شناختی رفتاری (CBT) برای بی خوابی موثرترین درمان طولانی مدت برای این اختلال خواب است.

اعتیاد به خورشید : مزیت بقای تکاملی؟
بیشتر بخوانید

خلاصه

ملاتونین دارای برخی عوارض جانبی بالقوه است که معمولاً خفیف هستند. اینها اغلب شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی در طول روز است. مهم ترین خطر برای کودکان مصرف بیش از حد تصادفی است. بنابراین، همیشه ابتدا ملاتونین را برای کودک با یک پزشک در میان بگذارید.

افراد مسن ممکن است در هنگام مصرف ملاتونین در معرض خطر افتادن و شکستگی قرار بگیرند. به افراد مبتلا به زوال عقل توصیه می شود به دلیل خطر افزایش رفتار ترک، از مصرف ملاتونین اجتناب کنند. ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده است و خطرات طولانی مدت به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

سوالات متداول

برخی از عوارض جانبی عجیب ملاتونین چیست؟

برخی از عوارض جانبی ملاتونین که کمتر رایج هستند عبارتند از بیقراری، خستگی، نوسانات خلقی، کابوس، تحریک پوست و تپش قلب. معمولاً افراد «خماری» ملاتونین را با علائمی مانند سردرد، خواب‌آلودگی در طول روز و حالت تهوع تجربه می‌کنند.

کدام داروها باعث عوارض جانبی ملاتونین می شوند؟

افرادی که از داروهای صرع و داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باید مراقب ملاتونین باشند. این داروها ممکن است با ملاتونین تداخل داشته باشند. بنابراین، همیشه قبل از مصرف مکمل با یک پزشک صحبت کنید.

چه زمانی عوارض ملاتونین از بین می رود؟

ملاتونین در 20 تا 40 دقیقه شروع به کار می کند، پس از یک ساعت به اوج خود می رسد، سپس در عرض 4 تا 8 ساعت کاهش می یابد. بهتر است چهار تا پنج ساعت پس از مصرف ملاتونین رانندگی نکنید و از ماشین آلات استفاده نکنید.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *