Subscribe Now
Trending News

مقالات

دندانپزشکی

آیا سرکه سیب برای دندان ها بی خطر است؟ 

آیا سرکه سیب برای دندان ها بی خطر است؟

[ad_1]

سرکه سیب (ACV) سرکه ای است که از آب سیب تخمیر شده تهیه می شود. اغلب به سس های سالاد، مواد نگهدارنده، مارینادها و موارد دیگر اضافه می شود. همچنین به عنوان یک درمان خانگی سنتی استفاده می شود که به عنوان دارای طیف گسترده ای از اثرات مفید برای سلامتی شناخته می شود. اعتقاد بر این است که همه چیز از رفلاکس اسید، آفتاب سوختگی و حتی برخی از انواع سرطان با ACV قابل درمان هستند.

در حالی که بسیاری از ادعاها در مورد آن رد شده اند یا فاقد شواهد هستند، چند مطالعه فوایدی را برای چندین بیماری از جمله دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نشان داده اند.

علاوه بر این، برخی از سرکه سیب نیز برای سفید کردن دندان در خانه استفاده می کنند. در حالی که استفاده از محلول‌های دارای سرکه سیب ممکن است اثر سفید کنندگی روی دندان‌های شما داشته باشد، می‌تواند به مینای دندان (پوسته سخت بیرونی) آسیب برساند و ممکن است اثرات سلامتی دیگری داشته باشد.

این مقاله یک نمای کلی از نحوه عملکرد سفید کردن دندان ها با سرکه سیب، خطرات آن و همچنین نحوه انجام ایمن ارائه می دهد.

آیا سرکه سیب دندان ها را سفید می کند؟

مانند سایر انواع سرکه، سرکه سیب بسیار اسیدی است. اسیدهای استیک موجود در سرکه دارای اثر سفید کنندگی کاملاً مستندی هستند. درمان‌های منظم می‌توانند به طور موثر برخی از نواحی لکه‌دار و تغییر رنگ را از بین ببرند.

علاوه بر این، از آنجایی که سرکه اثر ضد میکروبی دارد، سرکه سیب ممکن است به جذب باکتری‌هایی که روی دندان‌های شما تشکیل می‌شوند کمک کند. این بدان معناست که ممکن است به جذب پلاک و تارتار که از علل مکرر تغییر رنگ دندان هستند کمک کند.

به طور معمول، دندانپزشکان روش‌های دیگری را برای سفید کردن دندان‌های خانگی توصیه می‌کنند، زیرا این روش‌ها مؤثرتر هستند. البته محدودیت هایی نیز برای کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید وجود دارد و هیچ چیز بهتر از انجام حرفه ای این کار نخواهد بود.

خطرات

دندانپزشکان به احتمال زیاد توصیه می کنند که دندان های خود را با سرکه سیب سفید نکنید. اگرچه ممکن است به روشن کردن لبخند شما کمک کند، اما در کنار روش های دیگر، ممکن است خطرات آن بیشتر از فواید آن باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سرکه سیب می تواند به مینای دندان آسیب برساند، بر احساس گلو شما تأثیر بگذارد و حتی با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. درک این خطرات مهم است.

فرسایش

مسئله اصلی استفاده از سرکه سیب برای سفید کردن دندان، تأثیر آن بر مینای دندان شما است. مانند نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه یا قهوه، سرکه سیب نیز می تواند باعث ضعیف شدن و فرسایش این لایه خارجی شود. فرسایش دندان می تواند منجر به بسیاری از مشکلات دندانی شود، از جمله:

  • حساسیت دندان به سرما یا گرما
  • تغییر رنگ مایل به زرد
  • آسیب به پرکردن دندان
  • افزایش خطر پوسیدگی
  • از دست دادن دندان
ترک عادت مکیدن انگشت با حصار کام (پالاتال کریب)
بیشتر بخوانید

سوزش گلو

یکی دیگر از مشکلات بالقوه مصرف سرکه، سوزش گلو است. اگر بیش از حد مصرف کنید یا در مورد آن ناامن باشید، محتوای اسیدی بالا در سرکه سیب می تواند به بافت های مری شما (داخل گلو) آسیب برساند و باعث ناراحتی معده شود. به نوبه خود، این می تواند باعث تهوع، درد و ناراحتی شما شود و ممکن است خون استفراغ کنید. قابل ذکر است که محتوای اسیدی بالا در معده می تواند فرسایش دندان را بدتر کند.

تداخلات دارویی

داروها همچنین می توانند با مصرف بالای سرکه سیب واکنش ضعیفی نشان دهند. با این حال، این تعامل عموماً خفیف تا متوسط ​​است و مشکلات شدید به ندرت ایجاد می شود. به خصوص اگر دوزهای بالا مصرف می کنید، حواستان باشد و اگر برایتان تجویز شده است به پزشک خود اطلاع دهید:

  • دیگوکسین: این دارو که اغلب تحت نام لانوکسین موجود است، به درمان آریتمی قلبی و فشار خون بالا کمک می کند. استفاده طولانی مدت سرکه سیب می تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد که خطر عوارض جانبی دیگوکسین را افزایش می دهد.
  • انسولین: این دارو که برای کنترل دیابت استفاده می شود، می تواند سطح پتاسیم را نیز کاهش دهد. از آنجایی که سطوح پایین پتاسیم با سرکه سیب دندان همراه است، می تواند مشکل ساز شود.
  • سایر داروهای ضد دیابت: سایر گروه های دارویی که دیابت را مدیریت می کنند، مانند بیگوانیدها، سولفونیل اوره ها، و تیازولیدین دیون (TZD)، در میان دیگران، می تواند با سرکه سیب تعامل ضعیفی داشته باشد. مصرف این داروها در کنار سرکه ممکن است سطح قند خون را بیش از حد کاهش دهد.
  • قرص آب: همچنین به عنوان شناخته شده است دیورتیک ها، قرص های آب به کلیه ها کمک می کند تا از شر ادرار اضافی خلاص شوند. آنها برای مشکلات قلبی خاص، فشار خون بالا، ادم، گلوکوم، و شرایط دیگر مانند ACV، این می تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد، بنابراین استفاده همزمان توصیه نمی شود.

مصرف روزانه

دوزهای خاص سرکه سیب بستگی به وضعیت سلامتی دارد. گفته می شود، مصرف بیش از حد می تواند مشکل ساز باشد. هر چه میزان تماس بیشتر باشد، خطر فرسایش دندان، سوختگی گلو و تداخلات دارویی بیشتر است. بیش از 2 قاشق غذاخوری در روز (حدود 30 میلی لیتر) در آب رقیق شده، با سس سالاد مخلوط یا به وعده های غذایی اضافه کنید، هدف قرار دهید.

نحوه استفاده ایمن از سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب برای دندان ها

در حالی که خطرات کلی سرکه سیب خفیف است، اما همچنان می‌تواند به سلامت دندان‌ها و مری آسیب برساند، وقتی که غلظت بالایی داشته باشد. هنگامی که به طور منظم از محلول های رقیق نشده استفاده می کنید، خطر فرسایش دندان و سایر مسائل به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

اورژانس های ارتودنسی
بیشتر بخوانید

اگر می‌خواهید سرکه سیب را برای سفید کردن دندان‌های خود امتحان کنید، کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا خطر آسیب را به حداقل برسانید:

  • رقیق سازی: یک محلول رقیق از یک قسمت سرکه سیب به دو تا سه قسمت آب گرم ایجاد کنید. ممکن است مجبور شوید مخلوط را تنظیم کنید زیرا اسیدیته اولی می تواند بین 4 تا 8 درصد متغیر باشد. مطمئن شوید که می دانید با چه چیزی کار می کنید. برخی جوش شیرین را به محلول اضافه می کنند.
  • چرخیدن: به همان روشی که از دهان شویه استفاده می کنید، محلول را هر بار حدود 20 ثانیه قبل از تف کردن در دهان خود بچرخانید. می توانید این کار را چند بار تکرار کنید.
  • تمیز کردن: پس از غرغره کردن ACV، حتما دندان های خود را مسواک زده و دهان خود را با آب بشویید. شما نمی خواهید اسیدهای موجود در محلول برای مدت طولانی با دندان های شما در تماس باشند.

رقیق کردن سرکه سیب

اثرات منفی سرکه سیب را با رقیق کردن آن با آب گرم به حداقل برسانید. اگر تصمیم دارید آن را برای سفید کردن دندان امتحان کنید، از یک قسمت سرکه سیب به دو تا سه قسمت آب گرم استفاده کنید. پس از استفاده از آن، حتما مسواک بزنید و آبکشی کنید تا آسیب به مینای دندان به حداقل برسد.

درمان های خانگی برای سفید کردن دندان ها

استفاده از سرکه سیب یکی از چند درمان خانگی دیگر برای لکه های دندان و ایجاد پلاک است. سایر روش های خانگی سفید کردن دندان عبارتند از:

  • نوارهای سفید کننده دندان: طیف وسیعی از نوارها یا سینی‌های سفیدکننده دندان که با پراکسید کاربامید که حاوی پراکسید هیدروژن است و دارای اثر سفید کنندگی است، بدون نسخه یا آنلاین موجود است. آنها باید همانطور که نشان داده شده استفاده شوند و حدود 35 تا 40 دقیقه در روز پوشیده می شوند.
  • آب اکسیژنه: پراکسید هیدروژن می تواند ترکیباتی را که باعث تغییر رنگ می شوند تجزیه کند، اما مانند ACV، بهتر است ابتدا آن را در آب رقیق کنید. در حالی که محلول رقیق شده به عنوان دهانشویه ممکن است کمک کند، ژل ها یا نوارهایی که از پراکسید هیدروژن استفاده می کنند احتمالاً بهتر عمل می کنند.
  • جوش شیرین: اغلب یکی از مواد تشکیل دهنده خمیر دندان، جوش شیرین نیز ممکن است برای سفید کردن و تمیز کردن دندان مفید باشد. این با آب مخلوط می شود تا خمیری برای مسواک زدن ایجاد شود. با این حال، حتماً مسواک زدن منظم را نیز رعایت کنید تا دندان‌های شما فلوراید کافی دریافت کنند.
  • استخراج نفتروشی که ریشه در هند دارد، روغن کشی شامل 1 قاشق غذاخوری روغن (مانند روغن آفتابگردان) به مدت 15 تا 20 دقیقه در روز است. متأسفانه، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این کار مزایایی دارد.
دندانپزشکی: دندان عقل
بیشتر بخوانید

خلاصه

آب سیب تخمیر شده سرکه سیب (ACV) که مصرف آن در حد معقول بی خطر است، مانند همراه با سس یا در ماریناد. به دلیل اسیدیته بالا، ACV برای سفید کردن دندان توصیه نمی شود. اگر از آن استفاده می کنید، بهتر است آن را رقیق کنید و مطمئن شوید که بعد از آن دندان های خود را بشویید.

جایگزین های بهتری برای سفید کردن دندان ها وجود دارد، از جمله استفاده از نوارهای سفید کننده دندان، پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین.

همیشه قبل از امتحان هرگونه محلول سفید کننده دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها بهترین روش را بر اساس نیازهای مراقبت از دهان به شما توصیه می کنند.

سخن پایانی

به خصوص با گسترش اطلاعات در اینترنت و رسانه های اجتماعی، به نظر می رسد که ادعاهای بی شماری در مورد راه های سفید کردن دندان در خانه وجود دارد. و در حالی که سرکه سیب مزایایی را نشان داده است، احتمالاً ضرر بیشتری نسبت به فایده دارد.

با این حال، گزینه‌هایی در خانه وجود دارند که ایمن‌تر هستند، و مطمئناً جنبه‌های دیگر سلامت دندان‌ها – مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، تمیز کردن منظم – می‌تواند به روشن‌تر شدن لبخند شما کمک کند. آنچه که بسیار مهم است این است که شما نه تنها به ظاهر دندان های خود، بلکه به سلامت آنها نیز اهمیت می دهید.

سوالات متداول

“مادر” در سرکه سیب چیست؟

“مادر” ترکیبی از مخمرها و باکتری هاست که آب سیب را به سرکه سیب تبدیل می کند. این میکروارگانیسم ها برای تبدیل قندها به اسید استیل، که برای طعم و اثرات سلامتی سرکه سیب ضروری است، کار می کنند. اغلب قسمت هایی از مادر را می بینید که در بطری های سرکه سیب شناور هستند.

فواید سرکه سیب چیست؟

به عنوان یک درمان سنتی با سابقه طولانی، ادعاهای زیادی در مورد مزایای سلامتی سرکه سیب مطرح شده است. و در حالی که برخی از این موارد تا حد زیادی رد شده اند، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سرکه سیب می تواند به دیابت نوع 2، کاهش وزن و فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این، سرکه ممکن است دارای خواص پروبیوتیک و آنتی اکسیدانی نیز باشد.

سرکه سیب چگونه ساخته می شود؟

سرکه سیب یک آب سیب است که در دو مرحله تخمیر قرار گرفته است. اساساً مخمرها به محلول وارد می شوند که از قندهای موجود در سیب تغذیه می کند و الکل تولید می کند. سپس، باکتری ها اضافه می شوند تا الکل را به اسید استیک تبدیل کنند (به ACV اثر رنگ و سفید کننده می دهد).

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *