Subscribe Now
Trending News

مقالات

سلامتی

حساسیت به کافئین : علائمپ، تشخیص و جایگزین‌ها 

حساسیت به کافئین : علائمپ، تشخیص و جایگزین‌ها

[ad_1]

کافئین ماده‌ای است که سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک می‌کند، به شما کمک می‌کند بیشتر احساس بیداری کنید و به شما انرژی می‌دهد. از منابع طبیعی مانند دانه های قهوه، کاکائو و برگ های چای می آید و معمولاً به غذاها، نوشیدنی ها و داروها اضافه می شود.

بسیاری از افراد روزانه حداقل یک نوشیدنی کافئین دار مصرف می کنند و برخی نسبت به سایرین نسبت به کافئین حساس تر هستند. این بدان معنی است که آنها پس از دوزهای نسبتا کم کافئین، عوارض جانبی شدید یا ناخواسته ای مانند سردرد، بی قراری، سرگیجه یا مشکل خواب را تجربه می کنند.

این مقاله مروری بر حساسیت به کافئین و دلایلی که چرا این محرک بر افراد متفاوت تأثیر می گذارد، ارائه می دهد.

حساسیت به کافئین چیست؟

مصرف متوسط ​​کافئین با احساس بیداری، هوشیاری و انرژی بیشتر مرتبط است. حساسیت به کافئین به این اشاره دارد که فرد پس از مصرف آن تا چه حد آن تاثیرات را احساس می کند.

به عنوان مثال، نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح ممکن است برای یک نفر بسیار زیاد باشد، در حالی که فرد دیگری ممکن است برای تجربه اثرات کافئین به سه یا چهار فنجان قهوه نیاز داشته باشد.

در حالی که آزمایش خاصی برای اندازه گیری حساسیت به کافئین وجود ندارد، متخصصان آن را به سه دسته بر اساس نحوه متابولیسم (فرآوری) کافئین توسط بدن تعریف کرده اند.

حساسیت معمولی

اکثر مردم احتمالاً در دسته حساسیت معمولی به کافئین قرار می گیرند. این بدان معناست که آنها می توانند تا 400 میلی گرم کافئین (تقریباً چهار تا پنج فنجان قهوه) بدون عوارض جانبی منفی مصرف کنند.

این مقدار محدودیت مصرف روزانه کافئین توسط سازمان غذا و دارو (FDA) است و به نظر می رسد برای اکثر بزرگسالان سالم بی خطر باشد.

حساسیت کم (حساسیت کم)

افراد با حساسیت کم به کافئین می توانند حتی دوزهای بالاتری از کافئین را بدون تجربه عوارض جانبی منفی مصرف کنند. آنها همچنین معمولاً می توانند قبل از خواب کافئین مصرف کنند بدون اینکه اختلال خواب داشته باشند.

برای افراد این گروه، بدن به سرعت کافئین را متابولیزه (فرآوری) می کند. یک مطالعه تخمین می‌زند که تقریباً 10 درصد از جمعیت دارای ژن مرتبط با حساسیت کم کافئین هستند.

حساسیت بالا (حساسیت بالا)

افرادی که حساسیت بالایی به کافئین دارند، این محرک را کندتر متابولیزه می کنند.

داشتن حساسیت زیاد یا افزایش یافته به کافئین به این معنی است که احتمالاً واکنش شدیدی به دوزهای کوچک کافئین تجربه خواهید کرد، مانند:

در این گروه، یک فنجان قهوه ممکن است شبیه به چهار فنجان باشد و باعث به خواب رفتن در شب شود.

تفاوت بین حساسیت به کافئین، آلرژی و تحمل

اصطلاحات زیر گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما آنها یکسان نیستند:

  • حساسیت به کافئین به چگونگی پردازش کافئین توسط بدن، عمدتاً به دلیل ژنتیک اشاره دارد.
  • حساسیت به کافئین یک پاسخ بسیار نادر سیستم ایمنی است که می تواند علائم بالقوه شدیدی مانند بثورات پوستی، کهیر یا مشکل تنفسی ایجاد کند. یک پزشک می تواند شما را از نظر حساسیت به کافئین آزمایش کند.
  • تحمل کافئین توضیح می دهد که چگونه بدن در طول زمان به کافئین پاسخ می دهد. تحمل زمانی ایجاد می شود که اثرات مطلوب کافئین در نهایت با مصرف منظم کاهش یابد.
رادیکال آزاد دقیقا چیست و چه اهمیتی دارد؟
بیشتر بخوانید

علائم حساسیت به کافئین

علائم حساسیت به کافئین خارش پوست

وقتی کافئین در حد اعتدال مصرف شود، اثرات مطلوب آن می تواند شامل بهبود خلق و خو، هوشیاری، بهبود تمرکز و زمان پردازش سریعتر باشد.

اما زمانی که مصرف کافئین از سطح حساسیت فرد بیشتر شود، می تواند منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. اینها می توانند چند دقیقه پس از مصرف آن ایجاد شوند. آنها عبارتند از:

چه زمانی با یک پزشک تماس بگیرید

علائم حساسیت به کافئین ممکن است ناخوشایند باشند، اما معمولا مضر یا شدید نیستند. آنها معمولاً با کاهش مصرف کافئین از بین می روند. اگر علائم شما مربوط به زندگی روزمره شما است یا در آن اختلال ایجاد می کند، با یک پزشک مشورت کنید.

تشخیص حساسیت به کافئین

در حال حاضر هیچ آزمایش پزشکی برای بررسی حساسیت به کافئین وجود ندارد. اما اگر قصد دارید با یک پزشک در مورد میزان مصرف کافئین و سطح حساسیت خود صحبت کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که در خانه با موارد زیر نظارت کنید:

  • داشتن گزارش روزانه از مصرف غذا، نوشیدنی و دارو برای تعیین اینکه آیا ممکن است واقعاً بیش از آنچه تصور می کنید کافئین مصرف کنید یا خیر.
  • بررسی دقیق برچسب ها در مورد محصولات غذایی، نوشیدنی ها و داروها، زیرا کافئین گاهی اوقات در بسیاری از موارد کمتر مشهود گنجانده می شود.
  • به آرامی و با احتیاط مصرف کافئین خود را برای چند روز کاهش دهید برای دیدن اینکه آیا این روی علائم شما تأثیر می گذارد یا خیر، که می تواند به شما کمک کند که آیا حساسیت به کافئین واقعاً علت آن است یا خیر.

ترک کافئین

به خاطر داشته باشید که اگر بدن شما به کافئین عادت کرده است، کاهش یا حذف ناگهانی مصرف کافئین می تواند باعث علائم ترک کافئین مانند سردرد، خواب آلودگی و تحریک پذیری شود. این ایده خوبی است که قبل از حذف کامل هر چیزی از رژیم غذایی خود، با یک پزشک مشورت کنید.

علل شایع

کارشناسان دریافته‌اند که عوامل متعددی می‌توانند در تعیین نحوه واکنش بدن شما به کافئین نقش داشته باشند.

متابولیسم کبد

کافئین توسط آنزیمی (پروتئین) به نام CYP1A2 در کبد متابولیزه (تجزیه) می شود. ژن مرتبط با این آنزیم به تعیین میزان حساسیت فرد نسبت به مصرف کافئین کمک می کند. مطالعات نشان داده است افرادی که حساسیت بالایی به کافئین دارند، CYP1A2 زیادی تولید نمی کنند.

چه مقدار آب باید در روز بنوشید؟
بیشتر بخوانید

داروها

برخی از داروها و مکمل ها می توانند با حساسیت به کافئین تداخل داشته باشند. این می تواند عوارض جانبی کافئین را شدیدتر کند.

تحقیقات نشان می دهد که دارویی که برای درمان آسم استفاده می شود به نام تئوفیلین، و اکیناسهیک مکمل گیاهی که تصور می شود به علائم سرماخوردگی کمک می کند، می تواند اثرات کافئین را در بدن افزایش دهد.

اگر فکر می کنید داروها ممکن است در نحوه پردازش کافئین توسط بدن شما اختلال ایجاد کنند، با یک پزشک یا داروساز مشورت کنید.

ژنتیک

تحقیقات نشان داده است که ساختار ژنتیکی افراد با نحوه واکنش آنها به کافئین ارتباط زیادی دارد.

علاوه بر ژن CYP1A2 که بر سرعت تجزیه کافئین توسط کبد تأثیر می گذارد، ژن دیگری به نام ADORA2A بر نحوه واکنش سیستم عصبی مرکزی (ارتباط بین مغز و بدن) به اثرات تحریک کننده کافئین تأثیر می گذارد. افرادی که دارای تنوع ژن ADORA2A هستند، احتمالاً حساسیت بالایی به کافئین دارند که بر الگوی خواب آنها تأثیر می گذارد.

عوامل خطر

حساسیت به کافئین در افراد مختلف بسیار متفاوت است. اما به طور کلی، عوامل متعددی وجود دارد که به طور بالقوه می تواند فرد را مستعد ابتلا به حساسیت بالای کافئین کند. این شامل:

  • سن بالاتر
  • جنسیت زنانه
  • برخی از شرایط سلامت مزمن
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی (کنترل بارداری).

چه مقدار کافئین توصیه می شود؟

برای اکثر بزرگسالان سالم، FDA بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز را توصیه نمی کند، که برابر با چهار یا پنج فنجان قهوه است. این مقداری است که آژانس دریافته است که به طور کلی با هیچ اثر منفی بر سلامتی مرتبط نیست.

هیچ توصیه فعلی فدرال در مورد مصرف کافئین برای کودکان یا نوجوانان وجود ندارد. متخصصان به طور کلی مصرف کافئین را در سنین 12 سال و کمتر منع می کنند و مصرف کافئین بسیار محدود را در سنین 12 تا 18 سال پیشنهاد می کنند.

مصرف کافئین در بارداری

توصیه می شود که افراد باردار مصرف کافئین را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنند. هر کافئینی بیشتر از این پتانسیل تأثیر منفی بر بارداری و رشد کودک دارد.

جایگزین های کافئین

جایگزین های کافئین

مصرف مکرر کافئین ممکن است منجر به وابستگی جسمی یا روانی به آن شود.

اگر قهوه بخشی از مراسم روزانه شماست و به دنبال جایگزینی آن با یک گزینه کم کافئین یا بدون کافئین هستید، گزینه های زیر را در نظر بگیرید:

  • چای یربا میت
  • پودر چای ماچا
  • چای چای
  • قهوه ریشه کاسنی
  • پودر ریشه ماکا
  • چای ریشه قاصدک
  • آب لیمو گرم
  • چای گیاهی یا رویبوس
  • اسموتی ها
  • شیر طلایی (تهیه شده با شیر و ادویه هایی مانند زردچوبه)
  • پودر خرنوب (جایگزین پودر کاکائو)
  • کوردیپس (قارچی که به عنوان یک تقویت کننده انرژی در نظر گرفته می شود)
آب مروارید مرتبط با سن
بیشتر بخوانید

به خاطر داشته باشید که هنوز مقداری کافئین در قهوه بدون کافئین وجود دارد. یک فنجان 8 اونس قهوه بدون کافئین دم کرده می تواند بین 1 تا 25 میلی گرم کافئین داشته باشد. چای چای و پودر چای ماچا نیز حاوی کافئین هستند، نه به اندازه قهوه.

خلاصه

کافئین محرکی است که روی سیستم عصبی مرکزی بدن اثر می گذارد. در حالی که معمولاً با بهبود انرژی، شناخت و خلق و خوی مرتبط است، مصرف بیش از حد آن می تواند با خواب تداخل کند، احساس بی قراری کنید و حتی بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد.

برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به کافئین حساس تر هستند و حتی در دوزهای بسیار کم نیز اثرات منفی را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک نقش مهمی در چگونگی پردازش محرک توسط بدن دارد که حساسیت فرد به کافئین را تعیین می کند.

اگرچه ممکن است ناخوشایند باشند، اما علائم حساسیت به کافئین معمولاً مضر نیستند و می‌توانند با کاهش یا حذف کافئین برطرف شوند.

سخن پایانی

کافئین بر روی افراد متفاوت تأثیر می گذارد، مهم نیست که در کدام دسته از حساسیت به کافئین قرار می گیرید. اگر در مصرف روزانه کافئین خود احساس ناراحتی می کنید، کاهش تدریجی مصرف می تواند کمک کننده باشد. اگر نگران تأثیر کافئین بر روی شما هستید، با یک پزشک یا سایر منابع سلامت جامعه مورد اعتماد مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا کافئین برای شما مضر است؟

برای اکثر مردم، مصرف روزانه کافئین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که کافئین در حد اعتدال ممکن است فواید سلامتی متعددی برای مغز و بدن داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند و با داروها تداخل داشته باشد.

با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که کافئین برای مصرف شما بی خطر است.

آیا می توانید حساسیت به کافئین ایجاد کنید یا با آن متولد شده اید؟

حساسیت به کافئین تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می شود، بنابراین شما بیشتر در سطح حساسیتی که با آن متولد شده اید گیر کرده اید. با این حال، ممکن است حساسیت به کافئین در طول زندگی بر اساس افزایش سن و سایر عوامل سبک زندگی نوسان داشته باشد.

چگونه از شر حساسیت به کافئین خلاص شوید؟

شما نمی توانید حساسیت به کافئین را تغییر دهید، اما می توانید تحمل کافئین را افزایش دهید. تحمل کافئین به نحوه واکنش بدن شما به محرک در طول زمان اشاره دارد. کافئین احتمالاً بر افرادی که به طور منظم آن را مصرف نکرده اند تأثیر قوی تری خواهد داشت.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *