Subscribe Now
Trending News

مقالات

دندانپزشکی

محدودیت های غذایی در دوران ارتودنسی 

محدودیت های غذایی در دوران ارتودنسی

محدودیت های غذایی در دوران ارتودنسی

محدودیت های غذایی در دوران ارتودنسی

رعایت محدودیت های غذایی در دوران ارتودنسی

بریس ها برای تراز کردن یا صاف کردن دندان های کج مورد استفاده قرار می‌ گیرند. علاوه بر این، ارتودنتیست ها ممکن است برای درمان سایر مشکلات دهان و دندان مانند فاصله دندانی ، آندربایت یا اوربایت از بریس ها استفاده کنند. درمان ارتودنسی می تواند مشکلات دندان ها را بهبود بخشد.

با این حال، به دلیل وارد آمدن فشار اضافی بر روی دندان ها، ممکن است سبک زندگی را تغییر دهد. علاوه بر این، در طی روزهای اول پس از درمان، وجود درد یا تحریک در اطراف دندان ها یا لثه ها امری طبیعی است. سخت ترین عوارض نصب بریس ها شامل تغییر در نوع رژیم غذایی است. زیرا ممکن است مصرف برخی از غذاها پس از نصب براکت ها محدود شوند.

این امر به این دلیل است که برخی از مواد غذایی در داخل براکت ها و سیم ها گیر کرده و به آنها آسیب می رسانند. پس از شروع درمان ارتودنسی، جلوگیری از ایجاد آسیب به سیم ها ، الاینرها و براکت ها و همچنین در امان ماندن دندان ها از پوسیدگی ، مسئله اصلی و ضروری به شمار می رود. علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، تغییر عادت های غذایی می توانند در سلامت دهان و دندان و همچنین جلوگیری از آسیب اجزاء ارتودنسی موثر باشند.

در واقع برخی از غذاها و عادات غذایی می ‌توانند باعث از بین رفتن و شکستن براکت ها و سیم های ارتودنسی شوند که ترمیم آنها به مراجعات اضافی و همچنین طولانی شدن مدت درمان منجر می ‌شوند. بنابراین قوانین اساسی خاصی برای به حداقل رساندن این معایب وجود دارند که رعایت آنها امری ضروری است.

ارتودنسی با براکت های سرامیکی
بیشتر بخوانید

محدودیت های غذایی در طول درمان ارتودنسی

پس از نصب براکت ها و سیم ها بر روی دندان ها، برای جلوگیری از شکستن یا شل شدن آنها لازم است از مصرف بعضی از مواد غذایی خودداری کرد. علاوه بر این، باید روش جویدن را در حین درمان ارتودنسی اصلاح کرده تا از شکستگی و آسیب ‌دیدگی براکت ها، سیم ها و الاینرها جلوگیری کرد. محدودیت های غذایی در دوران ارتودنسی شامل موارد زیر هستند:

غذاهای سخت و ترد

  • مواد غذایی خشک و ترد : مواد غذایی ترد و خشک، خطر شکستگی و جدا شدن براکت های ارتودنسی را در پی دارند. بنابراین در طول دوره درمان باید از مصرف آنها اجتناب کرد.
  • سبزیجات و میوه های خام مانند سیب و میوه های نارس : این مواد می توانند به اجزاء ارتودنسی آسیب برسانند. با این حال می توان آنها را آب پز کرده و یا به صورت رنده شده مصرف کرد.
  • آجیل‌های سخت مانند بادام، بادام زمینی و مغزها : آجیل و مغزها را می ‌توان به صورت له شده یا رنده شده مصرف کرد.
  • آبنبات : آبنبات های سخت و آبنبات های چوبی
  • پاپکورن : دانه های سخت ذرت به سختی خورد می شوند. همچنین پوسته های آنها می ‌توانند در زیر لثه ها گیر کرده و باعث ایجاد عفونت شوند. عفونت لثه باعث کند شدن حرکت دندان می شود.
  • سیب زمینی سرخ کرده : برای مصرف سیب زمینی سرخ کرده می توان لبه های سخت و ترد آن را جدا کرده و سپس مصرف کرد.
  • انواع خاصی از غلات به ویژه غلات خشک و ترد : مصرف غلات خشک و ترد بدون نرم کردن آنها در شیر یا هر مایع دیگر، ممنوع است.
هدگیر ارتودنسی چه کمکی به مرتب شدن دندانها میکند؟
بیشتر بخوانید

غذاهای چسبناک

مصرف غذاهای چسبناک در طی درمان ارتودنسی ممنوع است. زیرا می توانند در بین براکت ها یا سیم منحنی ارتودنسی به دام افتند و به آنها آسیب برسانند. هرگونه صدمه به اجزای ارتودنسی نیاز به تعویض آنها دارد. بنابراین خودداری از مصرف غذاهای چسبناک می تواند به جلوگیری از آسیب دیدن براکت ها و سیم ها و همچنین عدم طولانی شدن مدت درمان کمک کند.

غذاهای چسبناک ممنوع در دوران ارتودنسی شامل موارد زیر هستند:

  • آدامس ها : برای تازه کردن نفس بعد از مصرف غذا، می ‌توان دندان‌های خود را مسواک زد یا از نوارهای تازه کننده مانند لیسترین استفاده کرد. این مواد می‌ توانند به راحتی بر روی زبان ذوب شوند. اما جویدن آدامس باعث گیر افتادن آن در لابه لای سیم های ارتودنسی می‌‌ شود.
  • آبنبات های ژله ای : کارامل های چسبناک، تافی ها، مارشملوهای بزرگ و هر نوع آبنبات دیگری که پس از نرم شدن به دور اجزای ارتودنسی پیچیده می‌ شوند.

مواد غذایی سفت

دندان هایی که اجزاء ارتودنسی بر روی آنها نصب شده اند، به اندازه دندان های طبیعی قدرت ندارند. به همین دلیل باید از مصرف برخی از غذاها مانند موارد زیر خودداری کرد:

  • گوشت هایی که جویدن آنها دشوار است.
  • نان های سفت
  • میوه های حاوی دانه های کوچک

عادت هایی که در طول درمان ارتودنسی نیاز به تغییر دارند؟

رعایت محدودیت های غذایی در طول درمان ارتودنسی بسیار ضروری است. با این حال، برخی از عادات وجود دارند که دنبال کردن آنها در طول درمان ارتودنسی می تواند بسیار مضر باشند. به همین دلیل ترک این عادات برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزاء ارتودنسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مهمترین این عادات شامل موارد زیر هستند:

  • گاز گرفتن مواد غذایی با دندان های جلو : دندان های قدامی ممکن است با وسایل ارتودنسی دردناک باشند.
مال اکلوژن چیست؟
بیشتر بخوانید

به همین دلیل گاز گرفتن مواد غذایی با دندان های جلو ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و همچنین فشار بر روی اجزا ارتودنسی شود. در طول درمان ارتودنسی دندان های خلفی تنها دندان هایی هستند که برای جویدن مورد استفاده قرار می ‌گیرند. در طول درمان ارتودنسی، مواد غذایی مانند غذاها، میوه ها و سبزیجات باید به قطعات کوچک تقسیم شده و سپس با دندان های خلفی جویده شوند.

  • عادت بدی که به اجزا ارتودنسی آسیب می رسانند : علاوه بر مصرف غذاهای ممنوع، برخی از عادت بد نیز وجود دارند که می ‌توانند به اجزاء ارتودنسی آسیب برسانند و مدت درمان را طولانی کنند.

بنابراین توصیه می شود که این عادت بد را برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها و همچنین براکت ها و سیم های ارتودنسی متوقف کرد:

  • جویدن مداد خودکار یا هر وسیله سخت دیگر
  • جویدن ناخن ها یا پوست اطراف ناخن ها با دندان
  • تلاش برای باز کردن بسته بندی های پلاستیکی نرم و سخت مواد با دندان ها

غذاهایی که باید از مصرف آنها بلافاصله بعد از قرار گرفتن بریس ها خودداری کرد

برخی از مواد غذایی ممکن است به خودی خود بی ضرر باشند اما مصرف آنها بلافاصله پس از نصب بریس ها، می‌ تواند دهان را تحریک کرده و باعث فشار و حساسیت بیش از حد در دندان ها شود. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  • بستنی
  • نان های ضخیم
  • برش های ضخیم گوشت
  • مرکبات

با این حال، مصرف این مواد پس از سازگاری دندان ها با بریس ها، بلامانع است.

https://www.guidedessoins.com/en/dietary-guidelines-orthodontic-patients/

https://www.healthline.com/health/what-can-you-eat-with-braces#if-wires-come-loose

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *