Subscribe Now
Trending News

مقالات

دندانپزشکی

ارتودنسی با براکت های سرامیکی 

ارتودنسی با براکت های سرامیکی

ارتودنسی با براکت های سرامیکی (براکت های شفاف)

براکت های شفاف که به عنوان براکت های سرامیکی نیز شناخته می شوند، جایگزین مناسبی برای براکت های فلزی به شمار می روند. بریس های شفاف از مواد سرامیکی یا پلاستیک ساخته می شوند. این نوع خاص از براکت ها ممکن است همرنگ دندان ها یا شفاف باشند. براکت های سرامیکی عملکردی مانند برییس های فلزی سنتی دارند.

در واقع آنها از براکت و سیم برای تراز کردن دندان ها استفاده می کنند. با این تفاوت که به راحتی با لبخند بیمار ترکیب شده و قابل مشاهده نمی باشند. در برخی از موارد، همچنین می ‌توان از سیم های به رنگ دندان به جای سیم های فلزی استفاده کرد. این امر زیبایی بیشتری به لبخند بیمار می دهد.

این روش برای افرادی که به دنبال گزینه های درمانی غیر قابل مشاهده برای تراز کردن دندان های خود هستند، ایده آل می باشد.

از بریس های شفاف می توان برای اصلاح مشکلاتی مانند آندربایت، کراس بایت، اوربایت، نامرتب بودن دندان ها و بسیاری دیگر از مشکلات دهان و دندان استفاده کرد. اکثر بیمارانی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، کاندیدای مناسبی برای استفاده از بریس های شفاف هستند.

بریس های شفاف بسته به اهداف مورد نظر از مواد مختلف ساخته می شوند. برخی از این بریس ها مانند روکش های دندان از سرامیک یا پرسلن ساخته می شوند.

در حالی که برخی دیگر از بریس های شفاف از موادی مشابه پلاستیک تهیه می ‌شوند. هر دو نوع بریس ها از مزایا و معایب خاص خود برخوردار هستند. به همین دلیل بسته به تشخیص متخصص ارتودنسی، بهترین نوع آن برای بیمار انتخاب می شود.

ارتباط بین سطح پایین بهداشت دهان و دندان با سکته مغزی
بیشتر بخوانید

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای بریس های سرامیکی به شمار می روند؟

بریس های سرامیکی برای افرادی مناسب است که دندان های دائمی آن ها به طور کامل رشد کرده است. این امر اصلاح سریع دندان ها و همچنین کاهش احتمال شکستن براکت ها را به دلیل فشار حرکت دندان ها، تضمین می کند.

علاوه بر این، افرادی که مایل به اصلاح دندان ها با استفاده از براکت های ظریف و غیر قابل مشاهده هستند، می ‌توانند از براکت های سرامیکی استفاده کنند. این براکت ها به دلیل همرنگ بودن با رنگ دندان و یا شفاف بودن، کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

مزایای ارتودنسی با براکت های سرامیکی

  • بریس های سرامیکی توجه کمتری را به خود جلب می کنند: بریس های سرامیکی به بیماران این امکان را می ‌دهند که بدون ایجاد ظاهری نامناسب، دندان ‌های خود را صاف کنند. این بریس ها زمانی که بر روی دندان ها قرار می گیرند، دیده نمی شوند و در صورت استفاده از سیم منحنی شفاف، تقریباً نامرئی هستند.
  • براکت های سرامیکی مینای دندان را از بین نمی برند: مواد استفاده شده در براکت های سرامیکی و همچنین چسب هایی که آنها را بر روی دندان نگه می دارند، به مینای دندان آسیب نمی رسانند. علاوه بر این، فناوری های جدید در زمینه ارتودنسی شفاف، چسب هایی را ارائه کرده که موجب تغییر رنگ براکت ها یا دندان ها نمی شوند.
  • جدا کردن براکت های سرامیکی آسانتر است: پس از از به پایان رسیدن طول درمان، براکت ها از روی دندان ها جدا می شوند. روند جدا کردن براکت های سرامیکی بسیار آسان تر از براکت های فلزی است.
  • طول درمان براکت های سرامیکی کمتر از ارتودنسی نامرئی است: ارتودنسی نامرئی شامل الاینرهای متحرکی است که دندان ها را به تدریج جابجا می کند. الاینرهای متحرک یکی از گزینه های غیر قابل مشاهده برای صاف کردن دندان ها است که طول دوره درمان آن بیشتر از ارتودنسی شفاف است.
  • استفاده از بریس های سرامیکی راحت تر از بریس های سنتی هستند: استفاده از بریس های سرامیکی راحت تر از بریس های فلزی می باشند. این امر به این دلیل است آنها از براکت های گرد و مواد سرامیکی ساخته می شوند. در نتیجه تحریک لثه و ناراحتی ‌های عمومی کمتری را ایجاد می کنند.
کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی
بیشتر بخوانید

معایب براکت های سرامیکی

  • براکت های سرامیکی گران قیمت تر از براکت های فلزی هستند.
  • براکت های سرامیکی ممکن است باعث حساسیت لثه شوند: براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند. این امر ممکن است باعث عدم دسترسی مسواک به مینا و خط لثه شود. تمیز کردن دشوار براکت ها و دندان ها منجر به تورم لثه یا تحلیل آن می شود.
  • ماندگاری بریس های سرامیکی کمتر از بریس های فلزی است: احتمال شکستگی براکت های سرامیکی دو برابر براکت های فلزی است.
  • امکان تغییر رنگ براکت های سرامیکی و لکه دار شدن آنها: اتصالات الاستیکی که سیم ها را به براکت ها متصل می‌ کنند، به راحتی لکه دار شده و تغییر رنگ می‌ دهند.

چگونگی عملکرد براکت های سرامیکی

براکت ها چه فلزی و چه شفاف، به عنوان دستگیره بر روی دندان ها عمل می کنند. پس از نصب براکت های سرامیکی، سیم منحنی در داخل این دستگیره قرار گرفته و موجب حرکت دندان ها می ‌شود. نیروی ایجاد شده از طریق سیم فلزی یا سیم پلاستیکی شفاف، سلول های اطراف دندان را تغییر می دهند.

به این ترتیب که در سمت اعمال نیرو، سلول ها به سلول های جذب کننده استخوان و در سمت مقابل، سلول ها به سلول های رسوب دهنده استخوان تبدیل می شوند. به این ترتیب براکت های شفاف، موجب حرکت دندان ها به محل مناسب می شوند.

مراقبت های لازم پس از ارتودنسی با براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی و اتصالات الاستیک متصل به آن ممکن است دچار لک و تغییر رنگ شوند. در نتیجه به مراقبت های بیشتری نسبت به براکت های فلزی نیاز دارند. مراقبت های لازم پس از اتصال براکت های سرامیکی شامل موارد زیر هستند:

  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: استفاده از مسواک و نخ دندان موجب از بین رفتن باقیمانده مواد غذایی در لابه لای دندان ها و براکت ها می شود و از این طریق از تغییر رنگ براکت ها جلوگیری می شود.
  • از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب تغییر رنگ براکت ها می شوند، خودداری کنید: مصرف گوجه فرنگی، قهوه، چای، نوشابه، چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی و خردل می توانند موجب تغییر رنگ براکت ها و اتصالات الاستیک آنها شوند.
  • عدم مصرف دخانیات به ویژه سیگار: سیگار کشیدن می تواند لکه های مایل به زردی را بر روی دندان ها و تمام اجزای ارتودنسی ایجاد کند.
  • عدم استفاده از خمیر دندان سفید کننده: خمیر دندان های سفید کننده می توانند باعث سفید تر شدن سطح دندان در معرض دید نسبت به سطح زیر براکت ها شوند. این امر موجب لکه دار به نظر رسیدن براکت های سرامیکی می شود.
تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان
بیشتر بخوانید

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *