Subscribe Now
Trending News

مقالات

قلب و عروق

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال و تفاوت آن با اکو TTE 

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال و تفاوت آن با اکو TTE

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال یا TEE ، آزمایشی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر متحرک با کیفیت بالا استفاده می‌کند. در این تست اکو اندازه و شکل قلب و چگونگی عملکرد مجاری قلب و دریچه‌ها را نشان می‌دهد.

اکو می‌تواند مناطقی از عضله قلب را مشخص کند که، به دلیل جریان خون ضعیف یا آسیب دیده در اثر حمله قلبی قبلی، به خوبی منقبض نمی‌شوند.

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال همچنین می‌تواند لخته‌های خون احتمالی در داخل قلب، تجمع مایعات در پریکارد (کیسه اطراف قلب) و مشکلات آئورت را تشخیص دهد. آئورت شریان اصلی است که خون غنی از اکسیژن را از قلب به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند.

 

بررسی کلی اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال

در طول این اکو، از دستگاهی به نام مبدل برای ارسال امواج صوتی (به نام سونوگرافی) به قلب استفاده می‌شود. با بیرون آمدن امواج فراصوت از ساختارهای قلب، کامپیوتر موجود در دستگاه اکو آنها را به تصاویر روی مانیتور تبدیل می‌کند.

 

ترانس ازوفاژیال شامل یک لوله (پروب) انعطاف پذیر با یک مبدل در نوک آن است. پزشک شما پروب را به سمت پایین گلو و درون مری هدایت می‌کند (لوله اتصال دهنده دهان به معده). این روش به پزشک این امکان را می‌دهد تصاویر دقیق‌تری از قلب دریافت کند، زیرا مری مستقیماً در پشت قلب است.

 

اکوی ترانس ازوفاژیال می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی در بزرگسالان و کودکان کمک کند. پزشکان همچنین ممکن است از  این مدل اکوکاردیوگرافی برای هدایت کاتتریزاسیون قلبی استفاده کنند، به آمادگی جراحی، عمل قلب باز یا ارزیابی وضعیت بیمار در حین یا بعد از عمل نیز کمک می‌کند.

 

پزشکان ممکن است علاوه بر اکو ترانس توراسیک (TTE) از اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال استفاده کنند که رایج‌ترین نوع اکو است. اگر تصاویر TTE اطلاعات کافی را به پزشکان ندهد، ممکن است TEE را برای گرفتن تصاویر دقیق‌تر توصیه کنند.

تفاوت اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال با اکو ساده

 

چشم انداز آینده این مدل اکو

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال هم در بزرگسالان و هم در کودکان از عوارض کمی برخوردار است. حتی نوزادان نیز می‌توانند اکوی TEE  را داشته باشند.

 

انواع اکو

تصاویر اکوکاردیوگرافی استاندارد transesophageal)TEE) دو بعدی هستند. همچنین می‌توان تصاویر سه بعدی  را از TEE دریافت کرد. این تصاویر جزئیات بیشتری در مورد ساختار و عملکرد قلب و عروق خونی آن ارائه می‌دهند.

 

پزشکان می‌توانند برای کمک به تشخیص مشکلات قلبی مانند بیماری مادرزادی قلب و بیماری دریچه قلب از اکوی ترانس توراسیک سه بعدی استفاده کنند. پزشکان همچنین ممکن است از این فناوری برای کمک به جراحی قلب هم استفاده کنند.

 

چه کسانی به اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال نیاز دارند؟

پزشکان ممکن است اکوکاردیوگرافی transesophageal) TEE) را برای کمک به تشخیص بیماری خاص یا بیماری قلبی یا عروق خونی توصیه کنند. این مدل اکو برای بزرگسالان و کودکان قابل استفاده است.

 

پزشکان همچنین ممکن است از اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال برای

  • هدایت کاتتریزاسیون قلبی
  • کمک به آماده سازی برای عمل جراحی
  • ارزیابی وضعیت بیمار در حین عمل یا بعد از عمل استفاده کنند.

 

اکوکاردیوگرافی Transesophageal به عنوان یک ابزار تشخیصی

TEE به پزشکان کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به ساختار و عملکرد قلب و رگ‌های خونی آن را تشخیص دهند.

۵ دلیل برای استفاده پزشکان و بیماران از سیستم نوبت دهی آنلاین
بیشتر بخوانید

 

به طور کلی، اکو ترانس توراسیک (TTE) اولین آزمایش اکو است که برای تشخیص مشکلات قلبی و عروقی خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، اگر پزشک شما به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد یا تصاویر دقیق‌تر از ارائه  TTE بخواهد، ممکن است اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال را توصیه کند.

 

برای TTE ، مبدل (وسیله‌ای که امواج صوتی را ارسال می‌کند) روی قفسه سینه، خارج از بدن قرار داده شده است. این به این معنی است که امواج صوتی ممکن است همیشه مسیر مشخصی به قلب و رگ‌های خونی نداشته باشند. به عنوان مثال، چاقی، زخم ناشی از جراحی قلب قبلی یا برخی از مشکلات ریوی (مانند ریه فرو ریخته) ممکن است امواج صوتی را مسدود کند.

 

برای اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال، مبدل در نوک یک لوله انعطاف پذیر (کاوشگر) است. پزشک شما پروب را به سمت پایین گلو و درون مری هدایت می‌کند (لوله‌ای که دهان را به معده متصل می‌کند).

 

این روش به پزشک شما این امکان را می‌دهد که تصاویر دقیق‌تری از قلب شما دریافت کند؛ زیرا مری مستقیماً در پشت قلب قرار دارد.

 

پزشکان ممکن است از اکو ترانس ازوفاژیال برای کمک به تشخیص موارد زیر استفاده کنند:

  • بیماری عروق کرونر قلب
  • بیمار یقلبی مادرزادی
  • حمله قلبی
  • آنوریسم آئورت
  • اندوکاردیت
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری دریچه قلب
  • آسیب به قلب یا آئورت (شریان اصلی که خون غنی از اکسیژن را از قلب به بدن شما منتقل می‌کند)
  • TEE همچنین می‌تواند لخته‌های خونی را که ممکن است باعث سکته مغزی شود یا ممکن است در درمان فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی آریتمی تأثیر بگذارد، را نشان دهد.

 

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال و کاتتریزاسیون قلبی

کاتتریزاسیون قلبی یک روش پزشکی است که برای تشخیص و یا معالجه برخی شرایط خاص قلب استفاده می‌شود. در طی این روش، یک لوله بلند و باریک و انعطاف پذیر به نام کاتتر در رگ خونی از بازو ، کشاله ران (ران فوقانی) یا گردن قرار می‌گیرد و به قلب متصل می‌شود.

 

پزشکان ممکن است از TEE برای راهنمایی و هدایت سوند در حین انجام عمل استفاده کنند.

 

از طریق سوند، پزشکان می‌توانند آزمایشات و معالجه را بر روی قلب انجام دهند. به عنوان مثال، کاتتریزاسیون قلبی ممکن است برای ترمیم سوراخ‌های قلب، بیماری دریچه قلب و ضربان های غیر طبیعی قلب مورد استفاده قرار گیرد.

 

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال و جراحی

پزشکان ممکن است از TEE برای آمادگی در جراحی بیمار و شناسایی خطرات احتمالی استفاده کنند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است از TEE برای جستجوی منابع احتمالی لخته شدن خون در قلب یا آئورت استفاده کنند. لخته‌های خون می‌توانند در طی سکته مغزی ایجاد شوند.

 

ممکن است از TEE در اتاق عمل استفاده شود که آیا دارویی که برای خواب به بیمار داده شده قبل عمل، اعمال شده یا نه. این آزمایش می‌تواند ساختار و عملکرد قلب را نشان دهد و به راهنمایی جراحی کمک کند.

 

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت بیمار را در حین عمل ارزیابی کنند. به عنوان مثال ، TEE می‌تواند به بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون کمک کند.

ترک سیگار و نجات زندگی قلبتان
بیشتر بخوانید

 

در پایان جراحی، ممکن است TEE دوباره مورد استفاده قرار گیرد تا بررسی شود که عمل جراحی به خوبی انجام شده است. به عنوان مثال، اکو ترانس ازوفاژیال می‌تواند نشان دهد که آیا دریچه‌های قلب به خوبی کار می‌کنند یا خیر همچنین می‌تواند نشان دهد که عملکرد قلب برای پمپاژ چگونه است.

 

افرادی که جراحی غیر مرتبط با قلب دارند نیز ممکن است، در صورت داشتن بیماری قلبی یا بیماری بحرانی، از اکو TEE  برای بررسی عملکرد قلب خود استفاده کنند.

 

انتظارات قبل از انجام اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال

اکوکاردیوگرافی transesophageal) TEE) اغلب در بیمارستان انجام می‌شود. معمولاً لازم است چندین ساعت قبل از آزمایش بیمار چیزی نخورد. پزشک به شما اطلاع می‌دهد که دقیقاً چه مدت چیزی نخورید.

 

باید به پزشک خود اطلاع دهید که آیا داروهای رقیق کننده خون را مصرف می‌کنید، در بلع مشکل دارید یا به هرگونه دارو حساسیت دارید. در صورت داشتن پروتز دندان قبل از تست آن‌ها را خارج کنید.

 

ممکن است به شما دارویی برای انجام اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال داده شود. اگر چنین است، شما باید بعد از انجام آزمایش، برای رفتن به خانه رانندگی نکنید زیرا این دارو ممکن  است باعث خواب آلودگی شما شود.

 

با پزشک خود در مورد اینکه آیا شما قبل از ابتلا به TEE باید اقدامات خاصی را انجام دهید، صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا باید نحوه مصرف داروهای معمول خود را در روز آزمایش تغییر دهید یا اینکه آیا نیاز به ایجاد تغییرات دیگری دارید یا خیر.

 

 

انتظارات در طول تست

در حین اکوکاردیوگرافی از طریق ترانس مایع (TEE) ، پزشک از نوعی پروب با یک مبدل در نوک آن استفاده می‌کند. مبدل امواج صوتی (سونوگرافی) را به قلب می‌فرستد. کاوشگرها در اندازه‌های زیادی عرضه می‌شوند. پروب های کوچک‌تر برای کودکان و نوزادان استفاده می‌شود.

 

قبل از اینکه مبدل درون گلوی شما قرار بگیرد، قسمت پشتی دهان شما با ژل یا اسپری بی حس می‌شود. ممکن است احساس ناراحتی کنید، زیرا پروب به مری هدایت می‌شود.

 

بزرگسالانی که از اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال استفاده می‌کنند ممکن است برای کمک به آرامش در طول آزمایش از دارو استفاده کنند. دارو به ورید تزریق می‌شود.

 

کودکان هم برای داشتن آرامش در طول تست از یک نوع دارو استفاده می‌کنند. این دارو به آنها کمک می‌کند تا بی حرکت بمانند تا پزشک بتواند با اطمینان از پروب استفاده کند و از قلب و عروق خونی آن‌ها عکس خوبی بگیرد.

 

پزشک پروب را داخل دهان یا بینی قرار می‌دهد. او سپس به آرامی آن را به سمت پایین گلو، به مری هدایت می‌کند. مری مستقیماً در پشت قلب قرار دارد. در طی این فرایند، پزشک مراقبت خواهد کرد تا از آسیب دیدگی دندان‌ها و دهان محافظت کند.

امواج صوتی از منتشر شده از پروب، تصاویری با کیفیت بالا از قلب تولید می‌کنند. فشار خون، سطح اکسیژن خون و سایر علائم حیاتی در طول آزمایش بررسی می‌شود. ممکن است از طریق لوله‌ای در بینی اکسیژن به شما داده شود.

 

اکوکاردیوگرافی TEE کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. اما اگر دارویی را برای کمک به آرامش دریافت کردید، ممکن است تا چند ساعت پس از تست، عوارض جانبی دارو را مشاهده کنید.

پنج روش ساده برای افزایش سطح انرژی و کمک به قلب
بیشتر بخوانید

بعد از انجام اکو ترانس ازوفاژیال

بعد از انجام اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال (TEE)، فشار خون، سطح اکسیژن خون و سایر علائم حیاتی مجدداً بررسی می‌شود. احتمالاً می‌توانید چند ساعت پس از انجام تست به خانه بروید.

 

بعد از  این تست، ممکن است چند ساعت دچار گلودرد شوید. شما نباید ۳۰-۶۰ دقیقه پس از انجام تست چیزی بخورید یا بنوشید. بیشتر افراد می‌توانند طی حدود ۲۴ ساعت پس از انجام تست، به فعالیت‌های روزانه خود بازگردند.

 

اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال چه اطلاعاتی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد؟

این اکوکاردیوگرافی تصاویر متحرکی با کیفیت بالا از قلب و رگ‌های خونی فراهم می‌کند. این تصاویر به پزشکان کمک می‌کند بیماری‌های قلبی و عروقی را تشخیص و درمان کنند.

 

TEE  تصاویری از داخل مری یا گاهی اوقات، از داخل معده ایجاد می‌کند. از آنجا که مری مستقیماً در پشت قلب قرار دارد، این تست تصاویری نزدیک به قلب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

TEE همچنین دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد و ممکن است تصاویر مفصل‌تری از اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک (TTE)، رایج‌ترین نوع اکو ارائه دهد. (برای TTE، مبدل در روی قفسه سینه، خارج از بدن قرار داده می‌شود.)

اطلاعات اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر از آنچه TTE می‌تواند پزشک شما ممکن است TEE را توصیه کند. اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال می‌تواند در تشخیص و ارزیابی بیماری‌های قلب و عروق در بزرگسالان و کودکان کمک کند. نمونه‌هایی از این بیماری‌ها و شرایط عبارتند از:

  • بیماری عروق کرونر قلب
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • حمله قلبی
  • آنوریسم آئورت
  • اندوکاردیت
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری دریچه قلب
  • آسیب به قلب یا آئورت (شریان اصلی که خون غنی از اکسیژن را از قلب به سراسر بدن منتقل می‌کند)
  • TEE همچنین می‌تواند لخته‌های خونی را که ممکن است باعث سکته مغزی شود یا ممکن است در درمان فیبریلاسیون دهلیزی، نوعی آریتمی تأثیر بگذارد، را نشان دهد.

 

پزشکان همچنین ممکن است در طول کاتتریزاسیون قلبی از TEE استفاده کنند. زیرا می‌تواند به پزشکان در هدایت سوند (لوله نازک و انعطاف پذیر) از طریق رگ‌های خونی کمک کند. این تست همچنین می‌تواند به پزشکان در آماده سازی برای عمل جراحی کمک کند و یا وضعیت بیمار را در طی یا بعد از عمل، ارزیابی کند.

 

خطرات اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال

اکوکاردیوگرافی transesophageal) TEE) از نظر عوارض جدی در بزرگسالان و کودکان بسیار کم است. برای کاهش خطر، تیم پزشکی در طی و بعد از آزمایش میزان ضربان قلب و سایر علائم حیاتی شما را بررسی می‌کنند.

 

برخی از خطرات مربوط به دارویی است که به عنوان آرام بخش در طول تست به شما داده می‌شود. ممکن است شما نسبت به دارو، حساسیت داشته باشید و باعث مشکل در تنفس یا حالت تهوع در بیمار شود. معمولاً این مشکلات بدون درمان از بین می‌روند.

 

همچنین ممکن است چند ساعت پس از آزمایش، گلوی شما درد شود. اگرچه نادر است، ولی ممکن است پروب استفاده شده در طول اکوکاردیوگرافى ترانس ازوفاژیال به مری آسیب برساند.

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *