Subscribe Now
Trending News

مقالات

دندانپزشکی

ارتودنسی دیمون (براکت خود لیگاچور ) 

ارتودنسی دیمون (براکت خود لیگاچور )

تکنولوژی و طراحی های درمانهای ارتودنسی روز به روز پیشرفت میکنند و بهتر و ساده تر میشوند. براکت ارتودنسی هم از این قاعده مستثنی نیست و دائما در حال بهتر شدن از جنبه های مختلف است. یکی از این نوآوری ها، براکت دیمون است که نوعی سیستم خود لیگاچور دارد.

اگر چه براکت ارتودنسی معمولی بسیار کارامد و مقرون به صرفه هستند اما با ایجاد تغییراتی که در براکت دیمون ایجاد شده است، کارایی و زیبایی آن بهتر شده است.

براکت خود لیگاچور یا ارتودنسی دیمون

در سیستم براکت معمولی که بیشتر ما با آن آشنایی کلی داریم، قطعه های کوچکی به نام نگین براکت به دندانها چسبانده میشوند و یک سیم همه دندانها را به هم وصل میکند. اما برای متصل نگه داشتن سیم به این قطعه های کوچک براکت، از یک حلقه کشی به نام لیگاچور استفاده میشود. گاهی هم به جای حلقه کشی، از یک سیم استفاده میشود که دور سیم ارتودنسی و نگین براکت، تابانده میشود. وظیفه لیگاچور نگه داشتن سیم ارتودنسی در شیار نگین براکت است.

در سیستم خود لیگاچور دیمون، نیازی به لیگاچور وجود ندارد. بنابراین سیستم براکت ساده تر میشود و سطح کمتری از دندان را میپوشاند. براکت خود لیگاچور طوری طراحی شده که بدون نیاز به لیگاچور، سیم در نگین براکت قرار بگیرد و متصل بماند.


مزیتهای براکت خود لیگاچور

صرف زمان کمتر

نگین براکت خود لیگاچور یک شیار دارد که دروازه ای جلوی آن تعبیه شده است. پس از قرار گرفتن سیم در داخل نگین براکت، دروازه بسته میشود. از این رو قرار دادن سیم در نگین براکت سریعتر از براکت معمولی است چون نیازی به انداختن حلقه کشی لیگاچور دور نگین وجود ندارد. پس زمان کمتری صرف نصب براکت و تنظیم آن میشود.

سیستم دیمون ارتودنسی
بیشتر بخوانید

راحتی بیشتر بیمار

یکی دیگر از مزیتهای ارتودنسی دیمون، شواهدی است که نشان میدهد افرادی که ارتودنسی انجام میدهند با این سیستم راحت تر هستند و کمتر درد دندان اذیتشان میکند. چون لیگاچور با فشار وارد کردن به سیم و نگین براکت، باعث افزایش اصطکاک بین براکت و دندان میشود. در نتیجه فشار بیشتری برای حرکت دادن دندان نیاز است. این باعث احساس درد بیشتر در ارتودنسی میشود. با براکت دیمون، درد کمتری تجربه میشود.

سریعتر شدن درمان ارتودنسی

گفته میشود سیستم براکت خود لیگاچور، به کوتاهتر شدن دوره درمان ارتودنسی کمک میکند و حتی ممکن است تا شش ماه طول دوره درمان ارتودنسی را کوتاهتر کند. اما این به نوع مشکل ارتودنسی که دارید و شدت آن، بستگی زیادی دارد.

راحت تر شدن تمیز نگه داشتن دندانها

یکی از جاهایی که همیشه ذرات غذا در آن گیر میکند، لیگاچور براکت است. زوایای کوچکی بین لیگاچور و براکت ایجاد میشود که محل مناسبی برای ذرات غذا و تجمع باکتریها میشود. در سیستم بدون لیگاچور دیمون، دیگر نیازی به حلقه کشی لیگاچور نیست بنابراین تمیز کردن دندانها و نخ دندان کشیدن راحت تر است.

کسانی که میخواهند با براکت دیمون ارتودنسی انجام بدهند، باید با متخصص ارتودنسی مشورت کنند. این براکت هم نوع فلزی دارد هم شفاف. برای این که بدانید این روش برای شما مناسب است یا نه، باید وضعیتتان توسط متخصص ارتودنسی بررسی شود.

معایب براکت خود لیگاچور

هزینه بیشتر

بدیهی است که به دلیل تکنولوژی برتری که در سیستم خود لیگاچور دیمون به کار رفته است، دست کم در حال حاضر هزینه آن بیشتر از براکت معمولی است. هزینه دقیق براکت خود لیگاچور را از متخصص ارتودنسی بپرسید.

ارتودنسی با براکت های سرامیکی
بیشتر بخوانید

https://orthodonticassoc.com/braces/need-to-know-self-ligating-braces/

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *