Subscribe Now
Trending News

مقالات

بیماری ها

تشخیص پانکراتیت حاد 

تشخیص پانکراتیت حاد

سابقه قابل توجهی از عوامل خطر مانند چاقی، مصرف الکل، سنگ کیسه صفرا به دست آمده و به پانکراتیت حاد مشکوک است. شکم در لمس حساس یا دردناک است.

آزمایش پانکراتیت حاد

چندین مطالعه تشخیصی، آزمایشگاهی و تصویربرداری تجویز شده است. این موارد عبارتند از:-

آزمایش خون

لوزالمعده در طول حالت ملتهب خود سطوح بالایی از دو ماده شیمیایی به نام آمیلاز و لیپاز تولید می کند. آزمایش سطح این دو ماده شیمیایی می تواند به تشخیص پانکراتیت کمک کند.

سایر آزمایش‌های خونی که در 24 ساعت اول شروع علائم تجویز می‌شوند شامل ارزیابی بیوشیمی کبد، سطح کلسیم و تری گلیسیرید خون است.

مطالعات تصویربرداری

در ابتدا اولین مطالعه تصویربرداری انجام شده اسکن اولتراسوند شکم است. این می تواند به تشخیص وجود سنگ های کیسه صفرا کمک کند.

توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) می تواند تصویر پانکراس آسیب دیده را با جزئیات نشان دهد.

در مراحل اولیه پانکراتیت حاد علائم به تنهایی نمی توانند شدت التهاب را تعیین کنند. اشعه ایکس یا سی تی اسکن به تشخیص میزان التهاب کمک می کند.

نقش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) در تشخیص پانکراتیت حاد و تعیین شدت آن هنوز مشخص نشده است.

کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP) ERCP شامل استفاده از یک لوله باریک و انعطاف پذیر است که به آندوسکوپ معروف است. آندوسکوپ دارای یک دوربین در یک طرف است. با استفاده از سونوگرافی به عنوان راهنما به روده ها هدایت می شود. ERCP آسیب شناسی کیسه صفرا، مجرای صفراوی و پانکراس را تشخیص می دهد.

علائم مشخص پانکراتیت حاد

علائم مشخصی که اغلب تشخیصی پانکراتیت حاد هستند شامل دو مورد از سه ویژگی از جمله:-

عوارض بیماری پارکینسون و اختلال بلع
بیشتر بخوانید

1 – مشخصه درد در شکم

2 – افزایش سطح آمیلاز یا لیپاز سرم بیش از سه برابر حد بالای مقدار طبیعی. به طور کلی هر دو آمیلاز و لیپاز در طول دوره پانکراتیت حاد افزایش می یابند. لیپاز سرم ممکن است کمی بیشتر از آمیلاز بالا بماند.

گفته شد، میزان افزایش یا اوج سطوح آمیلاز و لیپاز مستقیماً با شدت پانکراتیت حاد مرتبط نیست. لیپاز سرم ممکن است در برخی از آسیب شناسی های غیر پانکراس طبیعی باقی بماند در حالی که آمیلاز سرم ممکن است در چندین آسیب شناسی غیر پانکراس افزایش یابد. این شامل ماکروآمیلازمی، پاروتیت و برخی سرطان ها می شود.

اگرچه نظارت معمول و روزانه این آنزیم‌ها در تعیین بهبود تدریجی ارزش کمی دارد، اما مشاهده شده است که آمیلاز و/یا لیپاز سرم برای چند هفته بالا باقی می‌مانند، ممکن است التهاب پانکراس مداوم و انسداد پانکراس وجود داشته باشد. مجرای یا وجود یک کیست کاذب.

3 – یافته های خاص مربوط به التهاب پانکراس در سی تی اسکن. سی تی اسکن همراه با رنگ های کنتراست ویژه می تواند به وضوح مناطقی از پانکراس را که در اثر التهاب آسیب دیده اند مشخص کند.

سی تی اسکن کنتراست همچنین به تشخیص علت التهاب لوزالمعده از جمله وجود سنگ های مجرای صفراوی مشترک، کلسیفیکاسیون های پانکراس، پانکراتیت مزمن ناشی از مصرف زیاد الکل یا سرطان های پانکراس کمک می کند.

ادامه مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *