Subscribe Now
Trending News

مقالات

مامایی و سلامت زنان

کمبود تستوسترون چه مشکلاتی را در زنان ایجاد می‌کند 

کمبود تستوسترون چه مشکلاتی را در زنان ایجاد می‌کند

سطح تستوسترون یک زن به طور طبیعی در طول زندگی، چرخه قاعدگی و حتی در زمان های مختلف روز تغییر می کند. بدن یک زن با تستوسترون پایین برای کمک به تولید سلول‌های خونی جدید، حفظ میل جنسی یا افزایش سطح سایر هورمون‌های تولید مثلی توانایی کافی ندارد.

تستوسترون متعلق به گروهی از هورمون ها به نام آندروژن است. سطح تستوسترون بر روی موارد زیر تاثیرگذار است:

باروری

میل جنسی

تولید گلبول قرمز

توده عضلانی و توزیع چربی

بیشتر مردم تستوسترون را به عنوان یک هورمون جنسی مردانه تصور می کنند، اما همه انسان ها به مقدار مشخصی از تستوسترون  نیاز دارند. در حالی که مردان تستوسترون بیشتری نسبت به زنان دارند، غدد آدرنال و تخمدان زنان مقادیر کمی از این هورمون را تولید می کنند.

طبق تحقیقات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، یک زن باید در مجموع 15 تا 70 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dl) تستوسترون در خون خود داشته باشد. در حال حاضر، هیچ دستورالعمل قطعی برای تعیین سطح تستوسترون “کم” در زنان وجود ندارد.

علائم

blank

تستوسترون پایین می تواند یک یا چند مورد از علائم زیر را در زنان ایجاد کند:

سستی

ضعف عضلانی

خستگی

اختلالات خواب

کاهش میل جنسی

کاهش رضایت جنسی

افزایش وزن

مشکلات باروری

سیکل های قاعدگی نامنظم

خشکی واژن

از دست دادن تراکم استخوان

لازم به ذکر است که تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است و از آنجایی که علائم مرتبط با تستوسترون پایین در بیماری های دیگر نیز بسیار رایج است، پزشک قبل از تشخیص مشکلات یا علائم دیگری را نیز بررسی می کند.

سرطان سینه چیست؟
بیشتر بخوانید

برای تشخیص کمبود تستوسترون در زنان پزشک ممکن است موارد زیر را نیز بررسی کند:

افسردگی

اضطراب

استرس مزمن

بیماری تیرویید

یائسگی زودرس

علل

blank

دو دلیل اصلی کاهش تستوسترون در زنان عبارتند از:

  1. کاهش سطح هورمون در نتیجه یائسگی طبیعی و افزایش سن
  2. مشکلات مربوط به تخمدان ها یا هیپوفیز یا غدد فوق کلیوی.

سطح تستوسترون به طور طبیعی و با افزایش سن زنان کاهش می یابد. سطح هورمون‌های دیگر مانند استروژن نیز به مرور زمان کاهش می‌یابد، به‌ویژه زمانی که زن به یائسگی می‌رسد. در حوالی زمانی که یائسگی شروع می شود، زنان ممکن است تستوسترون کمتری داشته باشند زیرا تخمدان ها هورمون های کمتری تولید می کنند.

همچنین، داروهایی که با عوارض جانبی یائسگی مقابله می کنند، می توانند سطح تستوسترون در زنان را کاهش دهند. یکی از این داروها استروژن خوراکی است. مشکلات مربوط به تخمدان ها و غدد فوق کلیوی نیز می تواند باعث کاهش سطح تستوسترون در زنان شود. به عنوان مثال اگر یک زن تخمدان هایش طی عمل جراحی برداشته شده باشد، یا اگر نارسایی آدرنال داشته باشد، ممکن است سطح تستوسترون در بدن او کاهش یابد، و به این معنی است که غدد فوق کلیوی به درستی کار نمی کنند.

تشخیص

در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد درمان تستوسترون پایین در زنان وجود ندارد. بسیاری از پزشکان بیشتر در مورد سطح تستوسترون بسیار بالا در زنان نگران هستند. اگر زنی هر یک از علائم ذکر شده فوق را گزارش کند، پزشک احتمالاً ابتدا سایر شرایط رایج تر را بررسی می کند.

برای تشخیص تستوسترون پایین در زنان، پزشک با یک معاینه فیزیکی شروع می کند و در مورد علائم سؤال می کند. اگر پزشک به تستوسترون پایین مشکوک باشد، آزمایش خون تجویز می کند. اگر زنی هنوز به یائسگی نرسیده باشد، پزشک احتمالاً بهترین زمان برای آزمایش سطح تستوسترون را توصیه می کند این مساله به این دلیل است که میزان سطح تستوسترون زنان در طول چرخه قاعدگی در نوسان هستند.

آمنیوسنتز چه آزمایشی است + نحوه انجام
بیشتر بخوانید

درمان

blank

بیشتر بخوانید: نشانه های خطرناک برای سلامت زنان

برخی از داروهای جایگزین استروژن حاوی تستوسترون هستند با این حال، مقدار تستوسترون موجود در داروها ممکن است برای افزایش سطح موردنیاز کافی نباشد یا بدن نتواند به اندازه کافی آنها را جذب کند. پزشک ممکن است تزریق تستوسترون را تجویز کند و انتظار می‌رود که این درمان‌ها بر روی زنان تأثیر مشابهی با مردان داشته باشند. این درمان ها ممکن است علائمی همچون

 افزایش سطح انرژی، کاهش خستگی و افزایش میل جنسی

را بهمراه داشته باشد.

با این حال، بسیاری از پزشکان به زنان توصیه می کنند که تستوسترون مصرف نکنند. به همین ترتیب، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) چند درمان مبتنی بر تستوسترون را برای زنان تأیید کرده است. عوارض جانبی این درمان ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

ریزش مو

آکنه

موهای زائد صورت

صدای خشن‌تر

افزایش سایز کلیتوریس

کارگروهی در سال 2014 به دلیل عدم انجام تحقیقات کافی در این زمینه، با درمان سطح پایین تستوسترون در زنان مخالفت کرد. با این حال، این گروه تحقیقاتی درمان سطح پایین تستوسترون در زنانی که به بیماری اختلال میل جنسی دچار شده اند را به عنوان یک استثنا تائید می‌کند.

با این حال پزشک ممکن است بجای تجویز تستوسترون، درمان‌های جایگزین را برای درمان علائم تستوسترون پایین در زنان توصیه کند. این درمان ها و تغییرات سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان مشکلات جنسی

اقدامات لازم برای مدیریت استرس

خواب کافی

رژیم غذایی سالم (برای مطالعه مقاله مربوط به رژیم غذایی مناسب کلیک کنید)

درمان سرطان سینه – بخش دوم
بیشتر بخوانید

مصرف مکمل های دهیدرواپی آندروسترون (DHEA)

DHEA یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی در بدن نیز تولید می شود و این مکمل ها براحتی در دسترس هستند. با این حال، انجمن غدد توصیه می کند که از مصرف مکمل های معمول با DHEA خودداری کنید، زیرا محققان هنوز کارآمدی و ایمن بودن این مکمل ها در طولانی مدت را اثابت نکرده اند. عوارض جانبی استفاده از مکمل DHEA می تواند مشابه عوارض جود سطح تستوسترون بالا در بدن زنان باشد.

سخن پایانی

پزشکان و محققان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که سطح پایین تستوسترون چگونه بر زنان تأثیر می‌گذارد یا بهترین روش برای درمان این کمبود چه چیزی است. سطح تستوسترون با افزایش سن فرد تغییر می کند و ممکن است با نزدیک شدن به زمان یائسگی زنان نیز کاهش یابد.

اگر یک زن علائم تستوسترون پایین را تجربه کند، نتایج آزمایش خون می تواند به پزشک در تشخیص این مشکل  کمک کند. هرگز بدون تجویز پزشک از درمان های جایگزین تستوسترون استفاده نکنید زیرا مکمل‌ها و درمان‌های جایگزین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *