Subscribe Now
Trending News

مقالات

قلب و عروق

چرا چرت زدن برای سلامت قلب و ذهن مفید است 

چرا چرت زدن برای  سلامت قلب و ذهن مفید است

چرت زدن و یک خواب کوتاه خوب در طول روز می تواند شما را از رخوت بعد از ظهر خارج کند، انرژی شما را دوباره شارژ و  شما را هوشیارتر کرده و روحیه بهتری به شما بدهد. حتی می تواند اثرات مثبتی روی سلامت قلب شما بگذارد. اما کی، کجا و چه مدت؟ ما در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم.

 

خوب ابتدا با چند سوال کوتاه  آغاز می کنیم:

  • آیا هر شب کمتر از ۷ تا ۹ ساعت می خوابید؟
  • بعد از ناهار، احساس سستی و رخوت می کنید؟
  • آیا صبح هوشیار هستید، اما تمرکز شما در بعد از ظهر دشوار می شود؟
  • آیا برای گذراندن بقیه روز ​​به یک فنجان قهوه یا نوشیدنی انرژی زای شیرین نیاز دارید؟

 

اگر پاسخ شما به هر یک از سؤالات بالا “بله” است، یک راهکار قدیمی اما مناسب ممکن است برای شما مفید باشد: چرت زدن.

درست است، چرت زدن فقط برای بچه ها نیست. تحقیقات نشان داده است که حتی در میان بزرگسالان، خواب کوتاه روزانه فواید زیادی برای کمک در گذراندن باقی ساعات روز و عملکرد بهتر قلب دارد.

 

فواید چرت زدن

 

افزایش هشیاری: توجه  بیشتر در جلسات کاری، یا هنگام  رانندگی و کار با  دستگاه هایی که نیاز به دقت دارند مثل ابزار آلات تراشکاری یا لیفتراک.

 

تنظیم بهتر حالات و رفتار: بعد از یک چرت ، کمتر بی انگیزه خواهید بود و بهتر می توانید با ناامیدی کنار بیایید.  به عبارت دیگر، روحیه بهتری خواهید داشت. چرت زدن تعلل را هم از بین می برد.

باورهای غلط در مورد سکته قلبی
بیشتر بخوانید

 

بهبود حافظه: وقتی رایانه شما خراب می شود، داده  های خود را از دست می دهید. اما وقتی مدت کوتاهی روی کاناپه چرت می زنید، در واقع این کار به حافظه شما کمک می کند.  یک چرت  زدن کوتاه روزانه می تواند یادآوری مسائلی را که  در اوایل روز آموخته اید راحت تر کند.

 

تقویت سلامت قلب: خواب  به نوعی «تعطیلات قلبی-عروقی» است چون در جریان یک خواب عمیق و نیروبخش مثل چرت زدن، کاهشی کلی در عملکرد قلبی-عروقی بدن رخ می دهد. خواب آلودگی با افزایش فشار خون و بالا رفتن میزان تولید کورتیزول (هورمون استرس) مرتبط است، بنابراین با چرت زدن می توان فشار ناشی از اضطراب را کاهش داد.

 

داشتن ذهنیت خلاقانه: برای یادگیری مهارت های جدید و خلاقیت به خواب نیاز دارید (این زمانی است که مغز شما می تواند اطلاعاتی را که در آن قرار داده اید پردازش کند) . خبر خوب این است که یک چرت طولانی می تواند شبیه خواب شبانه باشد.

 

پس انداز پول: احتمالاً می دانید که نوشیدنی های انرژی زا و قهوه  بیش از حد به اندازه چرت زدن برای شما مفید نیستند. اما با کافه رفتن های پر هزینه ، چقدر پول پس انداز کرده اید؟ با چرت زدن رایگان چه قدر؟

 

چگونه هوشمندانه چرت بزنیم؟

شاید شما تصمیم گرفته باشید که چرت زدن را به یک برنامه روزانه تبدیل کنید. حالا که خواهید چرت بزنید، بهتر است آن را درست انجام دهید. درست هر وقت احساس کردید که خمیازه می کشید.

 

چه زمانی برای چرت زدن خوب است؟

اواسط بعد از ظهر بهترین زمان است (حدود ساعت ۳ بعد از ظهر). خیلی دیر و طولانی نخوابید وگرنه شب کاملاً بیدار خواهید بود و برنامه خواب شبانه تان را خراب می کنید.

11 نشانه مهم فشار خون پایین (هایپوتنشن)
بیشتر بخوانید

 

کجا چرت بزنیم؟

مکانی خنک و آرام را برای چرت زدن پیدا کنید. اگر نمی خواهید رئیستان شما را در حال چرت زدن ببیند، ممکن است بتوانید داخل ماشینتان استراحت کنید و چرت بزنید (امروزه بسیاری از شرکت ها اجازه می دهند تا کارمندان استراحت کوتاه روزانه داشته باشند)

 

چه مدت چرت بزنیم؟

بیدار شدن وسط یک خواب عمیق چندان دلچسب نیست در غیر این صورت کسل تر از قبل خواهید شد. برای یک چرت کوتاه، ۲۰ دقیقه مناسب و کافی به نظر می رسد.

 

توجه داشته باشید که اگر هنوز قصد دارید چرت زدن خود را با یک فنجان قهوه تکمیل کنید ، قبل از خواب آن را بنوشید. برای فعال شدن کافئین مدت زمانی لازم است و به محض بیدار شدن از یک خواب کوتاه اثر کافئین هم شروع می شود.

 

برنامه ریزی برای چرت زدن

اگر می خواهید بعد از ظهر خود را شارژ کنید، چرت خود را از قبل برنامه ریزی کنید.

امروز، فردا یا اواخر این هفته زمانی را انتخاب کنید که بتوانید این برنامه را شروع کنید.

مشخص کنید که در کجا چرت خواهید زد؛ در اتومبیل، روی میز کار یا یک مکان راحت در خانه. در آخر نیز، برنامه را در تقویم خود قرار دهید.

 

منبع: https://time.com/5672111/naps-heart-health-study/

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *