Subscribe Now
Trending News

مقالات

انتخاب سردبیر

مهم‌ترین خواص روغن هسته زردآلو در طب سنتی 

مهم‌ترین خواص روغن هسته زردآلو در طب سنتی

زردالو یکی از مورد استفاده‌ترین میوه‌ها در ایران است که به خانواده گلسرخیان تعلق دارد. این میوه بیشتر در کشورهای آسیایی و مدیترانه‌ای رایج است به طوری که در لیست عجیب‌ترین میوه‌های آمریکا، زردالو رتبه نهم را دارد. کاشت این میوه ریشه در دوران پیشاتاریخی دارد و از همین رو زردالو یکی از قدیمی‌ترین میوه‌ها محسوب می شود. یکی از قسمت‌های زردآلو که ارزش غذایی و دارویی بسیار بالایی دارد، هسته آن می‌باشد. روغن هسته زردالو برای هزاران سال یکی از مهم‌ترین اسانس‌های دارویی به حساب می‌آمده است. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با اصلی‌ترین خواص روغن هسته زردالو آشنا کنیم.

روغن هسته زردالو

خواص روغن هسته زردالو

این اسانس مانند خود میوه حاوی مواد باارزشی است که می‌توانند به سلامت شما و جلوگیری از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها کمک کنند. دو نوع مختلف از روغن هسته زردآلو وجود دارد – یکی برای مقاصد آرایشی – درمانی و دیگری برای مصارف آشپزی. این روغن دارای مقادیر بالایی از ویتامین E، ویتامین K و تعدادی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند مانند اسید کافئیک و کاتچین‌های مختلف می‌باشد. با اینکه خواص زیادی در هسته این میوه نهفته است، اما به هیچ وجه نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چرا که آمیگدالین موجود در آن می‌تواند مشکلات معده و تهوع ایجاد کند. همچنین  هسته زرد آلو (همچون بسیاری از گیاهان دیگر) حاوی مقدار کمی سیانور به شکل سیانید هیدروژن بوده که در دوز بالا کشنده است.

مرطوب کننده پوست

اگر از روغن هسته زردالو به صورت موضعی استفاده کنید، منجر به رطوبت پوست می‌شود. این موضوع برای کسانی که پوست خشک دارند بسیار مفید است چرا که خشکی پوست می‌تواند مشکلاتی مانند اگزما و ترک‌های پوستی را ایجاد کند. از مهم‌ترین عواملی که باعث خشکی پوست می‌شوند، می‌توان به افزایش سن، آب و هوای نامناسب، دمای نامناسب و زیاد شستن پوست اشاره کرد. بدین منظور کافی است تا مقداری روغن هسته زردالو را شب‌ها قبل از خوابیدن بر روی پوست خود بمالید و 10 دقیقه صبر کنید.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
2 روش طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل (ویدیو)

بهبود سلامت مو

یکی دیگر از فواید استفاده از روغن هسته زردالو بهبود سلامت مو می‌باشد. متاسفانه این روزها به دلیل آلودگی هوا و مصرف شامپوهای غیر استاندارد، موها بسیار شکننده و حساس شده‌اند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مواد طبیعی، مانند روغن هسته زردالو استفاده کنید. مواد موجود در این اسانس می‌توانند با بهبود سلامت فولیکول‌های مو، آن‌ها را تقویت کنند. همچنین دانشمندان ژاپنی معتقدند این اسانس می‌تواند سطوح مواد شیمیایی خاصی را که در پاسخ به تستوسترون در پوست سر تجمع می‌یابند را کاهش دهد. این موضوع رشد موها را افزایش داده و از کچلی جلوگیری می‌کند.

انجیر خشک و موارد استفاده از آن در طب سنتی
بیشتر بخوانید

روغن هسته زردالو

جلوگیری از سرطان

محتوای بالای آنتی اکسیدانی این روغن قادر به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست است، که خبر خوبی برای افرادی است که از پیری زودرس رنج می‌برند یا دارای چین و چروک هستند. یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی که در خطر آسیب‎های رادیکال‌های آزاد می باشد، پوست است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن قادر هستند این آسیب‌ها را کاهش داده و از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنند. متاسفانه سرطان پوست یکی از 10 سرطان رایج است و به همین دلیل باید حتما جدی گرفته شود. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند به تسکین پوست، کاهش ظهور لکه‌های سنی و جلوگیری از جهش سلولی کمک کنند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
بررسی اصلی‌ترین خواص رایناکانتوس در طب سنتی

تقویت سلامت چشم

درست مانند زردالو، روغن هسته آن نیز می‌تواند به سلامت چشم کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این روغن دارای مقادیر بالایی از بتا کاروتن می‌باشد. بتا کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A شده و از آسیب‌های سلولی جلوگیری می‌کند. این آسیب‌ها مهم‌ترین دلیل برای ضعیف شدن بینایی و پیری چشم هستند. در آزمایشاتی که در سال 2009 در دانشگاه پزشکی آمستردام انجام شد، دانشمندان ارتباط نزدیکی بین کاهش خطر ابتلا به لکه زرد چشمی و آب مروارید با مصرف این روغن مشاهده کردند.

کاهش التهاب

این روغن سرشار از خواص ضد التهابی است و از همین رو می‌تواند به شما در جلوگیری از بسیاری بیماری‌های مزمن کمک کند چرا که التهاب ریشه اصلی این بیماری‌ها می‌باشد. از مهم‌ترین مشکلات التهابی می‌توان به نقرس و آرتریت اشاره کرد. معمولا بیش از 35 درصد افراد در سنین بالا با آرتریت مواجه می‌شوند. با اینکه هنوز برای این بیماری درمانی پیدا نشده اما شما می‌توانید با مصرف موضعی این روغن در قسمت‌های آسیب دیده، آرتریت را کنترل کرده و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهید.

دمنوش چای قرمز یا چای ترش + 2 ویدیو طرز تهیه چای سرخ
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص میوه ها درمان بیماری ها سلامت مو ویژه آسان طب

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *