Subscribe Now
Trending News

مقالات

انتخاب سردبیر

اکوی قلب | انواع و چرایی انجام آن 

اکوی قلب | انواع و چرایی انجام آن

اکوکاردیوگرام یا اکوی قلب از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می‌کند. این آزمایش باعث می‌شود تا دکتر شما شاهد ضربان قلب و فشار خون شما باشد. پزشک می‌تواند از تصاویری که از طریق یک اکوکاردیوگرام به دست می‌آید برای شناسایی بیماری‌های قلبی استفاده کند.

اکوی قلب نشان‌دهنده چه مواردی است؟

اکوکاردیوگرافی می‌تواند اندازه، ساختار و حرکت بخش‌های مختلف قلب را نشان دهد. سونوگرافی داپلر حرکت خون از طریق قلب را نشان می‌دهد.

پزشکان از اکو برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • تشخیص مشکلات قلب
  • راهنمایی یا تعیین مراحل بعدی درمان
  • نظارت بر تغییرات و بهبود مشکلات و بیماری‌های قلبی
  • بررسی این‌ که آیا بیمار به آزمایشات بیشتری نیاز دارد یا نه

اکو می‌تواند بسیاری از مشکلات قلبی را تشخیص دهد که خیلی از این موارد ممکن است جزئی بوده و برای شما خطری نداشته باشند.

اکوکاردیوگرافی علاوه‌ بر موارد بالا نشان‌دهنده موارد زیر نیز می‌باشد:

  • اندازه قلب: قلب بزرگ ممکن است منجر به فشار خون بالا یا نارسایی قلبی شود.
  • افزایش ضخامت بطن‌ها
  • بررسی عضلات قلب که ضعیف بوده و عملکرد خوبی ندارند: ضعف عضلات قلب امکان حمله قلبی را فراهم می‌کند.
  • بررسی باز و بسته‌شدن غیرنرمال دریچه‌های قلبی
  • تشخیص مشکلات ساختاری قلب و نقایص مادرزادی مانند سوراخ‌های قلب
  • بررسی وجود لخته‌های خون یا تومورها

بسته به نوع اطلاعاتی که پزشک شما نیاز دارد، ممکن است یکی از انواع اکوی قلب را برای شما تجویز کند:

۱- اکوکاردیوگرام ترانس تحریکی

این استاندارد اکوکاردیوگرام غیر تهاجمی است. تکنسین ژلی روی سینه می‌مالد، سپس دستگاهی را به نام یک مبدل، محکم روی پوست شما فشار می‌دهد و یک دستگاه سونوگرافی را از طریق قفسه سینه به قلب شما متصل می‌کند. این مبدل صدای موج را از قلب شما رد می‌کند. یک رایانه نتایج اکو را به تصاویر متحرک روی مانیتور تبدیل می‌کند.

آنژیوگرافی CT چیست؟| آیا تست CTA برای بدن خطر دارد؟
بیشتر بخوانید

۲- عامل کنتراست

اگر ریه‌ها یا دنده‌ها مانع دید شما شوند، ممکن است نیاز به مقدار کمی مایع (عامل کنتراست) تزریق شده از طریق یک خط وریدی (IV) باشد که ساختار قلب شما را به وضوح در یک مانیتور نشان می‌دهد و تصاویر را بهبود می‌بخشد.

۳- اکوکاردیوگرام مری | اکو مری

اگر تهیه تصویر واضح از قلب با یک اکوکاردیوگرام استاندارد مشکل باشد یا اگر دلیلی برای دیدن دقیق قلب و دریچه‌ها باشد، پزشک ممکن است یک اکوکاردیوگرام مری را پیشنهاد کند.

پزشک متخصص از اکوی مری برای تشخیص موارد زیر استفاده می‌کند :

  • بیماری‌های عروق کرونر
  • بیماری‌های قلبی مادرزادی
  • حملات قلبی
  • آنوریسم آئورت
  • کاردیومیوپاتی
  • بیماری‌های دریچه قلب
  • آندوکاردیت
  • آسیب دیدگی آئورت یا قلب

همچنین برای تشخیص لخته‌های خونی که منجر به سکته مغزی می‌شوند، از اکو مری استفاده می‌شود.

۴- روش اجرای اکوکاردیوگرام – اکوی قلب

در این روش یک لوله انعطاف‌پذیر که دارای یک مبدل است از گلو به داخل مری و مسیری که دهان را به معده وصل می‌کند وارد می‌کنند. از مبدل می‌توان برای گرفتن عکس‌های دقیق‌تر از قلب استفاده کرد. ممکن است گلوی شما در طول این آزمایش بی‌حس شود که داروهایی آرامبخش در طی یک echocardiogram transesophageal برایتان تجویز خواهد شد.

۵- اکوکاردیوگرام داپلر – اکوی داپلر

هنگامی که امواج صوتی از گلبول‌های خون از طریق قلب و رگ‌های خونی حرکت می‌کند، صدا را تغییر می‌دهند. این تغییرات (سیگنال داپلر) می‌تواند به پزشک شما کمک کند سرعت و جهت جریان خون در قلب شما را اندازه‌گیری کند.
تکنیک‌های داپلر در اکثر اکوکاردیوگرام های transthoracic و transesophageal استفاده می‌شود و می‌توانند برای بررسی مشکلات جریان خون و فشار خون در شریان‌های قلب شما مورد استفاده قرار گیرند که سونوگرافی سنتی ممکن است تشخیص ندهد. گاهی جریان خون نشان داده شده روی مانیتور رنگ‌آمیزی می‌شود تا به پزشک شما کمک کند مشکل را به طور دقیق تشخیص دهد.

سبک زندگی صحیح برای افراد با مزاج سرد و تر (بلغمی)
بیشتر بخوانید

۶- اکوکاردیوگرام استرس

برخی از مشکلات قلب – به ویژه مواردی که شامل درگیر کردن عروق کرونر است که خون را به عضلات قلب خود می‌رسانند فقط در طول فعالیت بدنی رخ می‌دهد.
برای یک اکوکاردیوگرام استرس، تصویر اولتراسوند قلب خود را قبل و بلافاصله پس از راه رفتن بر روی یک تردمیل یا سوار دوچرخه ثابت به کار گرفته می‌شود. اگر شما قادر به ورزش نیستید، ممکن است تزریق یک دارو را انجام دهید تا فشار قلب شما به شدت کاهش پیدا کند.

۷- اکوکاردیوگرافی جنین

اکوی قلب جنین چیزی شبیه به اکوی قفسه سینه است. این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختمان و عملکرد قلب جنین را بهتر ببیند.اکوکاردیوگرافی جنین معمولاً در سه ماهه دوم بارداری، مابین ۱۸ تا ۲۴ هفتگی جنین انجام می‌گیرد. این آزمایش، امواج صوتی که از قلب جنین ساطع می‌شود را می‌گیرد. یک دستگاه این امواج را آنالیز کرده، یک تصویر از داخل قلب جنین تهیه می‌کند.

این تصویر شامل اطلاعاتی از قبیل چگونگی ساختار قلب جنین و نحوه کارکرد آن است.این اکو همچنین به پزشک اجازه می‌دهد تا گردش خون در قلب جنین را مشاهده کند. بنابراین اگر در گردش خون یا ضربان قلب جنین نارسایی مشاهده شود، به سرعت قابل تشخیص است.

 

متخصص قلب از نتایج اکوی قلب  چه استفاده ای می کند؟

پس از فرایند آمادگی‌ قبل از اکوکاردیوگرافی و انجام شدن اکوی قلب، مشخص شدن نتایج کامل اکوکاردیوگرافی، ممکن است کمی زمان‌بر باشد. نتایج اکوکاردیوگرافی شامل مواردی است که به متخصص قلب شما تغییرات حفره‌های قلب و دیواره‌های آن را نشان می‌دهد. این تغییرات ممکن است ناشی از حمله‌ قلبی، بالا بودن فشارخون و یا نارسایی‌های قلبی باشد.
عبارت کسری جهشی EF  نشان دهنده قدرت پمپاژ قلب است. مقدار حدود ۵۵ تا ۶۵ درصد برای کسر جهشی EF طبیعی است. اگر درصد EF بسیار پایین باشد، اکوکاردیوگرافی  نشان می‌دهد که پمپاژ قلب در کدام نواحی ضعیف است. مثلا در نتایج اکوکاردیوگرافی قسمتی از قلب که به‌دلیل حمله قلبی ضعیف شده را نشان می‌دهد.

رازهای زیبایی پوست صورت
بیشتر بخوانید

اکوکاردیوگرافی برای تشخیص بعضی بیماری‌های ژنتیکی که ریسک بالای مرگ ناگهانی دارند، کارآمد است.در اکوکاردیوگرافی هر ۴ دریچه قلب و  کارکرد آن‌ها بخوبی نشان داده می‌شود. اکوکاردیوگرافی داپلر نحوه عبور خون از دریچه‌ها را نمایش می‌دهد. مثلا نشان داده شدن برگشت خون به عقب، می‌تواند ناشی از نارسایی یک دریچه باشد.

حجم گردش خون هم از مواردی است که در اکوکاردیوگرافی برای پزشک مشخص می‌شود.

 

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *