Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

گیاه حنا و آشنایی با هزاران خواص جالب آن 

گیاه حنا و آشنایی با هزاران خواص جالب آن

گیاه حنا، گیاهی درختچه‌ای و با ارتفاع تا 7 متری است که برگ‌های این درختچه، ساده، بیضی، نوک تیز و به طول تا 3 و به عرض تا 1 سانتی متر هستند. این برگ‌ها به طور متقابل بر روی ساقه قرار گرفته و گل‌های گیاه حنا سفید یا مایل به گلی کوچک و به صورت مجتمع خوشه مانند، با ظاهری زیبا بر روی ساقه قرار دارند. درختچه‌ی جوان گیاه حنا بدون خار، ولی درختچه‌های مسن، دارای خار هستند و جالب است بدانید که قسمت مورد استفاده‌ی گیاه حنا برگ آن است. درختچه های گیاه حنا در مناطق جنوبی ایران از جمله اطراف بندرعباس و بوشهر، استان سیستان و بلوچستان (اطراف چابهار)، استان کرمان (کرمان، بم و نرماشیر)، استان خوزستان (اطراف اهواز) و یزد رویش دارد.

ترکیبات مهم گیاه حنا

گیاه حنایکی از مهم‌ترین اجسامی که شناسایی و استاندارد کردن گیاه حنا نیز، با آن صورت می‌گیرد، ترکیب لاوسون یا 1 ـ هیدروکسی نفتوکینون می‌باشد که به میزان حدود 1% حنا را تشکیل می‌دهد و این ماده، منبع رنگ حنا نیز هست. ترکیبات دیگر حنا، شامل کومارین، گزانتون‌ها، فلاوونوئیدها، کینوئید، تانن به میزان 10- 5 درصد، رزین و مقداری اسید گالیک به حالت آزاد و مقدار کمی استرول از جمله سیتروسترول هستند. حنا علاوه بر موارد مذکور دارای مانیتول و موسیلاژ است که وجود موسیلاژ باعث می‌گردد که برگ حنا به سهولت با آب به صورت خمیر درآید . حنا دارای 2/1% اسانس می‌باشد.

برای بسیاری از ما حنا حکم یک ماده تقویت کننده مو را دارد که استفاده از آن در نسل های قبل رواج زیادی داشت. زنانی که امروز ما از آنها به عنوان مادربزرگ هایمان یاد می کنیم از این گیاه برای تغییر رنگ و افزایش نشاط و شادابی موهای خود کمک می‌گرفتند. به عبارتی نسل هاست که نیاکان ما از حنا به عنوان رنگ کننده مو استفاده می کنند و با توجه به بی زیان بودن این رنگ این سنت همچنان در میان افراد ادامه دارد.

نکات قابل توجه در رابطه با گیاه حنا

گیاه حنا

1- برداشت گیاه حنا، سالی دو بار صورت می‌گیرد که برداشت نخست در اوایل تیرماه به نام حنای گرما که دارای برگ ضخیم و به رنگ روشن است و برداشت دوم در اواخر آبان، به نام حنای قوس که به رنگ سبز تیره می‌باشد.

معرفی 5 خاصیت بی‌نظیر کاهوی رومی
بیشتر بخوانید

2- با توجه به این که بعضی از خواص گیاه حنا مربوط به ماده‌ی رنگی آن است، لذا به نظر نمی‌رسد که خواص حنای طبیعی، کاملاً مشابه حنای بی رنگ باشد. هم چنین در هنگام جدا کردن ماده‌ی رنگی لاوسون، مواد دیگری نیز جدا می‌شوند که در حنای بی رنگ حذف شده و یا به میزان کم‌تری وجود دارند.

3- با اضافه کردن مواد و یا گیاهانی به حنا، رنگ‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند که نسبتاً پایدار است. مثلاً با اضافه کردن شیر یا آب لیمو به گیاه حنا، رنگ برنز را به دست می‌آورند.

4- همراهان عزیز آسان طب: در تحقیقاتی که در سال 1366 توسط صالحی سورمقی و همکاران در دانشکده داروسازی تهران بر روی حنای نواحی مختلف ایران صورت گرفت، حنای نرماشیر (استان کرمان) بهترین و حنای کرمان، یزد و بم در درجات بعدی بودند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
روش هایی برای درمان آبسه دندان در طب سنتی

هزاران خواص جادویی گیاه حنا 

گیاه حنا

خواص برگ گیاه حنا: مالیدن مخلوط برگ های له شده گیاه حنا با روغن زیتون، موی سر کمک زیادی به رشد آن می کند، به ویژه اگر این مخلوط را با آب گشنیز ترکیب کرده و سپس مورد استفاده قرار داد. اگر مدت هاست که به دنبال راهکاری برای رفع بوی بد عرقی هستید که در هنگام پوشیدن کفش به آن دچار می شوید، باید بگویم که می توانید خوشحال باشید زیرا که حنا برای رفع عرق بدبوی پا بسیار موثر بوده و می تواند این دغدغه شما را نیز برطرف کند. از جوشانده برگهای گیاه حنا به صورت غرغره برای رفع پیله دندان استفاده می شود. در مصرف داخلی برای کاهش درد معده بعد از زایمان و همچنین برای رفع خشونت صدا تجویز می شود. از دیگر خواص حنا این است که برای رفع عرق بدبوی پا بسیار موثر است.

در صورتی که این روزها از ریزش مو به شدت گله‌مند هستید و تمام داروها و قرص ها را برای نجات از این وضع امتحان کرده اید، بهتر است این راه را نیز امتحان کنید. راهکاری که نه تنها ضرری برای شما ندارد بلکه اثرات مثبت زیادی نیز برای سلامت شما با خود به همراه دارد. کافی است، ابتدا برگ های گیاه حنا را با روغن خردل بجوشانید و به‌طور مرتب به موها بمالید. البته برای شادابی موها توصیه دیگری نیز برای شما دارم اینکه مخلوطی از پودر حنا را با آب و آب لیمو مخلوط کرده و آن را به موها بمالید. سپس یک ساعت صبر کنید و بعد موها را بشویید. بعد از اینکه موها را خشک کردید می توانید برق آن را در آینه تماشا کرده و لذت ببرید.

بررسی تاثیرات مفید خیزران بر روی سلامتی بدن
بیشتر بخوانید

 برخی افراد از سردرد گله دارند و برای رهایی از آن تمامی مسکن ها و داروها را امتحان می کنند. این بیماران شاید حتی به این موضوع هم فکر نکنند که گیاه حنا هم می تواند گره از مشکلات آنها باز کند و دردشان را تسکین دهد. چاره کار اینجاست که آنها باید برای تسکین سردرد خود از حنا به عنوان ضمادی استفاده کنند و آن را به صورت ضماد به سر خود بمالند. اگزما عارضه پوستی است که به ویژه در هنگام تغییرات فصلی افراد زیادی را درگیر خود می کند. مشکلی پوستی که رفع آن گاهی اوقات دردسر ساز است. در این مورد نیز به گفته متخصصان طب سنتی، می توان از گیاه حنا استفاده کرد. به عبارتی یکی دیگر از خواص استفاده از گیاه حنا رفع این مشکل است، پس اگر مبتلا به این عارضه هستید باید گرد برگ حنا با برگ هلو را به خوبی مخلوط کرده و از آن به صورت ضماد استفاده کنید. نکته دیگر اینکه برای معالجه جوش و کورک سر کودکان ریشه حنا را خشک کرده و بعد به صورت ضماد آن را روی سر وی بگذارید.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با خواص مهم چای بلوبری

گیاه حنا می تواند التهابی را که منجر به درد می شود کاهش بخشد، شما می توانید در مناطق آسیب دیده پوستتان، از حنا به عنوان مسکن ضعیف استفاده کنید. اگر شماحساسیت دارید یا تمایل به استفاده از انواع دارو ندارید، حتما از گیاه حنا استفاده کنید و علاوه بر آنها حنا یک ماده طبیعی است که مزیت خاص آن محسوب می شود. گیاه حنا تاثیر زیادی در خنک کردن پوست شما دارد که با اثر گذاشتن در گردش خون بدن سبب این امر می شود. اگر شما از نقاط داغ و یا گر گرفتگی در مناطق خاصی از بدنتان رنج می برید، با استفاده کردن از حنا می توانید آن را بهبود بخشید. اما حنا نمی تواند نگرانی شما دراین موضوع را از بین ببرد و اگر وضع پوست شما گرم است به پزشک مراجعه کنید تا با دقت تمام مشکل شما را بهبود بخشد.

توصیه های کاربردی برای مزاج های سرد و تر (بلغمی)
بیشتر بخوانید

شکننده بودن و رشد اندک ناخن ها هم مشکل دیگری است که می توان با کمک گرفتن از گیاه حنا گره از آن باز کرد. به عبارتی برای رویاندن ناخن شما باید روزی ۱۰ گرم از آب جوشانده گیاه حنا را تهیه و به مدت ۱۰ روز آن را استفاده کنید. برای این کار ۱۰ گرم برگ حنا را در ۲۵۰ سی‌سی آب خیسانده و بجوشانید تا به یک پنجم برسد سپس آن را شیرین کرده به مدت یک ماه میل کنید.

 برای رفع مشکلات گوارشی مانند امراض معده، کبد، طحال، مجاری ادرار همچنین رحم هم می توانید حدود ۲ گرم از برگ گیاه حنا را به صورت روزانه میل کنید. البته گفته می شود برای دفع سنگ کلیه و مثانه هم می توان هشت گرم برگ حنا را در ۳۰۰ سی‌سی آب خیسانده و بعد از اینکه به خوبی خیس خورد آن را صاف کرده و بنوشید. گیاه حنا در تخفیف دردهای روماتیسمی نیز کاربرد دارد. به عبارتی برای تسکین درد اعصاب و مفاصل استفاده از روغن حنا به افراد توصیه می شود. برای اینکه این ضماد بهترین اثر را با خود به همراه داشته باشد باید گل حنا را در روغن زیتون بجوشانید، آن را صاف کرده و بعد از آن استفاده کنید.

عوارض جانبی استفاده از گیاه حنا

گیاه حنا

در موارد بسیار نادر، ممکن است باعث تحریک پوست و حساسیت گردد. برگ‌های گیاه حنا در موش، ماده‌ی ناباروری ایجاد نموده است. به عنوان رنگ‌کننده‌ی ابروها و مژه‌ها دقت شود، زیرا خطر آسیب رساندن به چشم وجود دارد. برگ‌های گیاه حنا دارای خاصیت مُخدر است و مقادیر بالای آن، باعث سردرد و مسمومیت می‌شود.

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص گیاه حنا گیاه حنا چیست گیاه حنا مفید کبد گیاه حنا و اگزما گیاه حنا و سردرد گیاه حنا و مشکلات گوارشی

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *