Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

نسخه های گیاهی جهت رفع استرس و اضطراب 

نسخه های گیاهی جهت رفع استرس و اضطراب

رفع استرس و اضطراب روشهای مختلفی دارد. شما میتوانید از گیاهان دارویی و دمنوش ها برای رفع استرس و اضطراب استفاده کنید. به عنوان مثال بهارنارنج برای درمان استرس معجزه می کند. همچنین بابونه و گل گاو زبان میتوان استرس شما را کاهش دهد. رژیم غذایی مفید و سر وقت هم می تواند بر مدیریت استرس تاثیر گذار باشد. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره روشهای رفع استرس و اضطراب اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

رفع استرس و اضطراب
رفع استرس و اضطراب

رفع استرس و اضطراب

زمان هایی هست که آدم احتیاج به چیزی دارد که آرامش را به او برگرداند. بعضی ها ورزش های ملایم مثل یوگا انجام می دهند. بعضی ها قرص های شیمیایی آرامبخش می خورند و بعضی دیگر از طبیعت برای گرفتن آرامش و رفع استرس استفاده می کنند.

 از زمان های قدیم، حضور در طبیعت، مثلا برای باغبانی و خاکی شدن دست ها، یا تنفس هوای خوشبوی گیاهان به عنوان فعالیت های آرامش بخش شناخته شده، خواص آرامش بخش گیاهان و خوراکی ها برای کاهش استرس و اضطراب هم خیلی وقت است که کشف شدند. می خواهیم چند گیاه آرامش بخش را به شما معرفی کنیم، تا از این به بعد برای رفع استرس از جادوی طبیعت استفاده کنید.

انواع آرامبخش برای رفع استرس و اضطراب

در این قسمت چند ارامبخش طبیعی برای رفع استرس و اضطراب را به شما معرفی می کنیم.

درخت لیمو و رفع استرس

برگ ها و گل های این درخت مقدس در تمدن باستان آلمان بطور وسیعی برای اثرات آرام بخشی شناخته شده بود. امروزه لیمو بویژه برای مقابله با استرس توصیه می شود. عصاره لیمو دارای مشتقات فلاوونوئیدی می باشد، از جمله کوئرستول که مسئول خواص تسکین دهندگی و همچنین فارنسول که القا کننده خواب ملایم است. بعلاوه، لیمو دارای خواص تصفیه کنندگی دستگاه گوارش است که بعلت ترکیبات مفید نرم کننده و متعادل کننده حرکات روده هاست.

بهار نارنج و رفع استرس و اضطراب

در اروپا تاریخچه درخت بهار نارنج به زمان جنگ های صلیبی بر می گردد. در مکمل کالموفیت، گل ها و برگ های درخت بهار نارنج برای ایجاد آرامش، استراحت و خواب راحت انتخاب شده اند. در نتیجه این مواد طبیعی در کاهش مواد مضر در بدن نقش دارند.

 به لیمو و رفع استرس و اضطراب

این گیاه همچنین به نام گیاه جادویی نیز معروف است. یونانی ها، رومی ها و آلمانی ها به خاطر خواص متعدد مفید این گیاه، آن را بعنوان گیاه مقدس یاد می کنند. ترکیبات معطر به لیمو، بسیار نزدیک به گیاه ملیسا یا بادرنجبویه است. عصاره های وربنازولین و وربنین حاصل از این گیاه در مکمل کالموفیت سبب تسکین هیجان و برقراری آرامش می شود.

رفع استرس و اضطراب
رفع استرس و اضطراب

 چای ترش و رفع استرس

چای ترش سبب تسکین مخاط دستگاه گوارش و گلو شده و القاء کننده طبیعی خواب می باشد.

از ترکیب این گیاهان که بطور طبیعی و ارگانیک رشد کرده اند در مکمل کالموفیت استفاده شده و مواد افزودنی و شیمیایی به آن اضافه نشده است. این مکمل برای ایجاد آرامش و خواب راحت و همچنین تسکین هیجانات موثر بوده و فشار خون را هم کاهش می دهد.

سنبل الطیب جهت رفع استرس

از گیاه سنبل الطیب از قدیم به عنوان آرامش بخش و برای رفع بی خوابی استفاده می شود قسمت اصلی مورد استفاده این گیاه ریشه های آن است که بوی خاصی دارد. جدا از مصارف سنتی سنبل الطیب که با له کردن و جوشاندن ۵ گرم از ریشه آن انجام می شود، این روزها از ریشه های این گیاه نیز در صنایع داروسازی به شکل قرص، کپسول و قطره استفاده می شود که مصرف آن را راحت تر می کند. چیزی که باید درباره سنبل الطیب توجه کنیم این است که نباید به مدت طولانی آن را مصرف کرد. بعد از دو، سه هفته مصرف، برای یک یا دو هفته مصرف آن را باید قطع کنیم.

رزماری جهت رفع استرس

از قدیم از برگ های معطر رزماری به صورت دم کرده به جای یک آرامش بخش طبیعی استفاده‌می شد. کافی است ۵ گرم از این گیاه را خرد کنید و بعد در یک لیوان آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه روی بخار قرار بدهید. بعد از صاف کردن، دمنوش رزماری تون آماده است. البته فرآورده هایی با شکل های مختلف از این گیاه تولید می شود که مصرف آن را ساده تر می کند.

گل ساعتی جهت رفع استرس

گل های گیاه گل ساعتی بخشی از این گیاه است که به عنوان آرامش بخش از آن استفاده می شود این گیاه از قدیم به عنوان آرامش بخش و خواب آور معروف بوده است. می توان فرآورده های مختلف این گیاه را تهیه کرد یا به روش سنتی، ۷-۵ گرم از گل های خشک آن را به صورت دم کرده استفاده کرد. نکته مهم راجع به گل ساعتی این است که فرآورده های این گیاه هم نباید به طور طولانی و ممتد استفاده شود چون می تواند وابستگی ایجاد کند.

رفع استرس و اضطراب
رفع استرس و اضطراب

بادرنجبویه جهت رفع استرس

بادرنجبویه از خانواده نعناع هاست که شباهت زیادی به نعناع دارد اما برگ هایش نازک تر و بوی بهتری از نعناع دارد. این گیاه خواص زیادی دارد به عنوان مثال ضدویروس، ضدآلزایمر، ضد نفخ و درد و اسپاسم است، اما یکی دیگر از ویژگی هایش آرامش بخشی و رفع کننده بی خوابی است. هنوز فرآورده صنعتی این گیاه در ایران تولید نشده ولی می توان روی ۵ گرم از برگ آن یک لیوان آب جوش ریخت و بعد از ۱۵ دقیقه انتظار برای دم کشیدنش آن را نوشید.

اسطوخودوس و رفع استرس

اسطوخودوس هم از خانواده نعناع هاست و از بوی آن در صنایع عطرسازی خیلی استفاده می شود. این گیاه خواص زیادی دارد که یکی از آن ها آرامش بخشی و رفع بدخوابی است.

علف چای رفع استرس و اضطراب

علف چای قوی ترین گیاه ضدافسردگی است که ارتباطی با گیاه چای معمولی ندارد، اما به خاطر این که علف هرز مزارع چای است به این اسم معروف شده است. این گیاه بیشتر از ده سال است که در صنایع دارویی به صورت قطره به نام هایپیران در حال تولید است. داروهای مشابه آن هم در سرتاسر دنیا در بیشتر از صد کارخانه داروسازی تولید می شود و پرمصرف ترین داروی گیاهی در ده سال اخیر جهان به حساب می آید. اثرات مهمی که قطره هایپیران می گذارد: ضداضطراب و دلهره، رفع بدخوابی، ضدرخوت و سستی، مسکن درد و ضدمیگرن است.

گل بابونه جهت رفع استرس

گیاه بابونه از قرن شانزدهم برای خواص آرام بخشی و تسکین دهندگی شناخته شده یود. در واقع این گیاه، سلطان گیاهان تسکین دهنده سیستم عصبی می باشد، برای کبد مفید بوده و روده های کند و تنبل را متعادل می کند. کپسول کردن این گیاه در مکمل کالموفیت از مشکلات ناشی از بوی تند و عدم ادامه مصرف آن توسط افراد، ممانعت می کند.

گل بابونه جهت رفع استرس
رفع استرس و اضطراب

سایر آرامبخش های طبیعی جهت رفع استرس

استرس ممکن است همه جا با شما باشد، مثل محیط کار، در هنگام رانندگی، در جشن ها و مراسم و یا حتی در منزل و زمانی که اخبار ناخوشایندی ممکن است از طریق رادیو و تلویزیون به گوشتان برسد، اما در دنیای پرتنش امروز، چه کسانی ممکن است از استرس در امان باشند؟ 

کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی تحریک کننده و نامنظم در واقع پیش فاکتوری برای استرس است که معمولا شامل مصرف چای و میان وعده ها به طور مکرر و نامنظم است، اما با دنبال کردن یک رژیم غذایی منظم و همچنین انتخاب خوردنی هایی مناسب می توان تا حد امکان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت.

  این کارشناس کاتولوگ فهرستی از مواد غذایی ارائه کرده است که این خوردنی ها تاثیر بسزایی در دور کردن استرس از انسان دارند و یا به عبارتی آرامش بخش هستند.

 اولین خوردنی استرس زدا در این فهرست، «ماست» ( برای رفع استرس و اضطراب ) است. ماست به ویژه برای فصل تابستان مفید است، چون سبک بوده و هضم آن هم آسان است. دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از ماده ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می دهد. به بیانی دیگر پروتئین ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می دهند و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می سازد.

 خوردنی بعدی برای از بین بردن استرس، «شکلات تلخ»( برای رفع استرس و اضطراب ) است. پزشکان می گویند: مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می کاهد و سایر آشفتگی های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می سازد.

 مرکبات هم خوردنی های مناسبی هستند برای برطرف کردن استرس. میوه ها حاوی قند طبیعی هستند که ذهن را از استرس خالی می سازند و مرکبات و میوه های تابستانی تاثیر بیشتری در این زمینه دارند.

 خوردنی ضد استرس بعدی «بادام درختی» است که برای رفع استرس و اضطراب مفید است. بادام سرشار از ویتامین «B۲» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین هایB و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق انسان را تنظیم می کنند و استرس را تسکین می دهند. روی هم می تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامینE هم به عنوان یک آنتی اکسیدان مولکول های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می سازد.

 گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است که ضمن کنترل کالری ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می بخشد.چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای های گیاهی تاثیر شگفت انگیزی روی بدن شما دارند و می توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند.

 ماهی برای رفع استرس و اضطراب مفید است. «ماهی» منبع غنی از چربی های امگا ۳ است که حاوی ویتامین های گروهB به ویژهB۶ وB۲۱ مفید برای مقابله با استرس هستند. در واقع ویتامینB۲۱ یکی از مهمترین مکمل ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامینB۲۱ می تواند سبب افسردگی شود.

 «کلم بروکلی» جهت رفع استرس و اضطراب مفید است و یکی دیگر از خوردنی های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می شود، تاثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می کند. کلم بروکلی هم سرشار از ویتامین های گروهB شامل اسید فولیک است که به کاهش ترس، اضطراب و نگرانی استرس و حتی افسردگی کمک می کنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده ترکیب پذیر مفید است که این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

 آخرین ماده معجزه آسا در کاهش استرس «سیر»  است. سیر برای آرام کردن تنش و استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید هستند.

رفع استرس و اضطراب
رفع استرس و اضطراب

درباره چای سبز بیشتر بدانید :

مکانیسم این اثر به دلیل وجود اسید آمینه ای موسوم به “ال تیانین” در چای سبز است.

محققان ژاپنی در پژوهش های خود دریافتند که افراد میانسال و سالمندی که روزانه چای سبز می نوشند، کمتر از همسالان خود دچار افسردگی و احساس پیری می شوند.

برای انجام این مطالعه 1058 زن و مرد 70 سال و بالاتر انتخاب شدند. نتایج نشان داد در سالمندانی که به طور متوسط 4 فنجان چای سبز در روز می نوشند، علایم افسردگی 44 درصد کمتر است.

همچنین مشخص شد که چای سبز اضطراب و تنش های روانی این افراد را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده است.

مکانیسم این اثر به دلیل وجود اسید آمینه ای موسوم به “ال تیانین” در چای سبز است که خاصیت آرام بخش داشته و علایم افسردگی، استرس و تنش را کاهش می دهد.

ادامه این تحقیقات نشان داد که چای سیاه و قهوه در کاهش علایم افسردگی به اندازه چای سبز اثربخش نیستند.

گرچه چای سبز دارای فواید متعددی است اما مصرف بیش از حد آن (بیش از 4 فنجان در روز) نیز توصیه نمی شود.

رفع استرس و اضطراب
رفع استرس و اضطراب

در این بخش برخی مواد طبیعی برای برای رفع استرس به شما معرفی کردیم.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص پیچ امین الدوله در طب سنتی را بیشتر بشناسید

به خدا اعتماد کنید. باور کنید اگر همه چیز را به خدا بسپارید و در کنارش تلاشتان را هم کرده باشید همه چیز به صلاح شما خواهد شد و دیگر هیچ استرسی ضروری نیست.

هر آنچه باید از خواص دانگ کوای بدانیم
بیشتر بخوانید

کسانیکه استرس دارند یا خدا را قبول ندارند یا تلاشی باب میلشان نکرده اند.

پس همین الان به جای استرس :

1- توکل کنید.

2- تلاش کنید.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

آرامبخش های طبیعی استرس چای سبز درمان استرس درمان گیاهی دمنوش ها گیاهان آرامبخش مسکن طبیعی

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *