Subscribe Now
Trending News

مقالات

سرطان

آیا دلایل اصلی و عوامل خطر سرطان را می دانید؟ 

آیا دلایل اصلی و عوامل خطر سرطان را می دانید؟

[ad_1]

سرطان زمانی ایجاد می شود که تغییراتی در DNA (جهش) در یک سلول ایجاد می شود که به آن اجازه می دهد خارج از کنترل رشد کند. سپس سلول های سرطانی می توانند سلول های طبیعی را از بین ببرند یا به بافت های بدن حمله کنند.

تشعشعات، مواد سرطان‌زا، عفونت‌ها و ساختار ژنتیکی شما می‌توانند خطر جهش‌هایی را که منجر به سرطان می‌شوند، افزایش دهند.

اکثر مردم نمی دانند که سرطان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. یادگیری علت سرطان و عوامل خطر اولین قدم در پیشگیری از سرطان است.

علل شایع

طبق گفته انجمن سرطان آمریکا و موسسه ملی سرطان، شایع ترین علل و عوامل خطر سرطان عبارتند از:

  • استعمال دخانیات و دخانیات
  • الکل
  • عدم فعالیت بدنی
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • رژیم غذایی ضعیف
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • قرارگیری در معرض تشعشع
  • عفونت های ویروسی و سایر عفونت ها
  • قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا
  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • التهاب مزمن
  • هورمون ها
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • سن

مواجهه های زیست محیطی

محیط اطراف شما می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مواد سرطان زا – مواد و تماس هایی که می توانند منجر به سرطان شوند – را می توان در خانه، محل کار و بیرون از منزل یافت. مصرف دخانیات و استعمال دخانیات در این دسته قرار می گیرند.رارا

مثال دیگر قرار گرفتن در معرض آزبست است، گروهی از مواد معدنی که در برخی از خانه های قدیمی و مصالح ساختمانی صنعتی یافت می شود و می تواند باعث ایجاد مزوتلیوما، سرطان پوشش ریه شود. افرادی که در معرض مقدار زیادی بنزن (موجود در بنزین، دود تنباکو و آلودگی هستند) در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.رارا

بسیاری از مواد دیگر در محیط وجود دارند که می توانند شما را در معرض خطر قرار دهند. مراقب مواد شیمیایی در خانه خود باشید و همیشه در محل کار وقت بگذارید و اطلاعات ارائه شده در مورد مواد شیمیایی که با آنها کار می کنید بخوانید.

قرارگیری در معرض تشعشع

رایج ترین شکل قرار گرفتن در معرض تابش از خورشید است. یکی دیگر از قرار گرفتن در معرض محیطی گاز رادون است که ممکن است در خاک وجود داشته باشد و در خانه شما تجمع کند. همچنین ممکن است به دلیل تصویربرداری پزشکی یا درمان در معرض قرار بگیرید.

عفونت ها

عفونت ها می توانند خطر سرطان را از راه های مختلفی افزایش دهند. برخی از عفونت های ویروسی مستقیماً روی DNA تأثیر می گذارند و تغییرات سرطانی ایجاد می کنند.

سایر عفونت ها ممکن است منجر به التهاب طولانی مدت شوند که خطر شما را افزایش می دهد. سایر عفونت‌ها، مانند HIV، سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند به طور موثر در برابر رشد سرطان محافظت کنند.

چرا بدن از شر سلول های سرطانی خلاص نمی شود؟
بیشتر بخوانید

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، مقعد، فرج و واژن را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که HPV همچنین نقش مهمی در بسیاری از سرطان های سر و گردن ایفا می کند و تحقیقات در حال انجام در حال بررسی نقش احتمالی آن در سایر سرطان ها نیز هستند. واکسن HPV برای دختران و پسران از سن 11 یا 12 سالگی توصیه می شود.

سن

در حالی که سرطان ممکن است در هر سنی رخ دهد، سن متوسط ​​برای تشخیص سرطان بسته به نوع آن بین 65 تا 74 سال است.

در طول سال‌ها، شما بیشتر در معرض مواد سرطان‌زا و فرآیندهای التهابی قرار گرفته‌اید و زمان بیشتری برای علامت‌دار شدن سرطان‌های با رشد آهسته بوده است. بدن شما همچنین در یافتن و از بین بردن سلول های سرطانی و پیش سرطانی کارآمدتر می شود.

گفته می شود، برخی از انواع سرطان وجود دارد که در کودکان شایع تر است، از جمله سرطان استخوان و برخی از انواع سرطان خون.

ژنتیک

ژنتیک و سرطان

ژن ها علت نهایی همه سرطان ها هستند، اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد، این جهش های اکتسابی هستند که به فرزندان شما منتقل نمی شوند.

شما دارای ژن های “سالم” هستید، اما یک جهش در یک سلول اتفاق می افتد و سپس می تواند خارج از کنترل رشد کند. به دلیل انکوژن ها و ژن های سرکوب کننده تومور غیرفعال، مستعد ابتلا به سرطان شایع است.

اما در 5 تا 10 درصد موارد، سرطان به دلیل یک سندرم سرطان خانوادگی است که می تواند ارثی باشد. اگر سابقه خانوادگی سرطان مانند سرطان سینه دارید، انجام اقدامات احتیاطی بیشتر حیاتی است. آزمایش های ژنتیکی برای برخی از سرطان های ارثی در دسترس است.

به خاطر داشته باشید که اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید، به این معنی نیست که به آن مبتلا خواهید شد. شما فقط شانس بیشتری برای ابتلا به آن دارید (یک استعداد ژنتیکی).

عوامل خطر سبک زندگی

بسیاری از عوامل خطر اصلی سرطان عواملی هستند که می توانید آنها را کنترل کنید. این می تواند به ویژه برای کسانی که از استعدادهای خاصی آگاه هستند، نیرومند باشد.

تنباکو

سیگار نه تنها بر ریه ها تأثیر می گذارد، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را افزایش می دهد. در واقع، سیگار عامل 30 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در ایالات متحده است و مسئول 80 درصد از موارد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است.

درک هدف غدد لنفاوی در بدن
بیشتر بخوانید

ترک فوراً سیگار عامل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

الکل

الکل محرکی است که می تواند به سلول ها آسیب برساند و باعث تولید مواد شیمیایی سرطان زا در روده بزرگ شود. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از الکل، انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می کند که الکل را به یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای مردان محدود کنید.

عدم فعالیت بدنی

ورزش حداقل 30 دقیقه در روز، پنج روز در هفته خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد. شما نیازی به دویدن در ماراتن ندارید. مشخص شده است که حتی ورزش های سبک – مانند کار در باغ چند روز در هفته – خطر ابتلا به سرطان ریه را در میان انواع دیگر کاهش می دهد.

چاقی

چاقی عامل اصلی سرطان است. خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و رکتوم، سرطان آندومتر، سرطان مری، سرطان پانکراس و سرطان کلیه و غیره را افزایش می دهد. سلول‌های چربی اضافی، هورمون‌های استروژن و انسولین بیشتری تولید می‌کنند که باعث رشد سرطان می‌شوند.

دستیابی یا حفظ وزن بدن سالم می تواند خطرات شما را کاهش دهد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی و سرطان

رژیمی که بر روی گیاهان، از جمله سبزیجات، میوه های کامل، غلات کامل و پروتئین های نخود و لوبیا تمرکز دارد، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بهترین است. گوشت های فرآوری شده، گوشت قرمز، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده باید محدود شوند.

قرارگیری در معرض نور خورشید

سرطان پوست ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد شود. آفتاب سوختگی – حتی برنزه شدن – در واقع نتیجه آسیب پوست ناشی از نور خورشید است.

با کمی برنامه ریزی می توان از بسیاری از موارد سرطان پوست پیشگیری کرد. استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند کمک کننده باشد، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب ایمن را نیز انجام دهید.

در اواسط روز (از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر) از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید، زیر چتر بنشینید، لباس محافظ بپوشید و عینک آفتابی را برای محافظت از چشمان خود فراموش نکنید. یکی از انواع سرطان پوست – ملانوم – تمایل دارد بر چشم ها تأثیر بگذارد.

رابطه جنسی ناامن

انجام رابطه جنسی ناایمن می تواند خطر ابتلا به HPV، HIV و هپاتیت B را افزایش دهد که همگی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

سخن پایانی

نرخ تشخیص های جدید سرطان در ایالات متحده در حال کاهش است، اما سالانه بیش از 1.7 میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند. با این حال، به دلیل تشخیص زودهنگام و درمان بهتر، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در 25 سال 27 درصد کاهش یافته است و همچنان 1.8 درصد در سال کاهش می یابد.

آیا کمردرد شما سرطانی است؟
بیشتر بخوانید

در حالی که نمی توانید از همه علل سرطان جلوگیری کنید، می توانید با ایجاد تغییرات در سبک زندگی خطرات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این اقدامات همچنین خطر ابتلا به سایر بیماری های مهم را کاهش می دهد.

سوالات متداول

چه چیزی باعث ایجاد و رشد تومورهای سرطانی می شود؟

تومورها زمانی شکل می‌گیرند که سلول‌هایی در بدن که معمولاً می‌میرند تا جایی برای سلول‌های جدید ایجاد کنند، خارج از کنترل رشد می‌کنند. این به دلیل تغییرات ژنتیکی یا جهش در سلول ها رخ می دهد.

تکثیر سلول‌هایی که رشد می‌کنند می‌تواند خوش‌خیم باشد، به این معنی که به فراتر از ناحیه‌ای که در آن شکل می‌گیرد نمی‌رسد، یا می‌تواند بدخیم باشد و قادر به متاستاز باشد یا به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد.

سرطان چگونه گسترش می یابد؟

سرطان می تواند با رشد در بافت های اطراف گسترش یابد. همچنین می تواند متاستاز دهد: سلول های بدخیم می توانند از تومور اصلی جدا شوند و سپس از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن منتقل شوند.

آیا برای ابتلا به سرطان باید ژن خاصی داشته باشم؟

خیر، تنها بین 5 تا 20 درصد از سرطان ها ناشی از جهش های ژنی ارثی است که به عنوان جهش ژرمین شناخته می شود. چنین جهش هایی می توانند از نسلی به نسل دیگر منتقل شوند.

با این حال، مهم است بدانید که فقط به این دلیل که یک ژن سرطان را به ارث می برید به این معنی نیست که قطعاً به سرطان مبتلا خواهید شد.

آیا افرادی که سالم هستند می توانند به سرطان مبتلا شوند؟

آره. شما می توانید به سرطان مبتلا شوید حتی اگر تمایل ژنتیکی به این بیماری را به ارث نبرده باشید و هر چکاپ و غربالگری را با رنگ های بلند انجام دهید.

هنوز هم عوامل خطرزای سرطان وجود دارد که ممکن است از آنها مطلع نباشید یا در گذشته در معرض آنها بوده اید، مانند آلودگی هوا، دود سیگار دست دوم، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و غیره. با این اوصاف، هرگز برای انجام اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دیر نیست.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *