Subscribe Now
Trending News

مقالات

انتخاب سردبیر

خواص شلغم زرد، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش وزن 

خواص شلغم زرد، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش وزن

شلغم زرد یک گیاه ریشه‌ای چند ساله است که به خانواده کلم‌ها Cruciferae تعلق دارد. این گونه شباهت‌های بسیاری با شلغم معمولی دارد. در بسیاری از موارد، شلغم زرد نسبت به نوع معمولی، ضخیم‌تر، گردتر، بزرگتر، متراکم‌تر و شیرین‌تر است. مهم‌ترین ویژگی آن هم رنگ تقریبا زرد کمرنگ پوستش می‌باشد. شلغم زرد که با نام علمی Brassica napus L شناخته می‌شود، بیش از 15 گونه مختلف دارد که نیمی از آنها در ایران یافت می‌شوند. این گونه نسبت به سایر سبزیجاتی که قدمتی چند هزار ساله دارند، جدید به حساب می‌آید. بسیاری از گیاه شناسان اعتقاد دارند که این گیاه در قرون وسطی و با پیوند چند گونه مختلف بوجود آمده است. برای آشنایی بیشتر با خواص شلغم زرد ما را همراهی کنید.

شلغم زرد

خواص شلغم زرد

همان طور که اشاره کردیم شلغم زرد تقریبا گیاه جدیدی است و به همین علت کسی تا سال‌ها چیزی در مورد خواص دارویی آن نمی‌دانست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گونه دارای منگنز، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن و روی و همچنین ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، E، K و اعضای خانواده B است. از نظر ترکیبات ارگانیک، این شلغم، گلوکوزینولات‌ها و کاروتنوئید‌ها را فراهم می‌کند. همین موضوع به خوبی ثابت می‌کند که این گیاه یکی از مهم‌ترین دارو‌های گیاهی بوده و قادر است به شما در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات کمک کند.

جلوگیری از پوکی استخوان

یکی از مهم‌ترین شرایطی که این گیاه برای شما فراهم می‌کند، سلامت استخوان‌ها است. کارشناسان تغذیه باور دارند این گیاه دارای مقادیر زیادی مواد معدنی، از جمله روی، کلسیم، منیزیم، منگنز و فسفر است که همه آنها نقش کلیدی در ایجاد و نگهداری بافت استخوان دارند. پوکی استخوان میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می دهد از هر 10 نفر، 5 نفر با افزایش سن به این بیماری دچار می‌شوند. استفاده از خوردنی‌های مغذی مانند این شلغم می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به چنین شرایطی کمک کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
سر چخماقی و بررسی 5 مورد از فواید مصرف این قارچ

سلامت دستگاه گوارشی

تغییر در عادت‌های غذایی در سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از مشکلات گوارشی را رایج کرده است. درست مانند همه اعضای خانواده کلم‌ها، شلغم زرد نیز نقش مهمی در فراهم کردن فیبر ایفا می‌کند. تحقیقات حاکی از این است که 100 گرم از این گیاه، بیش از 12 درصد نیاز شما به فیبر را تامین می‌کند. فیبر‌های غذایی نقش‌های زیادی در بدن دارند، اما اساسا هضم را با افزایش مدفوع و جلوگیری از یبوست و ناراحتی‌های دستگاه گوارش، افزایش می‌دهند. گوارش یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفظ سلامت کلی بدن است و از همین رو باید بدان توجه ویژه ای داشت.

کاهش استرس با مصرف چای نعنای گربه‌ای
بیشتر بخوانید

تقویت سیستم ایمنی

همانطور که در بالا ذکر شد، ویتامین C ویتامین اصلی موجود در این گیاه بوده و یک وعده غذایی حاوی آن، بیش از نیمی از نیاز روزانه شما به ویتامین C را فراهم می‌کند. ویتامین C برای بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید گلبول‌های سفید ضروری است. فراتر از آن، ویتامین C در تولید کلاژن که یک عنصر ضروری می‌باشد و به رشد و بهبودی پوست و عضلات و همچنین رگ‌های خونی کمک می‌کند، نقش دارد. همچنین تحقیقاتی که در سال 2011 توسط دانشمندان ژاپنی انجام شد، نشان می‌دهد سطح بالای ویتامین C در جلوگیری از سرطان کولورکتال مفید است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با فواید مفید روغن تخم هویج

شلغم زرد

کاهش وزن

افرادی که قصد دارند از شر وزن اضافی خود خلاص شوند، بهتر است از مواد طبیعی مانند شلفم زرد استفاده کنند چرا که این مواد بدون هیچگونه عوارض جانبی شما را به هدفتان نزدیک می‌کنند. همان طور که اشاره کردیم این ماده یکی از مهم‌ترین منابع دریافت فیبر غذایی است. فیبرها عملا دیر هضم هستند و به همین دلیل شما با مصرف آنها دیرتر احساس گرسنگی خواهید کرد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات ارگانیک این شلغم در بهبود متابولیسم نیز نقش دارند. این موضوع باعث می شود تا چربی سوزی در بدن شما افزایش پیدا کند.

کاهش فشار خون

یکی دیگر از مواد معدنی مهم این گیاه پتاسیم است. این عنصر می‌تواند با کاهش استرس و اتقباضات عروق خونی به کاهش فشار خون کمک کند. این موضوع باعث می‌شود تا با بهبود جریان خون، اکسیژن رسانی بهتر صورت بگیرد و در نتیجه لخته‌های خونی کاهش پیدا کنند. پتاسیم، همراه با محتوای فیبر در شلغم زرد، به کاهش کلسترول کمک می کند و به شما یک راه مطمئن برای جلوگیری از آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی پیشنهاد می‌دهد.

عصاره مانوکا چه خواص و فواید درمانی دارد؟
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

 

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص گیاهان دارویی درمان بیماری ها کاهش وزن

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *