Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص به لیمو و تاثیراتش بر روی سلامتی 

خواص به لیمو و تاثیراتش بر روی سلامتی

به لیمو یکی از معروف ترین گیاهان دارویی است که بوی بسیار متشابهی با لیمو دارد. معمولا درختچه های این گیاه ارتفاعی دو متری پیدا می کنند. این گیاه که به خانواده شاهپسندیان تعلق دارد، بومی آمریکایی جنوبی می باشد. در قرن 15 میلادی دریانوردان پرتقالی برای اولین بار به لیمو را به دیگر نقاط جهان از جمله آسیا و اروپا منتقل کردند. خواص به لیمو بسیار گسترده هستند و برای درمان طیف عظیمی از مشکلات از آن استفاده می شود. علاوه بر این، از برگ به لیمو ادویه ای بسیار مرغوب به دست می آید که امروزه در بسیاری از رستوران های بزرگ دنیا از آن به غنوان چاشنی اصلی استفاده می شود.

خواص به لیمو

کمک به درمان اضافه وزن

با اینکه تحقیقات بیشتری نیاز است، اما بیشتر دانشمندان احتمال می دهند که خوص به لیمو می تواند به درمان اضافه وزن کمک کند. مطالعه حیوانی که در سال 2015 منتشر شد، به طور خاص در مورد ورباسکوئید گیاهی با برخی از پلی فنولهای فعال دیگر و توانایی آنها در بهبود اختلالات متابولیکی ناشی از چاقی پرداخت. پلی فنل ها چه هستند؟ آنها یک گروه بزرگ از ترکیبات گیاهی معروف به خواص آنتی اکسیدانی هستند. محققان دریافتند که عصاره به لیمو موجب کاهش تجمع تری گلیسیرید، التهاب و استرس اکسیداتیو در افراد حیوانی می شود چرا که سرشار از این پلی فنل ها می باشد. به طور کلی، مطالعه نتیجه گیری می کند: “اثرات polypharmacological  پلی فنول های حاصل از گیاه به لیمو ممکن است تاثیر بالقوه ای بر روی چاقی بگذارد.

درمان عفونت استاف

یکی از منحصر به فردترین خواص به لیمو کمک به درمان عفونت استاف می باشد. مبارزه با این عفونت ها بسیار چالش بر انگیز است، چرا که دانشمندان معتقدند این عفونت به آنتی باکتریال ها مقاوم است. به همین دلیل امروزه بیشتر متخصصان دنبال روش های جایگزین هستند. یک عفونت استافیلوکوکوس اورئوس – که معمولا به عنوان یک عفونت استاف شناخته می شود – عفونت باکتریایی است که می تواند عوارض جانبی گسترده ای از جمله عفونت های جزئی یا مرگ را بوجود بیاورد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره اتانولی به لیمو می تواند از رشد استافیلوکوک اورئوس جلوگیری کند. تحقیقات منتشر شده در مجله علوم بیولوژیکی پاکستان به بررسی اثرات عصاره به لیمو بر روی نمونه های حیوانی که به عفونت استاف مبتلا بودند، پرداخت. سوژه های حیوانی به چهار گروه تقسیم شدند و به مدت هفت روز هر دسته با چند روش مختلف مراحل درمانی را شروع کردند. گروهی که از عصاره خواص به لیمو استفاده کرده بود، در عرض 2 روز شروع به بهود بافتن کردند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
چرا باید از چای موز استفاده کنیم؟

کمک به عضلات

ورزش واقعا شدید ممکن است گاهی باعث آسیب عضلانی شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله فیزیولوژی کاربردی اروپا به بررسی اثرات مکمل آنتی اکسیدان متوسط در قالب عصاره به لیمو بر روی داوطلبان سالم مرد که معمولا در طول هفته دو جلسه تمرین 90 دقیقه ای داشتند، پرداخت. در طی این رژیم ورزشی، محققان، آنزیم آنتی اکسیدان، نشانگرهای استرس اکسیداتیو، سیتوکین های التهابی و آسیب عضلانی را اندازه گیری کردند. نتایج به وضوح مثبت بود. عصاره به لیمو، به محافظت از نوتروفیل ها (نوعی از سلول های سفید خون) در برابر آسیب های اکسیداتیو کمک می کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص به لیمو و طرز تهیه چای به لیمو + 2 ویدیو

خواص به لیمو

کاهش التهاب

همانطور که پیشتر صحبت کردم، التهاب در ریشه بسیاری از بیماری ها است. التهاب یکی از عواملی است که منجر به توسعه مولتیپل اسکلروزیس می شود. یک مطالعه پزشکی درجه دو که در سال 2014 منتشر شده است، به بررسی اثرات مکمل های غذایی با عصاره های به لیمو بر روی بیماران مبتلا به ام اس (MS) پرداخته است. 30 بیمار مورد مطالعه، یک مکمل به لیمو (حاوی 1 درصد از پلی فنول گیاه شناخته شده به نام ورابساکوزید) و یا یک دارونما مصرف کردند. نتایج مطالعه نشان داد که شدید ترین بیماران در مطالعه با MS پیشرفته ثانویه که مکمل به لیمو را دریافت کردند، غلظت پروتئین واکنشی C شان به طور معنی داری کمتر از گروه دارونما بود. چرا این مهم است؟ چون که پروتئین واکنش C در کبد تولید می شود و یکی از مهم ترین نشانگر های التهاب در بدن می باشد.

آشنایی با فواید مفید روغن تخم هویج
بیشتر بخوانید

مبارزه با سرطان

همان طور که در بالا نیر اشاره کردیم این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان می دهد که خواص به لیمو می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی مبارزه با سلول های سرطانی بگذارد. آنتی اکسیدان ها می توانند جلوی فعالیت رادیکال های آزاد را بگیرند. رادیکال های آزاد مهم ترین عامل برای تبدیل بافت های بدن به سلول های سرطانی می باشند. دکتر استیونسون از دانشگاه پزشکی استکهلم اعتقاد دارد که نوشیدن روزانه یک لیوان چای به لیمو می تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 45 درصد کاهش دهد.

منبع: https://asanteb.com

 

5/5 ( 1 نظر )
برچسب ها

درمان عفونت استاف فواید به لیمو کاهش التهاب

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *