Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

برشماری موارد استفاده از فواید شنگ تره‌ای بر روی سلامتی 

برشماری موارد استفاده از فواید شنگ تره‌ای بر روی سلامتی

شنگ تره‌ای نوعی گیاهی گلدار و یک ساله است که به خانواده کاسنیان تعلق دارد. بیش از 250 گونه مختلف از شنگ وجود دارد که در سرتاسر دنیا پخش شده‌اند. گونه غالب در ایران، شنگ تره‌ای است که بیشتر در قسمت‌های مرکزی ایران یافت می‌شود. این گیاه بی نظیر در بسیاری از موارد استفاده دارد. از گل‌های آن در امور زینتی و ریشه‌اش برای شرایط درمانی و سلامتی بهره می‌گیرند. در کتب طبی ایرانی از این گیاه با نام‌های گوناگونی مانند شنگ آلاله، ریش بز خالدار، اسفلنج، قندرون، سنسفیل و تسلسفیل ثبت شده است. اگر دوست دارید بیشتر با خواص و فواید این گیاه بی نظیر آشنا شوید، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

شنگ تره‌ای

خواص شنگ تره‌ای

همان طور که اشاره کردیم ریشه این گیاه می‌تواند به بسیاری از شرایط درمانی و سلامتی کمک کند. این موضوع در فرهنگ‌های بسیاری رایج است و به همین دلیل در طول زمان، آزمایش‌های گوناگونی بر روی شنگ تره‌ای انجام گرفته است. دانشمندان نروژی دریافته‌اند که شما در ریشه این گیاه می‌توانید مواد مفیدی مانند آهن، پتاسیم، کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم و مس، و همچنین ویتامین‌هایی مانند اسید آسکوربیک، پانوتنیک اسید، تیامین، ریبوفلاوین، فولات و ویتامین B6 یافت کنید. علاوه بر این، تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد در شنگ مقدار قابل توجهی از فیبر غذایی، پروتئین و انولین وجود دارد.

تنظیم فشار خون

مقدار بالای پتاسیم (15٪ از مقدار توصیه شده روزانه در یک وعده) و سطح پایین سدیم، به این معنی است که ریشه این گیاه می‌تواند به میزان قابل توجهی مشکلات فشار خون را با آرام کردن رگ‌های خونی، کاهش فشار بر سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از احتمال لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی، تسکین بدهد. پتاسیم همچنین یک عنصر ضروری برای ساختن استخوان‌های قوی است و حتی از توانایی آن برای افزایش توانایی شناختی، احتمالاً به دلیل افزایش جریان خون به مغز، استفاده می‌شود. فشار خون بالا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن است و به همین دلیل شما باید از آن جلوگیری کنید.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص چای بهار نارنج برای معده و اعصاب (ویدیو)

بهبود هضم

استفاده از ریشه شنگ تره‌ای می‌تواند به چندین روش به سلامت گوارش شما کمک کند. اول این که در این ماده بیش از 35 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر وجود دارد. فیبرهای رژیمی قادر هستند با مرطوب کردن لوله‌های گوارشی در سراسر بدن، از مشکلاتی مانند یبوست، گرفتگی‌های روده و زخم معده جلوگیری کنند. علاوه بر این، شنگ دارای ماده‌ای به اسم انولین می‌باشد که نوعی فیبر نادر است که می‌تواند به افزایش رشد باکتری‌های مفید روده کمک کند. این موضوع می‌تواند از ایجاد سرطان‌های گوارشی جلوگیری کرده و همچنین جذب مواد غذایی را به حداکثر برساند.

بررسی تاثیرات بی‌نظیر شابانک بر روی سلامتی
بیشتر بخوانید

شنگ تره‌ای

افزایش گردش خون

از ریشه این گیاه به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع دریافت آهن و مس یاد می‌شود. این دو عنصر در بدن نقش‌های مختلفی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به افزایش گردش خون اشاره کرد. مس و آهن در ساخت سلول‌های قرمز بدن نقشی اساسی دارند. این سلول‌ها اکسیژن را در سراسر بدن منتقل می‌کنند. هر چه تعداد این سلول‌ها بیشتر باشد، خون رسانی بهتر صورت می‌گیرد. این موضوع برای کسانی که به کم خونی مبتلا هستند، خبر بسیار خوبی است. از دیگر تاثیرات مس و آهن در بدن می‌توان به افزایش رشد موها اشاره کرد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با خواص بومادران در طب سنتی

تقویت دستگاه ایمنی

یکی دیگر از خواصی که به این گیاه نسبت می‌دهند، تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌باشد. شنگ تره‌ای دارای مقادیر قابل توجه ای ویتامین C است. این ویتامین در ساخت گلبول‌های سفید بدن نقش دارد. همان طور که می دانید گلبول‌های سفید مهم‌ترین عامل در مبارزه با بیماری‌ها هستند و هر چه تعداد آن‌ها بیشتر شود، قدرت سیستم ایمنی شما افزایش پیدا می‌کند. در این گیاه ویژگی‌های آنتی اکسیدانی نیز وجود دارد. این مواد قادر هستند آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را به حداقل برسانند.

بهبود سلامت استخوان

سطوح بالای منیزیم، فسفر، کلسیم، مس، آهن و منگنات، پایه معدنی قوی برای رشد بافت استخوانی محسوب می‌شود. ویتامین C نیز در این زمینه بی تأثیر نمی‌باشد. ترکیب چنین مواد معدنی در کمتر گیاهی پیدا می‌شود. این موضوع می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکلات استخوانی رایجی مانند پوکی استخوان و حتی آرتریت کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از 70 درصد افراد در کهنسالی به چنین بیماری‌های دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر دوست ندارید به چنین مشکلاتی مبتلا شوید، پیشنهاد می‌کنیم از شنگ تره‌ای استفاده کنید.

خواص نعنا ترنجی، کنترل دیابت و کاهش فشار خون
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

تقویت استخوان ها خواص گیاهان دارویی کاهش فشار خون

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *