Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

آشنایی با گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی 

آشنایی با گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی

گیلان یکی از شهر های شمالی ایران می باشد که همیشه به خاطر بارش های بارانش معروف بوده است و از این رو به آن شهر باران نیز گفته می شود . اسم گیلان از واژه گیل می آید که اشاره به نژاد مردمان این منطقه دارد گیلان به معنی سرای گیل ها می باشد . همان طور که می دانید زبان گیلانی ها نیز گیلکی می باشد . خطه شمال کشور به خاطر داشتن آب و هوای مناسب  و بارندگی کافی همیشه دارای پوشش گیاهی مناسبی بوده است . به همین دلیل است که گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند . شما در هر وجب از خاک این استان می توانید گیاهان با ارزشی را پیدا کنید . در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب به معرفی گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی می پردازیم .

گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی

گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی

گل حنا

گل حنا یک گیاه زیبا ، علفی و یک ساله می باشد که معمولا به رنگ های سبز و سبز روشن مشاهده می شود . این گیاهی ارتفاعی 20 سانتی متر تا 1 متری دارد و در اکثر مناطق گیالان یافت می شود . ساقه این گل نیز تقریبا کلفت و گوشتدار می باشد . این گیاه به دلیل داشتن تانن ، مواد قندی و آمیدون از جمله مهم ترین گیاهان دارویی این استان محسوب می شود .از جوشانده این گیاه در طب سنتی به عنوان مدر استفاده می شده است . برای دفع سنگ کلیه و درمان آب آوردن انساج بدن نیز کار برد دارد . استفاده زیاد از این ماده قی آور است و دارای اثر مسهلی و سمی می باشد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص پونه سا ، رهایی از استرس و کمک به خواب

پلهام

این گیاه چند ساله که دارای گل های سفید و صورتی می باشد ، به کرار در جنگل های استان گیلان یافت می شود . ارتفاع این گیاه تا 2 متر و نیم نیز می رسد . این گیاه بیشتر در اردیبهشت تا شهریور می روید و از آن جهت درمان کچلی ، اگزما ، جوش های صورت ، آکنه و رفع سر درد های معمولی استفاده می شود .

بررسی کامل تاریخچه طب سنتی در چین
بیشتر بخوانید

تاتوله

تاتوله که به آن داتوره یا تاتوره نیز گفته می شود ، یک درختچه زینتی است که در گیلان رشد می کند . ارتفاع این درختچه تا 2 متر نیز می رسد . تاتوله دارای گلی دراز و لوله ای می باشد که تقریبا قیفی شکل است و به رنگ های سفید و زرد موجود است . تاتوله یک گیاه سمی و در عین حال دارویی است . در این گیاه موادی مانند : هیوسیامین ، آتروپین و اسکوپولامین وجود دارد . یکی از مهم ترین خواص این گیاه ، خاصیت ضد التهابی آن می باشد که از برگ آن مرهم درست کرده و بر روی زخم ها می مالند .

گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی

خاراگوش

خاراگوش که شاید شما آن را با نام افسنتین نیز بشناسید ، یک گیاه پایا و بزرگ می باشد که دارای طعم بسیار تلخی می باشد . این گیاه بسیار معطر است و گلبرگ های شبیه به گیاه بابونه دارد . خاراگوش را می توان از مهم ترین گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی نامید . از این گیاه در درمان صرع ، فلج ، رعشه ، بیماری های معده ، کبد و دفع کرم کردو استفاده می شده است . همچنین شربت این گیاه که به شربت افسنتین معروف است برای تحریک اشتها و عمل هضم کاربرد دارد .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص زالزالک ، سلامت قلب و افزایش انرژی

ابهل

ابهل که نام دیگرش ریس نیز می باشد ، درختچه ای کوتاه به طول 1 تا 1.5 متر می باد . شاخه های این درخت دارای برگهای سوزنی شکل هستند . برگ های شاخه های قدیمی این درخت که کرک دار هستند ، در درمان بیماری ها استفاده دارد . این گیاه که بومی مناطق صخره ای و آفتابی کشور های اروپایی می باشد ، تنها در گیالان یافت می شود . از این گیاه در طب انسانی به ندرت استفاده می شود چرا که به شدت سمی می باشد و می تواند باعث اختلالات کلیوی و مثانه ای بشود . تنها مقادیر بسیار کم ان برای درمان زگیل و مشکلات قاعدگی مجاز است . از این گیاه بیشتر برای ساخت سموم گیاهی استفاده می شود .

خواص کلرلا ، کاهش وزن و مبارزه با سرطان
بیشتر بخوانید

گیاهان دارویی استان گیلان در طب سنتی

عنبرک واش

عنبرک واش که البته با نام مامیران نیز معروف است ، گیاهی سالان زی است که در اماکن متروکه و بر روی دیوار های نمناک و مرطوب می روید . ارتفاع ساقه این گیاه در حدود 60 سانتی متر می باشد . میوه این گیاه نیز به صورت لوبیاهای سبز و خطدار خود را نشان می دهند . از تمام قسمت های  این گیاه در طب سنتی استفاده می شود . از آنجا که شیره این گیاه زگیل را خشک می کند ، به آن گیاه زگیل کش نیز می گویند . مامیران برای درمان نقرس ، استسقا ، رماتیسم ، سیرقان و عوارض پوستی زگیل تجویز می شود .

سایر گیاهان دارویی استان گیل در طب سنتی

+ عمر کائو

+ پیندیره

+ خال واش

+ خیل

+ گنده واش

+ رازک

+ سقل واش

+ سوبوله واش

+ سیاتوسکا

+ کشته

+ گول قارکون

+ میشکاواش

+ سیر

+ لوز کوچک

+ خاس

+ مازریون

+ شابیزک

+ چای

منبع : https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص خاراگوش خواص عنبرک واش طب سنتی گیلان

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *