Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

گیاه کنجک و 6 مورد از خواص مفید آن بر سلامتی انسان 

گیاه کنجک و 6 مورد از خواص مفید آن بر سلامتی انسان

کنجک گیاهی است که برای تهیه مکمل‌های غذایی با فیبر بالا و در انواع ژله‌ها و پودرها استفاده می‌شود. این گیاه به طور سنتی در بسیاری از غذاها و طب چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید حقیقت ادعاهای موجود مبنی بر وجود مزایای سلامتی در گیاه کنجک را مورد بررسی قرار دهیم.

گیاه کنجک

معرفی و بررسی گیاه کنجک

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای بالقوه گیاه کنجک برای سلامتی و همچنین نحوه مصرف و عوارض جانبی احتمالی آن بپردازیم. موضوعات مقاله عبارتند از:

  • کنجک چیست؟
  • معرفی و بررسی شش مورد از مزایای این گیاه
  • نحوه استفاده از گیاه کنجک
  • خطرات و ملاحظات
  • نگاهی اجمالی

کنجک چیست؟

گیاه کنجک دارای یک ریشه نشاسته‌ای همانند ریشه پیاز بوده و میزان فیبر رژیمی گلوکومنان بسیار بالایی دارد. در حقیقت این قسمت از گیاه به عنوان مکمل‌های غذایی با فیبر بالا و در انواع پودر‌ها استفاده خواهد شد. در زیر به طیف وسیعی از محصولات مختلف که توسط ریشه گیاه کنجک به دست آمده و ساخته شده‌اند، اشاره خواهیم کرد:

آرد (پودر) کنجک: این کار از طریق آسیاب کردن دانه‌های خشک شده کنجک به منظور تولید آرد برای ساخت رشته فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژله کنجک: بعد از پردازش بیشتر، آرد کنجک را می‌‌توان برای ساخت ژله یا آدامس نیز استفاده کرد و این مورد می‌تواند جایگزین ژلاتین برای مصرف غذا گردد.

فیبر محلول گیاه کنجک: زمانی که ژله کنجک بیشتر تصفیه و خالص شود، می‌توان آن را به یک فیبر محلول تبدیل کرد و آن را به عنوان یک مکمل غذایی مورد مصرف قرار داد.

شش مورد از مزایای شگفت‌انگیز گیاه کنجک

گیاه کنجک دارای مزایای بسیاری بوده و ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی شش مورد از آن‌ها بپردازیم. در نظر داشته باشید که بسیاری از این مزایا مربوط به مقدار بالای گلوکومنان و فیبر غذایی محلول در گیاه کنجک است.

بررسی مهم ترین خواص کاوا در طب سنتی
بیشتر بخوانید

مدیریت دیابت: تحقیقات نشان داده است که مصرف ترکیبی از گلوکومنان و درخت جنسان در آمریکا نشان دهنده بهبود دیابت نوع 2 می‌باشد. همچنین در بررسی‌های انجام شده سال 2015 مشخص شد که افراد مبتلا به دیابت با مصرف کمتر غذا می‌توانند سطح قند خون خود را افزایش دهند.

کاهش وزن: گلوکومنان تهیه شده از گیاه کنجک ممکن است برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، مفید باشد. مطالعات انجام شده در سال 2005 نیز حاکی از آن بود که مکمل فیبر غذایی محلول به افرادی که دچار اضافه وزن هستند، کمک بسزایی خواهد کرد. افراد این مکمل را بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و حاوی کالری تلقی می‌کردند. این نوع فیبر به افراد کمک می‌کند تا با کاهش میزان تخلیه معده احساس راحتی نمایند. محققان اثرات ناشی از مکمل گلوکومنان را با مکمل گوارا مقایسه نموده و دریافتند که مکمل گلوکومنانی باعث کاهش وزن شده و مکمل گوارا این اثر را در پی ندارد. مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و در همه آن‌ها مشخص شد که استفاده از گیاه کنجک برای کاهش وزن بسیار مفید می‌باشد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص درمنه و بررسی تاثیرات آن بر روی سلامتی

کلسترول: داشتن کلسترول بالا، احتمال بیماری قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد، از این روی توصیه می‌شود که افراد به مصرف فیبرهای محلول در آب به منظور کنترل کلسترول و وزن خود بپردازند. مکمل‌های گلوکومنان می‌تواند به افراد در کنترل سطح کلسترول کمک نماید. طبق مطالعه انجام شده در سال 2008 مشخص شد که گلوکومنان تاثیری مثبت بر میزان کلی کلسترول دارد، همچنین مطالعه دیگری در سال 2017 به بررسی مقدار مصرفی گلوکومنان برای بهبود کلسترول پرداخت و بر این طبق محققان دریافتند که روزانه مصرف 3 گرم از آن به عنوان یک دوز برای فرد سودمند خواهد بود.

هر آنچه که باید از خواص نارون قرمز بدانیم
بیشتر بخوانید

گیاه کنجک

مشکل یبوست: مصرف مکمل گلوکومنان می‌تواند به تنظیم حرکات روده در فرد کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری نماید. مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد که دوز متوسطی از گلوکومنان می‌تواند باعث افزایش 30 درصدی تحرک روده در بزرگسالان شود. محققان همچنین دریافتند که مکمل‌های فیبر غذایی محلول باعث بهبود سلامت روده در افراد مبتلا به یبوست خواهند شد. بررسی‌های اخیر نیز در سال 2017 حاکی از آن است که مصرف گلوکومنان موجب بهبود حرکات روده در کودکان مبتلا به یبوست می‌شود. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که استفاده از گلوکومنان همیشه سبب تداوم مدفوع یا میزان موفقیت کلی درمان نخواهد شد.

ایجاد پوستی سالم: گلوکومنان همچنین می‌تواند به افرادی که تمایل به بهبودی سلامت پوست خود دارند نیز کمک نماید. طبق مطالعه انجام شده در سال 2013 مشخص شد که گلوکومنان به عنوان یک درمان موضعی برای آکنه مفید بوده و از این رو باعث بهبود سلامت کلی پوست خواهد شد.

ایجاد بهبود در زخم: گلوکومنان در بهبودی و سلامت پوست نقش مهمی داشته و به بدن در بهبود هر چه سریع‌تر زخم کمک خواهد کرد. مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها در سال 2015 نیز حاکی از آن است که مکمل‌های گلوکومنان باعث بهبودی زخم‌ها خواهند شد زیرا آن‌ها از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند. با این‌حال هنوز هم تحقیقات بیشتری در رابطه با صحت این موضوع نیاز است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص پروپولیس ، درمان زخم ها و کاهش حساسیت

چگونگی استفاده از این گیاه

مکمل‌های غذایی گلوکومنانِ ساخته شده از گیاه کنجک در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یافت شده و در دسترس خواهند بود. در نظر داشته باشید که مقدار مصرفی این گیاه با توجه به دلیل مصرف و همچنین سن و سلامتی افراد متفاوت می‌باشد. اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA)، مکمل‌‌های کنجک را تنظیم نمی‌کند، بنابراین افراد باید آن‌ها را از مراکز معتبر خریداری نمایند. گاهی اوقات پودر حاصله از ریشه کنجک نیز به عنوان جایگزینی برای غذاهای دریایی، در غذاهای گیاهی استفاده خواهد شد. گیاه کنجک همچنین به عنوان یک ماسک زیبایی صورت، برای آن‌هایی که خواهان پوستی زیبا و شفاف می‌باشند نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در زیر به برخی از محصولات گیاه کنجک اشاره خواهیم کرد:

  • ژله میوه
  • آرد
  • رشته فرنگی
هر آنچه باید از خواص درمانی میوه معجزه بدانید
بیشتر بخوانید

خطرات و ملاحظات احتمالی

کنجک هنگاهی که به عنوان ژله میوه مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند خطر ابتلا به کم خونی را به ویژه در کودکان افزایش دهد، زیرا آب اضافی را جذب کرده و به راحتی حل نمی‌شود. بنابراین نکته قابل توجه و حائز اهمیت این است که ژله کنجک را به طور کامل بجوشانید تا اطمینان حاصل شود که می‌توان آن را به راحتی مصرف کرد. مکمل‌های کنجک بر میزان قند خون تاثیرگذار خواهند بود، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید قبل از استفاده آن‌ها با پزشک خود مشورت نمایند. لازم به ذکر است؛ با توجه به اینکه مصرف کنجک باعث یبوست می‌شود، اما برخی افراد ممکن است پس از مصرف مکمل‌های آن دچار اسهال شوند.

مروری کوتاه بر این مقاله

گیاه کنجک

محصولات کنجک مزایای بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند. آن‌ها می‌توانند به کاهش سطح قند خون و کلسترول کمک کرده و همچنین باعث سلامت پوست، روده، بهبود زخم و کاهش وزن شوند. افراد بهتر است قبل از مصرف گیاه کنجک و بروز یبوست و یا مشکلات احتمالی، با پزشک خود مشورت نمایند. توجه داشته باشید که کنجک حتما باید با آب مصرف شود تا از خطر خفگی جلوگیری شود.

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

بررسی کنجک و مزایای آن بررسی مزایای کنجک مزایای کنجک

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *