Subscribe Now
Trending News

مقالات

بیماری ها

پانکراتیت حاد چیست؟ 

پانکراتیت حاد چیست؟

پانکراس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

لوزالمعده یک اندام کوچک بیضوی است که به شکل قورباغه است. پشت معده و زیر قفسه سینه قرار دارد.

عملکرد اصلی آن ترشح آنزیم ها و شیره های گوارشی است که به دستگاه گوارش در هضم غذا کمک می کند.

لوزالمعده همچنین هورمون هایی ترشح می کند که پارامترهای مختلف بیوشیمیایی را تنظیم می کنند. به عنوان مثال، لوزالمعده هورمون انسولین را ترشح می کند. انسولین سطح قند (گلوکز) در خون را تنظیم می کند.

علائم پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد معمولاً با شروع ناگهانی درد شدید در مرکز شکم مشخص می شود. درد ممکن است طاقت‌فرسا باشد و بیشتر بیماران از احساس بیماری (تهوع) یا حتی استفراغ شکایت دارند.

انواع پانکراتیت حاد

پانکراتیت حاد ممکن است دو نوع باشد – خفیف یا شدید. فرم خفیف بیشتر بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و نوع شدید آن نادر است.

افراد مبتلا به پانکراتیت حاد خفیف التهاب پانکراس خود را دارند که در عرض سه تا پنج روز بهبود می یابد. پانکراتیت حاد خفیف هنوز شدید است و ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد.

تفاوت بین انواع خفیف و شدید این است که در فرم های خفیف فرد بدون عارضه بهبود می یابد. افراد مبتلا به پانکراتیت حاد شدید التهاب شدید پانکراس دارند و این ممکن است منجر به عوارض تهدید کننده زندگی مانند گسترش التهاب در سراسر بدن شود که منجر به نارسایی چند عضوی می شود.

چه کسانی به پانکراتیت حاد مبتلا می شوند؟

پانکراتیت در سرتاسر جهان معمولاً در بین افرادی که از سنگ کیسه صفرا رنج می‌برند و افرادی که الکل بیش از حد مصرف می‌کنند رخ می‌دهد. در برخی افراد، التهاب ممکن است برای سال‌ها ادامه داشته باشد و منجر به پانکراتیت مزمن شود.

مشکل پای ورزشکار و راهنمای درمان
بیشتر بخوانید

پانکراتیت حاد یک بیماری غیر معمول است. در بریتانیا، از هر ۲۵۰۰ نفر، سالانه ۱ نفر به پانکراتیت حاد مبتلا می‌شود. پانکراتیت حاد مسئول حدود 25000 بستری در بیمارستان و 950 مرگ در سال در انگلستان است.

با افزایش چاقی و مصرف الکل، میزان پانکراتیت حاد در چند دهه اخیر به شدت افزایش یافته است.

درمان پانکراتیت حاد

در حال حاضر هیچ درمانی برای پانکراتیت حاد وجود ندارد. درمان بر اساس کاهش علائم و کنترل التهاب است. پانکراتیت حاد نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

پانکراتیت حاد خفیف را می توان در بخش عمومی بیمارستان درمان کرد، اما نوع شدید آن نیاز به بستری در بخش وابستگی بالا یا بخش مراقبت های ویژه (ICU) دارد.

ادامه مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *