Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص سنبل ختایی، ضد اسپاسم و جلوگیری از سرطان 

خواص سنبل ختایی، ضد اسپاسم و جلوگیری از سرطان

سنبل ختایی Angelica archangelica نوعی گیاه دو ساله است که به خانواده چتریبان تعلق دارد. از دیگر نام‌های این گیاه می‌توان به آنجلیکا، باغ سنبل، روح القدس و سنبل نروژی اشاره کرد. این گیاه در بیشتر قسمت‌های آسیای مرکزی، اروپای مرکزی، کشورهای مدیترانه‌ای و آمریکای شمالی یافت می‌شود. کردستان و اردبیل دارای بیشترین فراوانی سنبل ختایی در ایران هستند. این گیاه معطر که برگ‌هایی بزرگ و نوک تیز دارد، یکی از مهم‌ترین گونه‌های دارویی بشمار می‌رود. کشورهای زیادی از عصاره این گیاه برای ساخت داروهای خود استفاده می‌کنند. تنها در آمریکا سالانه بیش از 50 میلیون تن سنبل ختایی تولید می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم شما را با مهم‌ترین خواص این گیاه آشنا کنیم.

سنبل ختایی

خواص سنبل ختایی

از گذشته تا امروز، خواص این گیاه بر روی درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ربشه این گونه، ترکیبات شیمیایی مفیدی همچون گزانتوکسین، ایمپراتورین، آنجلیس، آلفا-فلاندرن، آلفا-پینن و هایدروکسی وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا از عصاره این گیاه در ساخت بسیاری از دارو‌ها استفاده شود. درست مانند دیگر اعضای خانواده چترییان همچون شوکران، باید دقت داشته باشید که در استفاده از سنبل ختایی دقت کنید چرا که اگر از مقدار معینی بیشتر مصرف شود می تواند مشکلات جانبی بسیاری را بوجود بیاورد. خانم‌های باردار نیز نباید به هیچ عنوان از سنبل ختایی استفاده کنند.

ضد اسپاسم

جایی که اسپاسم وجود داشته باشد، سرفه، عطسه، درد، اسهال، بیماری‌های عصبی و تشنج نیز وجود دارد. اما واقعا اسپاسم چه چیزی است؟ این یک انقباض غیر منتظره و غیر قابل پیش‌بینی در دستگاه‌های تنفسی، عضلات، اعصاب، رگ‌های خونی و اندام‌های داخلی است که موجب سرفه شدید، گرفتگی، تشنج، انسداد جریان خون، درد در معده و قفسه سینه و سایر علائم می‌شود. تنها راه بهبود این شرایط آرام کردن اندام‌های مربوطه است که روغن سنبل ختایی قادر به انجام این کار است. بیشتر دانشمندان اعتقاد دارند که بهترین ماده برای از بین بردن اسپاسم، این گیاه می‌باشد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی خواص بی‌نظیر روغن شاهدانه بر روی سلامتی

سم زدایی بدن

یکی دیگر از خواص این گیاه که باعث شده تا استفاده از آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش داشته باشد، سم زدایی است. در طول روز سموم به طرق مختلفی وارد بدن شما می‌شوند. از جمله این راه‌ها می‌توان به استفاده از لوازم آرایشی، آلودگی‌ هوا، مصرف غذاهای فراوری شده و متابولسیم سلولی اشاره کرد. کبد مهم‌ترین اندامی است که نقش سم زدایی و تصفیه آلودگی‌ها از خون و اندام‌های بدن را بر عهده دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در سنبل ختایی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به سلول های کبد جلوگیری می‌کنند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های کبد کاهش پیدا می‌کند.

کاهش سردی اعضای بدن
بیشتر بخوانید

ادرار آور

این ویژگی ممکن است برای افرادی که از نارسایی مزمن کلیوی، انباشت بیش از حد آب در بدن و یا کسانی که از سنگ کلیه، چاقی، فشار خون بالا و علائم مرتبط با انباشت سموم در بدن مانند روماتیسم، آرتریت و نقرس رنج می‌برند، مفید باشد. همان طور که می‌دانید در ادرار مقادیر قابل توجه‌ای اوره و چربی وجود دارد. این بدان معنا است که شما با هر بار ادرار کردن مقداری از سموم و وزن خود را از دست می‌دهید. به عنوان یک دیورتیک، روغن اسانس آنجلیکا مقدار ادرار را افزایش داده، که کمک می‌کند تا آب اضافی، نمک، چربی (ادرار حاوی 4٪ چربی است) و سموم مانند اسید اوریک دفع شوند. این امر حفاظت موثر از علائم مورد بحث در بالا را فراهم می‎کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
برشماری ویژگی‌های مفید روغن گشنیز

سنبل ختایی

جلوگیری از سرطان

سرطان یکی از خطرناک‌ترین انواع بیماری‌ها می‌باشد که تاکنون جان بیش از 50 میلیون نفر را گرفته است. استفاده از مواد طبیعی مانند سنبل ختایی می‌تواند به شما در پیشگیری از سرطان کمک کند. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها  مهم‌‎ترین عامل در خنثی کردن آسیب‌های استرس اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد با اکسیده کردن سلول‌های سالم بدن آنها را به بافت‌های سرطانی تبدیل می‌کنند.

کاهش سندرم پیش قاعدگی

این سندرم مجموعه‌ای از علائم دردناک مانند علایم جسمی، روانی و احساسات مرتبط با چرخهٔ قاعدگی در زنان می‌باشد. استفاده از این گیاه همان طور که اشاره کردیم به دلیل خواص آرامش بخش می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی‌ها و کرامپ‌های قاعدگی کمک کند. در یک آزمایش که در سال 2011 انجام شد، 50 خانم که دچار سندرم پیش قاعدگی شده بودند، از عصاره این گیاه مصرف کردند. بعد از یک دوره درمان یک هفته‌ای، 75 درصد آنها اعتقاد داشتند علائمی مانند سردرد، گرفتگی شکمی، حالت تهوع، استفراغ و خستگی به شدت کاهش پیدا کرده است.

آشنایی با خواص درمانی گیاه لوئی
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

ادرار آور خواص گیاهان دارویی درمان بیماری ها

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *