Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

بررسی خواص کالاندولا در طب سنتی 

بررسی خواص کالاندولا در طب سنتی

کالاندولا یک گل یک ساله است که از خانواده همیشه بهاران مشتق شده است. این گل در فرهنگ کشور های مسیحی از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که آنها اعتقاد دارند مریم مقدس در مدت زمان نگهداری از حضرت عیسی، از این گل استفاده می کرده است. از همین رو افراد زیادی به کالاندولا، ماری طلایی نیز می گویند. علاوه بر موارد استفاده تزئینی، از خواص کالاندولا برای از بین بردن برخی از بیماری ها استفاده می شود. به عنوان مثال پزشکان آمریکایی از این گیاه برای درمان آمنوره، ملتحمه، تب، کاهش سوزش، کبودی و سوختگی، و همچنین عفونت های جزئی پوست استفاده می کردند.

خواص کالاندولا

خواص کالاندولا

خواص ضد التهابی: این گیاه به دلیل داشتن فلاونوئیدهای قدرتمند، دارای خواص ضد التهابی می باشد. این آنتی اکسیدان های گیاهی، سلول ها را از آسیب های رادیکال آزاد و ترکیبات پروتئین التهابی مانند پروتئین واکنش پذیر C و سیتوکین ها محافظت می کنند. اسید لینولئیک نیز که یکی از مواد ضد التهابی می باشد، در این گیاه وجود دارد. از همین رو می توان از خواص کالاندولا برای درمان انواع التهاب، مسائل مانند بثورات پوشک، درماتیت، عفونت گوش، زخم، و گلودرد استفاده کرد. از قطره گوش این گیاه نیز برای بر طرف کردن التهابات گوش در کودکان می توان کمک گرفت.

برطرف کردن اسپاسم عضلانی: از عواملی که می‌توانند باعث گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلانی شوند، می‌توان به گردش خون ناکافی به دلیل تنگ شدن عروق، فشار بر اعصاب ستون فقرات، کمبود مواد معدنی در بدن همچون کلسیم، منیزیم یا پتاسیم و همچنین داروهای دیوریتیک که عموماً برای فشارخون بالا استفاده می‌شوند، نام برد. خواص کالاندولا می تواند به کاهش اسپاسم عضلانی کمک کند. داده های یک تحقیق توسط گروه علوم زیستی و زیست شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه آقاخان پاکستان نشان داد که عصاره خام گل های کالاندولا، انقباضات عضلانی را آرام می کند. 

ادامه مطلب -> کلیک کنید
با خواص اسفرزه و گیاه اسفرزه آشنا شوید

خواص کالاندولا

درمان زخم ها و هموروئید ها: مطالعات انجام شده بر روی زخم های عمیق و دیر درمان، نشان می دهد که استفاده از ژل های حاوی خواص کالاندولا می تواند باعث افزایش سرعت بهبودی شود. یک مطالعه حیوانی نشان داد، 90 درصد نمونه هایی که از ژل این گیاه استفاده کرده بودند، مورد بهبود قرار گرفتند. کالاندولا همچنین برای بهبود استحکام پوست و هیدراتاسیون استفاده می شود. جالب است بدانید که این گیاه باعث می شود تا خون و اکسیژن بیشتری به زخم ها برسد و در نتیجه آنها زودتر بهبود پیدا کنند. به همین علت است که می توان از خواص کالاندولا در مبارزه با هموروئید بهره برد.

بررسی کامل تاریخچه طب سنتی در مصر باستان
بیشتر بخوانید

کمک به قاعدگی: نوشیدن چای کالاندولا می تواند به چرخه قاعدگی کمک کند. مطالعات نشان می دهد که این گیاه می تواند علائم شدید قاعدگی از جمله PMS را کاهش دهد. حضور فلاونوئیدهای بزرگ کمک می کند تا ماهیچه ها، جریان خون و التهابات آرام شود که همین موضوع باعث تسریع قاعدگی می شود.

حاوی مواد ضد میکروبی و ضد ویروسی: اسیدهای موجود در روغن این گیاه اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی دارند، به ویژه هنگامی که با روغن آفتابگردان ترکیب شود.  روغن ها و اسید های موجود در این گیاه برای مبارزه با پاتوژن ها به خصوص کاندیدا، مناسب است. حتی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک نیز با استفاده از این گیاه نابود می شوند. همین دلیل باعث شده است که در آنتی بیوتیک های امروزی، از خواص کالاندولا استفاده شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص فندق ، کنترل دیابت و جلوگیری از سرطان

خواص کالاندولا

تقویت سلامت دهان: کالاندولا به دلیل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی قوی اش، در سالهای اخیر به عنوان یک افزودنی محبوب در خمیر دندان و دهانشویه تبدیل شده است. این گیاه به مبارزه با التهاب لثه، ژنژیویت، حفره ها و پلاک کمک می کند. در دهان شما مقدار زیادی باکتری وجود دارد، کالاندولا می توانند شما را از شر این عوامل بیماری زا حفظ کند.

مبارزه با سرطان: با توجه به خواص ضد التهابی این گیاه، می توان از آن برای مبارزه با سرطان کمک گرفت. همچنین تحقیقات سال 2012 نشان می دهد که کالاندولا می تواند اثرات جانبی شیمی درمانی و اشعه درمانی را کاهش دهد. مطالعات حیوانی نشان داده است که خواص کالاندولا نه تنها فعالیت سرطانزا را در بین تومورها را از بین می برد بلکه همچنین لنفوسیت ها را فعال می کند که با مهاجمان خارجی و عفونی مبارزه کنند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Clinical Oncology، Calendula، استفاده از کالاندولا برای درمان سرطان سینه، از دارو های شیمایی موثر تر است.

آشنایی با علائم غلبه گرمی و سردی
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

فواید کالاندولا کاهش اسپاسم مبارزه با سرطان

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *