Subscribe Now
Trending News

مقالات

انتخاب سردبیر

آب تره ، بهبود سلامت قلبی عروقی و بهبود سلامت استخوان 

آب تره ، بهبود سلامت قلبی عروقی و بهبود سلامت استخوان

آب تره یکی از اعضای اصلی خانواده شب بویان به شمار می‌رود. در بعضی از شهرهای ایران به این گیاه، کلشک، بولاغ اوتی، علف چشمه، شاهی آبی، ترتیزک آبی یا کوییز می‌گویند. ارتفاع آب تره‌ها معمولا از 10 تا 30 سانتی متر متغیر است. این گیاهان برای رشد به منابع زیادی نیاز ندارند و به همین دلیل است که شما می‌توانید آن را در بیشتر استان‌های کشور یافت کنید. از دیگر نشانه‌های ظاهری این گیاه می‌توان به داشتن برگ‌های گرد که به سبز تیره تمایل دارند و گل‌های خوشه‌ای کوچک سفید، اشاره کرد. تا به حال بر روی این گیاه آزمایشات و تحقیقات زیادی صورت گرفته است که ما در این مقاله شما را با مهم‌ترین آنها آشنا می کنیم.

آب تره

خواص آب تره

آب تره یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است به طوری که انسان هزاران سال قبل از میلاد مسیح از آن اطلاع داشته و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات از آن استفاده می‌کرده است. به دلیل مزه تند آب تره، افراد زیادی به مصرف این گیاه علاقه نشان داده‌اند. به همین دلیل است که این گیاه یکی از محبوب‌ترین سبزی‌های خوراکی در قسمت‌های غربی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین مواد معدنی که در آب تره وجود دارد، می‌توان به مواردی مانند آهن، کلسیم و اسید فولیک و کمی هم ویتامین‌های C و A اشاره کرد.

بهبود سلامت قلبی عروقی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف این ماده می‌تواند به صورت موثری به سلامت دستگاه فلبی عروقی کمک کند. کارشناسان تغذیه باور دارند که در این گیاه، مقداری قابل توجه‌ای کریستالین وجود دارد. کریستالین نقشی حیاتی در کاهش کلسترول بد بدن، یعنی LDL دارد. همین موضوع باعث می‌شود تا خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند آترواسکلروز کاهش پیدا کند. این گیاه همچنین حاوی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان کار می‌کند و به کاهش آسیب بافت قلب ناشی از استرس اکسیداتیو منجر می‌شود. ویتامین C جزء فعال در فرآیند سلول‌های جنینی است که به میوسیت‌های قلب تبدیل شده و به بهبود سلامت قلب کمک می‌‎کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با مزایای مهم مصرف آب چغندر

سرشار از کلسیوم

یکی از مهم‌ترین موادی که در این گیاه وجود دارد، کلسیم است. بسیاری از محققان بر این باورند که کلسیم از طریق مصرف رژیم غذایی، می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های بسیاری مانند مشکلات قلبی عروقی، دیابت، سندرم متابولیک و فشار خون بالا کمک کند. معمولا خانم‌ها به دلیل شرایط خاصی مانند قاعدگی، یائسگی و بارداری، که در طول زندگی تجربه می کنند، بیشتر از کمبود کلسیم رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد شما با مصرف یک فنجان ‌آب تره، دو برابر مکمل‌های غذایی، کلسیم دریافت می‌کنید. بسیاری از مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مزایای مصرف منظم آب تره ممکن است از متابولیت‌های ثانویه و سایر مواد مغذی محسوب شود که آسیب سلولی را برطرف می‌کند و به عنوان پیشگیرانه در برابر برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و تیروئید موثر است.

آشنایی با خواص درمانی گیاه لوئی
بیشتر بخوانید

اثرات ضد افسردگی

آنالیز و بررسی بیش از 19 مطالعه بر روی 1500 شرکت کننده، نشان می‌دهد که یکی از عمده دلایل ابتلا به افسردگی، کمبود مواد معدنی مانند فولات است. فولات با تحریک انتقال دهنده‌های عصبی، مسیرهای سیستم عصبی مرکزی را تننظیم کرده که این موضوع باعث ترشح بیشتر هورمون سروتونین می‌شود. سروتونین هورمونی است که باعث افزایش انرژی و سرزندگی می‌شود و از همین رو می‌تواند به درمان افسردگی‌های خفیف کمک کند. کارشناسان تغذیه باور دارند که این گیاه سرشار از فولات است و به همین دلیل برای بیماران مبتلا به افسردگی بسیار مناسب است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
یربا ماته ، خواص آنتی اکسیدانی و جلوگیری از سرطان

آب تره

تقویت سلامت استخوان‌ها

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این گیاه سرشار از مواد معدنی، نظیر کلسیوم است. کلسیوم یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تقویت سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف کلسیوم کافی، با احتمال ابتلا به پوکی استخوان، رابطه معکوس دارد. کلسیم در ترمیم و ساخت استخوان‌ها با افزایش تولید استئوبلاست‌ها، سلول هایی که مسئول این فعالیت مفید هستند، نقش دارد. یکی از مهم ترین مشکلاتی که افراد کهنسال تجربه می‌کنند، نرمی استخوان است. شما می‌توانید با اتخاذ رژیم‌های غذایی مفید مانند آب تره، از این موارد جلوگیری کند.

جلوگیری از سرطان

مواد مفید موجود در این گیاه تنها به کلسیوم و فولات بسنده نمی‌کند. آب تره دارای مقادیر قابل توجه‌ای آنتی اکسیدان نیز می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها از جمله مواد ضروری برای جلوگیری از سرطان محسوب می شوند چرا که می‌توانند عملکرد منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند. تحقیقاتی که در سال 2014 در دانشگاه پزشکی لیسبون انجام شده است، نشان می‌دهد که مواد موجود در این گیاه باعث توقف رشد تومور ها نیز می‌شوند.

گندم سیاه و بررسی تمام ویژگی‌های درمانی آن
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

جلوگیری از سرطان خواص گیاهان دارویی درمان بیماری ها

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *