Subscribe Now
Trending News

مقالات

قلب و عروق

اضطراب و افسردگی یک ترکیب سمی برای سلامتی قلب 

اضطراب و افسردگی یک ترکیب سمی برای سلامتی قلب

به طور کلی استرس و اضطراب به واکنش بدن به مواردی است که آنها را غیر طبیعی تلقی می کند. این ناهنجاری ها می توانند به صورت جسمی مانند دمای بالای بدن، کمبود آب یا قند خون پایین باشد و یا می تواند عاطفی و ذهنی باشد مانند دریافت خبر ناگوار فوت یک دوست یا والدین.

زمانی که این ناهنجاری ها رخ می دهد، بدن ما هورمون ها و پروتئین های مختلفی همچون آدرنالین و نورآدرنالین را به منظور کمک به مقابله با استرس ترشح می کند. برای مثال، اگر فردی به طور ناگهانی مورد تهدید قرار گرفته و از آسیب جسمی بترسد، بدن مقادیر زیادی آدرنالین تولید می کند تا به شخص برای دفاع از خود و یا فرار سریع کمک کند.

 

گاهی اوقات موجی از ترس بر شما غلبه می کند -دچار درد قفسه سینه و یا  تپش قلب می شوید و نمی توانید نفس بکشید. این علائم اضطراب کلاسیک اغلب به با حمله قلبی اشتباه گرفته می شوند.

.این اضطراب های عاطفی باعث ترشح هورمون های استرس می شود که در همان نواحی مغزی ای عمل می کنند که عملکردهای قلبی عروقی همچون ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کنند.

 

استرس و افسردگی دو دشمن سلامتی قلب

اضطراب در بیشتر اوقات همراه با افسردگی است. در حقیقت، اضطراب و افسردگی عبارات مختلفی از یک زمینه اساسی مشترک هستند.

تقریباً دو سوم افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی نیز در دوره ای از زندگی خود دچار افسردگی می شوند و بیش از نیمی از افراد مبتلا به افسردگی نیز دارای یک اختلال اضطرابی هستند. استرس طولانی مدت و بی امان می تواند پیش درآمد هر دوی این شرایط باشد.

محافظت از قلب در برابر گرمای تابستان
بیشتر بخوانید

 

دکتر مایکل میلر، روانپزشک در مرکز پزشکی وابسته به هاروارد می گوید:

“استرس، اضطراب و افسردگی را می توان به عنوان یک خانواده از مشکلات مشترک دانست. به عنوان مثال، ممکن است دو نفر زمینه های مشابه داشته باشند، اما یکی از آنها مضطرب است و دیگری افسردگی بیشتری دارد.”

 

اثرات قلبی استرس و اضطراب

رابطه بین سلامتی قلب و افسردگی کاملاً مشهود و قابل استناد است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد ارتباط اضطراب و بیماری قلبی به طور مستقل نیز وجود دارد.

با این حال طبق تحقیقات، به نظر می رسد افرادی که دارای اختلال اضطراب عمومی هستند نرخ ریسک بالاتری از حملات و ییمای های قلبی دارند.

این اثر در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، بارزتر و مشهودتر است و با شدت و دفعات علائم اضطراب، این ریسک هم افزایش می یابد.

 

چندین نظریه در مورد چگونگی اثر گذاری اضطراب مداوم بر سیستم قلبی عروقی وجود دارد. اختلالات اضطرابی می تواند پاسخ های بدن را تغییر دهد. این پاسخ ها ترکیبی از واکنش های هورمونی و فیزیولوژیکی است که به همه حیوانات کمک می کند تا با تهدید واقعی مبارزه یا از آن فرار کنند.

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی پاسخ های بدنی نامناسبی دارند که می تواند باعث فشار خون بالا، اختلالات ریتم قلب ( آریتمی) یا حمله قلبی شود.

گاه این پاسخ ها می تواند باعث التهاب شود که به لایه های شریان آسیب می رساند و زمینه را برای تجمع پلاک های کرونر فراهم می کند.

افراد مبتلا به اضطراب همچنین دارای مقادیر کم اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، که ممکن است در سطوح پایین تری با خطر بیماری های قلبی مرتبط باشد. به نظر می رسد وجود اضطراب و افسردگی پلاکت ها را چسبناک تر می کند، بنابراین خون نیز بیشتر لخته می شود.

آنژین قلبی و علل ایجاد کننده آن + روش های درمان
بیشتر بخوانید

 

ارتباط بین اضطراب و سلامت قلب نیز از جهت دیگری قابل بررسی است. تشخیص مشکلات قلبی- عروقی  می تواند اضطراب اولیه فرد را افزایش دهد. علاوه بر این، افرادی که مضطرب هستند نیز ممکن است عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن یا پرخوری را اتخاذ کنند که خطرات بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

 

در مورد چگونگی تأثیر اضطراب بر قلب هنوز چیزهای زیادی باید آموخته شود. اما اثرات مضر آن – همراه با استرس و افسردگی  را نباید نادیده گرفت.

 

علائم اختلال اضطراب عمومی

نگرانی مداوم و بیش از حد در حداقل شش ماه

احساس تنش

مشکل خوابیدن

مشکل در تمرکز

تحریک پذیری یا بی قراری

تنش های عضلانی همانند درد و گرفتگی

 

 

درمان اضطراب

انتخاب روش درمانی برای اضطراب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شدت، علائم غالب و سایر شرایط سلامتی. روشهای اصلی برای درمان اضطراب شامل گفتگو درمانی و دارو است.

 

اغلب، پزشکان یک رویکرد دوگانه را توصیه می کنند که ترکیبی از روان درمانی و دارو باشد. رفتار درمانی، به شما کمک می کند تا افکار منفی خودکار را شناسایی کنید ، دلیل منطقی نبودن آنها را درک کنید و راههایی برای محدود کردن افکار مخرب و تقویت افکار مثبت ارائه دهید.

بسته به نیازهای فرد، انواع دیگر روان درمانی ممکن است توصیه شود. تمرینات آرامش و مراقبه از دیگر روش های بدون قرص برای کنترل اضطراب و سلامتی قلب است.

بسیاری از افراد با مصرف داروهای ضد افسردگی، از جمله مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (مانند فلوکستین و سرترالین)، تسکین می یابند. این موارد به ویژه در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند نیز مفید است.

ترک سیگار و نجات زندگی قلبتان
بیشتر بخوانید

با این حال، هنگام جستجوی دارو برای اضطراب، حتماً با پزشک خود در مورد وضعیت قلبی عروقی خود صحبت کنید تا از اثرات سوء و تداخلات دارویی نامطلوب جلوگیری کنید.

ورزش منظم را فراموش نکنید.البته در صورتی که بیماری قلبی دارید ، این فعالیت ها را حتما زیر نظر پزشک متخصص قلب انجام دهید. فعالیت جسمی برای قلب شما مفید است و همچنین به تقویت روحیه و آرامش اعصاب کمک می کند.

 

 

مدیریت اضطراب می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و استرس را از قلب شما خارج کند.

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *