Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

بررسی خواص مورینگا و تاثیرات آن 

بررسی خواص مورینگا و تاثیرات آن

حتما شما هم تا به حال اسم مورینگا را نشنیده اید! اگرچه خواص مورینگا چند هزار سال پیش کشف شده است، اما چند سالی می شود که از آن به عنوان یکی از بهترین مکمل های گیاهی در بازار یاد می شود. در حقیقت، در سال 2008 موسسه ملی بهداشت، مورینگا (moringa oleifera) را “گیاه سال” نامید و اذعان کرد که این گیاه توانایی کمک به معکوس کردن مشکلات عمده زیست محیطی و فراهم آوردن بسیاری از نیازهای انسانی را دارد. تا به امروز، بیش از 1300 مطالعه، مقالات و گزارش بر خواص مورینگا و توانایی های بهبودی این گیاه به ویژه در کشور هایی که در معرض ابتلا به بیماری ها و کمبود های تغذیه ای قرار دارند، متمرکز شده است.

خواص مورینگا

خواص مورینگا

ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی: یکی از دلایلی که بسیاری از مزایای سلامتی گیاهان دارویی مانند مورینگا اولیفرا بسیار چشمگیر هستند، این است که آنها دارای توانایی مشابه با داروهای شیمیایی هستند و تنها برعکس آنها عوارض جانبی ندارند. بر اساس گزارش منتشر شده در مجله آسیای اقیانوسیه پیشگیری از سرطان، مورینگا حاوی ترکیبی از اسید آمینه ضروری (بلوک های ساختمانی پروتئین ها)، مواد مغذی کاروتنوئید (همان نوع در گیاهان مانند هویج و گوجه فرنگی)، آنتی اکسیدان ها مانند کورستین، و ترکیبات آنتی باکتریال طبیعی می باشد. برگ های مورینگا دارای ترکیبات ضد پیری مفیدی هستند که اثرات استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهند، از جمله پلی فنول ها، ویتامین C، بتاکاروتن، کورستین و اسید کلرورنیک. این ترکیبات با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان معده، ریه و کولون دیابت؛ فشار خون؛ و اختلالات چشم مربوط به سن، همراه هستند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص یونجه بر روی سلامتی کدامند؟

تعادل هورمون ها و کاهش تاثیرات پیری: یک مطالعه در سال 2008 در مجله علم تغذیه آمریکا منتشر شد و تاثیرات خواص مورینگا را در سطوح التهاب و استرس اکسیداتیو در زنان بالغ یائسه آزمایش کرد. با علم اینکه سطوح آنزیم های آنتی اکسیدان ارزشمند در طول دوره پس از یائسگی تحت تأثیر کمبود هورمون های “جوان” قرار می گیرند، محققان میخواستند تحقیق کنند که آیا این گیاه می تواند با استفاده از آنتی اکسیدانها به تعادل هورمون ها به صورت طبیعی کمک کند یا نه. 90 زن یائسه در سنین 45 تا 60 سال انتخاب و به سه گروه مختلف تقسیم شدند. به این زنان مقدار های معینی عصاره مورینگا داده شد. سطح آنتی اکسیدانی، از جمله رتینول سرم، اسید آسکوربیک سرم، گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و مالوندیالدئید قبل و بعد از مکمل، همراه با قند خون ناشتا و هموگلوبین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از مورینگا موجب افزایش قابل توجهی در وضعیت آنتی اکسیدانی شده و کاهش معنی داری در شاخص های استرس اکسیداتیو می شود. بر طبق برخی مطالعات، مورینگا مزایای میل جنسی دارد و ممکن است مانند یک ترکیب طبیعی کنترل تولد نیز کار کند.

ویژگی صفراوی مزاج ها با طبع گرم و خشک
بیشتر بخوانید

خواص مورینگا

بهبود سلامت گوارش: به علت خواص ضد التهابی آن، مورینگا در سیستم های پزشکی باستانی مانند آیورودا برای پیشگیری یا درمان زخم معده، بیماری کبد، آسیب کلیه، عفونت قارچی یا مخمر (مانند کاندیدا)، مشکلات گوارشی و عفونت استفاده شده است. استفاده معمول از خواص مورینگا برای کمک به افزایش عملکرد کبد و در نتیجه سم زدایی بدن از مواد مضر مانند سموم فلزات سنگین است. این گیاه همچنین ممکن است قادر به مبارزه با سنگ کلیه، عفونت های دستگاه ادراری، یبوست، احتباس مایع و اسهال باشد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص رویبوس ، کاهش فشار خون و درمان کولیک

تعادل سطوح قند خون: مورینگا حاوی یک نوع اسید کلروژنیک است که نشان داده شده است که به کنترل قند خون کمک می کند و به سلول ها اجازه می دهد که گلوکز (قند) را در صورت نیاز مصرف یا آزاد کنند. این ویژگی، به مورینگا خواص ضد انعطاف پذیری طبیعی و متعادل کننده هورمون را می دهد. به غیر از اسید کلروژنیک، ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات موجود در مورینگا نیز به حفاظت طبیعی در برابر دیابت کمک می کند. مطالعه ای که در مجله بین المللی علم مواد غذایی منتشر شد، دریافت که خواص مورینگا در کنترل گلوکز خون و سطح انسولین در بیماران مبتلا به دیابت هنگامی که به عنوان بخشی از وعده غذایی با کربوهیدرات بالا مصرف می شود، تاثیر مثبت دارد.

خواص مورینگا

محافظت و تغذیه پوست: مورینگا مخلوطی از ترکیبات ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است که پوست را از انواع مختلف عفونت محافظت می کند. از مهم ترین کاربرد های مورینگا برای سلامت پوست می توانیم به : کاهش بیماری پای ورزشکار، از بین بردن بوی پا ها، کاهش التهابات ناشی از شکستن آکنه، درمان جابجایی عفونت ها و آبسه ها، از بین بردن شوره سر، مبارزه با گینوییت، سوختگی، زگیل های ویروسی و درمان نیش حشرات، اشاره کرد. مورینگا یک عنصر رایج در تولید مواد غذایی و عطر است، زیرا با کشتن باکتری ها از فساد جلوگیری می کند، به علاوه به دلیل معطر بودن، بو های بد را کاهش می دهد.

معرفی کامل گیاهان دارویی استان یزد در طب سنتی
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

درمان آکنه درمان دیابت فواید مورینگا

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *