Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

یربا ماته ، خواص آنتی اکسیدانی و جلوگیری از سرطان 

یربا ماته ، خواص آنتی اکسیدانی و جلوگیری از سرطان

یربا ماته یکی از درختان بومی آمریکای جنوبی است که به خانواده خاس‌ها تعلق دارد. درست مانند دیگر خاس‌ سانان، یربا ماته نیز درختچه‌های کوچکی دارد که همیشه سبز محسوب می‌شوند. به همین دلیل است که عده زیادی از این درختچه به عنوان یک گیاهی زینتی نیز استفاده می‌کنند. از دیگر نشانه‌های این خانواده می‌توان به داشتن برگ‌های چهارپر اشاره کرد. در بضعی از منابع به این گیاه چای پاراگوئه‌ای نیز می‌گویند. از عصاره این گیاه به صورت سنتی برای قرن‌ها در آمریکای مرکزی مانند کشورهایی نظیر اکوادور، اروگوئه، برزیل و بولیوی استفاده می شده است. برای آشنایی با عصاره این گیاه، ما را در ادامه همراهی کنید.

یربا ماته

خواص یربا ماته

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، از عصاره این گیاه در طب سنتی استفاده می‌شده است. بومی‌های آمریکای مرکزی به این گیاه درخت معجزه نیز می‌گویند چرا که معتقدند چای پاراگوئه‌ای قادر به درمان بسیاری از مشکلات است. در حال حاضر مکمل‌های زیادی با استفاده از این گیاه تهیه می‌شود. با اینکه یربا ماته بومی آمریکای مرکزی است، مهم‌ترین کشور صادر کننده آن آمریکا محسوب می‌شود. از مهم‌ترین منابعی که در این گیاه وجود دارد، می‌توان به پلی فنل‌ها، زانتین‌ها، مشتقات کافئویل، روی، کروم، پتاسیم، مس، آلومینیوم، آهن، منگنز، نیکل، ویتامین C، ویتامین B1 و ویتامین B2 اشاره کرد.

ویژگی‌های آنتی اکسیدانی

مصرف یربا ماته مزایای آنتی اکسیدانی را برای بدن فراهم می‌کند. در این گیاه موادی با عملکرد آنتی اکسیدانی قوی، مانند پلی فنل‌ها، زانتین‌ها و مشتقات کافئویل اشاره کرد. همچنین تحقیقاتی که در سال 2010 انجام شد، نشان می‌دهد که در برگ‌های یربا ماته، اسید کلروژنیک وجود دارد. شما با مصرف چای پاراگوئه‌ای، می‌توانید آسیب‌های استرس اکسیداتیو را کاهش داده، و از احتمال ابتلا به بیماری‌های کبدی و قلبی جلوگیری کنید. یکی دیگر از خواص آنتی اکسیدان‌ها، کاهش استرس نیتروزیو است. این امر مرگ سلولی و پراکسیداسیون لیپید را کم می‌کند. بیشتر کارشناسان تغذیه باور دارند که این چای پاراگوئه‌ای، نسبت به چای سبز از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
کاهش وزن با استفاده از فواید گل یوکا

افزایش میل جنسی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که به این گیاه نسبت می‌دهند، افزایش میل جنسی است. برای اولین بار بومی‌های آمریکای جنوبی به این خاصیت پی بردند. آنها اعتقاد داشتند که مصرف عصاره چای یابه ماته، قادر به از بین بردن سرد مزاجی است. در سال 1995 دانشمندان سوئدی به منظور بررسی تاثیر عصاره این گیاه بر روی میل جنسی تحقیقاتی انجام دادند. نتایج نشان می‌داد افرادی که در معرض این گیاه قرار می‌گیرند، در ترشح هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون و استروژن، موفق‌تر عمل می‌کنند. به همین دلیل است که در حال حاضر یکی از بهترین و موثرترین مکمل‌های جنسی با استفاده از عصاره این گیاه ساخته می‌شود.

خواص سیر سیاه، جلوگیری از سرطان و افزایش میل جنسی
بیشتر بخوانید

تقویت سلامت قلبی عروقی

همان طور که در بالا نیز قید شد، عصاره این گیاه دارای مواد با ارزشی می‌باشد. یکی از این مواد پلی فنل‌ها هستند که در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند آترواسکلروز تاثیر دارند. یافته‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که عصاره‌های طبیعی موجود در یربا ماته تاثیر مثبتی بر پارامترهای لیپید دارد و به کاهش کلسترول LDL در افراد هیپوکلسترولمی کمک می‌کند. کسانی که به طور منظم از چای پاراگوئه‌ای مصرف می‌کنند، با کاهش تاثیر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتو، خطر ابتلا به بیماری‌های نظیر تصلب شراین، حمله‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
سیب‌زمینی شیرین ، بهبود هضم و کنترل دیابت

یربا ماته

خواص ضد میکروبی

یک مطالعه بالینی و دو مرحله‌ای که در ژاپن به منظور بررسی اثرات یربا بر روی باکتری‌ها در سال 2011 انجام شد، نشان می‌دهد که این ماده دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند در جلوگیری از خطرات سلامتی ناشی از باکتری E.coli کمک کند. به همین دلیل است که از عصاره این گیاه در بسیاری از نوشیدنی‌ها به منظور جلوگیری از آلودگی استفاده می‌شود. تحقیقات دیگری که توسط گروه آموزشی استیا در سال 2012 انجام شد، ثابت کرد که عصاره این گیاه قادر به از بین بردن بیش از 1500 گونه مختلف از باکتری‌های بیماری زا است.

جلوگیری از سرطان

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی که در سال‌های اخیر جوامع بشری را تهدید می‌کند، سرطان است که هر روز در حال فراگیر شدن است. این بیماری را که به اسمش را نبر نیز معروف است، به راحتی می‌توان با استفاده از برخی مواد طبیعی و تغذیه سالم، پیشگیری کرد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این گیاه دارای ویژگی‌های آنتی اکسیدانی است. یکی از مهم‌ترین تاثیرات آنتی اکسیدان‌ها خنثی سازی فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد با اکسیده کردن سلول‌های سالم بدن، آنها را به بافت‌های سرطانی تبدیل می‌کنند.

خواص کلپ ، کاهش وزن و ضد التهاب
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

4/5 ( 1 نظر )
برچسب ها

افزایش میل جنسی خواص گیاهان دارویی درمان بیماری ها

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *