Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

هر آنچه که باید از خواص و فواید نخود کفتری بدانیم 

هر آنچه که باید از خواص و فواید نخود کفتری بدانیم

نخود کفتری یکی از حبوبات است که با نام‌های متفاوت دیگری مانند نخود رنگی، نخود کنگو و نخود سودانی شناخته می‌شود. این نخود معمولاً از بوته‌ای به اسم Cajanus به دست می‌آید. گیاه شناسان اعتقاد دارند که این نخود بومی آسیای میانه است اما به مرور زمان در دیگر قسمت‌های دنیا نیز فرستاده شده است. در حال حاضر مهم‌ترین تولید کننده نخود کفتری هندوستان می‌باشد به طوری که بیش از 50 درصد از تولید جهانی به این کشور تعلق دارد. در طب سنتی آیورودا اشاره‌های زیادی به این نخود شده است و نسخه‌های درمانی متعددی با مصرف این نخود ارتباط دارد. ما در این مقاله شما را به صورت مختصر به مهم‌ترین خواص نخود کفتری آشنا می‌کنیم.

نخود کفتری

خواص نخود کفتری

نخود کفتری نیز مانند بسیاری دیگر از حبوبات دارای خواص درمانی است. آزمایش‌های زیادی بر روی این ماده صورت گرفته که بسیاری از آنها بر روی ترکیبات موجود در این نخود تمرکز داشته‌اند. دانشمندان نروژی دریافته‌اند که در این دانه 20 درصد مواد پروتئینی و 50 درصد مواد روغنی وجود دارد. همین موضوع به خوبی ارزش غذایی بالای این نخود را نشان می‌دهد. از آنجایی که میزان مواد چرب این ماده کم است، نمی‌توان از آن روغن استخراج کرد. در سال 2011 تحقیقاتی توسط دکترو اندرو برد انجام شد. این تحقیقات ثابت کرد در این نخود مواد باارزشی مانند تریپتوفان، ترئونین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، سیستین، فنیل‌آلانین و والین وجود دارد. به همین دلیل از این نخود در تهیه بسیاری از مکمل‌ها استفاده می‌شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
هر آنچه باید از خواص شگفت‌آور دست بودا بدانیم

تنظیم فشار خون

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمنی که سلامت شما را تهدید می‌کند، فشار خون بالا می‌باشد. از آنجایی که این بیماری هیچ گونه نشانه‌ای ندارد، تشخیصش بسیار مشکل می‌شود. به همین دلیل است که به فشار خون بالا قاتل خاموش می گویند. یکی از مهم‌ترین خواصی که به نخود کفتری نسبت داده‌اند، تنظیم فشار خون می‌باشد. یکی از مواد معدنی کلیدی موجود در نخود کفتری پتاسیم است. این عنصر به عنوان یک وازودیلاتور معروف می‌باشد که قادر به کاهش انقباض عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون است. برای کسانی که مبتلا به فشار خون بالا یا در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند، اضافه کردن این نخود به رژیم غذایی روزانه یا هفتگی خود، یک حرکت عاقلانه است.

بررسی خواص پوست کاج در طب سنتی
بیشتر بخوانید

جلوگیری از آنمی

سطوح بالای فولات موجود در این نخود نقش دوگانه‌ای در بدن ایفا می‌کند. اول از همه، کمبود فولات ارتباط نزدیکی با کم خونی و برخی نقایص لوله عصبی در کودکان نارس دارد. کم خونی یک بیماری بسیار رایج در کشورهای گرمسیری و در حال توسعه است که باعث می‌شود نخود کفتری بیشتر اهمیت پیدا کند. یک فنجان از نخود کفتری بیش از 110 درصد نیاز روزانه به این عنصر مهم را فراهم می‌کند. همچنین برخی از تحقیقات حاکی از آن است سطح پایین فولات در بدن با افسردگی مرتبط می‌باشد.

نخود کفتری

خواص ضد التهابی

هر قسمت از گیاه نخود کفتری در برخی موارد برای درمان مشکلات التهابی، از جمله برگ‌ها، دانه‌ها و نخ‌ها استفاده می‌شود. ترکیبات آلی موجود در این ماده به سرعت می‌توانند تورم و التهاب را در سراسر بدن کاهش دهند. این موضوع اهمیت خود را زمانی نشان می‌دهد، وقتی بفهمید که التهاب یکی از دلایل مهم برای ابتلا به بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود. یکی از سنتی‌ترین نسخه‌های درمانی که به این ماده مربوط می‌شود، درمان بواسیر با استفاده از پماد نخود کفتری می‌باشد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
هر آنچه باید از تاثیرات آیاهواسکا بر روی بدن بدانیم

کاهش وزن

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این ماده از نظر ارزش غذایی اهمیت بسیار بالایی دارد. با وجود این که ترکیبات مغذی متنوعی در این نخود یافت می‌شوند، اما جالب است بدانید نخود کفتری از نظر کالری اشباع شده و کسترول، نمره بسیار پایینی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی به رژیم‌های لاغری صدمه می زند، احساس گرسنگی است که باعث می‌شود افراد بیش از اندازه غذا بخورند. نخود کفتری قادر است تا ساعت‌ها شما را سیر نگه دارد. مصرف این ماده متابولیسم شما را افزایش داده و به همین دلیل چربی سوزی در بدنتان بیشتر می‌شود.

خواص تخم رازیانه تنظیم فشارخون و کلسترول؛ 2 ویدئو
بیشتر بخوانید

افزایش انرژی

یکی دیگر از خواصی که به این نخود نسبت می‌دهند، افزایش سطح انرژی است. در سال 2014 تحقیقاتی توسط دانشمندان ژاپنی در دانشگاه پزشکی کیوتو انجام شد که نتایجش نشان می‌دهد این خاصیت نخود کفتری ریشه در حجم بالای ویتامین B دارد. نیاسین و ریبوفلاوین به طور فعال متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند که این موضوع از ذخیره سازی چربی جلوگیری کرده و سطح کلی انرژی را افزایش می‌دهد.

منبع: https://asanteb.com

 

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص حبوبات درمان بیماری ها کاهش وزن

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *