Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

هر آنچه باید از خواص گلاب در طب سنتی بدانید 

هر آنچه باید از خواص گلاب در طب سنتی بدانید

گلاب که از دو کلمه گل و آب تشکیل شده است به معنی تقطیر گل ها می باشند . در واقع به تقطیر هر گلی گلاب می گویند ولی عرفا گلاب تنها به معنی تقطیر گل محمدی می باشد . از همان ابتدا خواص گلاب در طب سنتی بسیار پسندیده و مورد استفاده بوده است و از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات استفاده می شده است . می توان گفت که ایرانیان جزو اولین کسانی بوده اند که توانسته اند که گلبرگ های گیاهان را تقطیر کنند . ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را  با خواص گلاب در طب سنتی آشنا کنیم .

خواص گلاب در طب سنتی

خواص گلاب در طب سنتی

درمان بیماری های جلدی

یکی از مهم ترین خواص گلاب در طب سنتی ، درمان بیماری های جلدی می باشد . بیماری های جلدی به بیماری هایی گفته می شود که بر روی پوست تاثیر می گذراند که از جمله آنها می توان به آکنه و زگیل اشاره کرد . گلاب دارای خواص هیدراته و ضد عفونیی کنندگی می باشد و به همین دلیل است که می تواند آکنه را درمان کند و به مرطوب شدن پوست و باز شدن منافذ آن کمک شایانی کند . اگر قصد دارید تا از شر جوش های صورت خود خلاص شوید می توانید روزی دو نوبت صورت خود را با گلاب شست و شو دهید .

درمان بیماری های گوارشی

از جمله مهم ترین خوص گلاب می توان به درمان بیماری ها و مشکلات گوارشی اشاره کرد . در گذشته از گلاب برای درمان بسیاری از بیماری های گوارشی مانند اسهال و نفخ استفاده می شده است . از آنجا که گلاب یک ماده قابض می باشد می توان از آن برای جلوگیری از اسهال خونی که در کودکان بوجود می آید استفاده کرد . همچنین گلاب به خاطر داشتن بوی خوب می تواند به بیماران گوارشی کمک کند تا مزاجشان به هم نریزد و به خاطر بیماریشان اشتهایشان کور نشود .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی گیاهان دارویی استان زنجان در طب سنتی

درمان چشم درد

همان طور که می دانید چشم یکی از حساس ترین اندام بدن می باشد که نمی توان از هر ماده ای برای درمان بیماری های چشمی استفاده کرد . گلاب یکی از ماده هایی می باشد که استفاده از آن برای شست و شوی چشم هیچ ضرری ندارد . در گذشته تنها چند ماده انگشت شمار بدین منظور وجود داشته است که اکثرا هم گران می بودند . گلاب نه تنها می توانست برای شست و شوی چشم و درمان درد چشم استفاده شود ، بلکه قیمت بسیار پایینی نیز داشت و هر کسی می توانست از آن استفاده کند .

خواص فرنجمشک، سلامت قلب و کاهش وزن
بیشتر بخوانید

درمان گرما زدگی

در متون گذشته امده است که کسانی که قرار بود سفری از طریق بیابان ها و کویر داشته باشند ، همیشه با خود گلاب حمل می کردند و در هنگام لزوم از آن بر روی صورت و سر خود قرار می دادند . گلاب دارای طبیعت بسیار سردی می باشد و به همین دلیل یکی از بهترین ماده ها برای رفع گرما زدگی محسوب می شود . در کتاب طب سنتی آمده است که تنها خاک شیر است که اثری قوی تر از گلاب در درمان گرما زدگی دارد . بدین منظور کافی است تا پیشانی و پاهای فردی که به گرما زدگی دچار شده است را در گلاب شست و شو بدهید .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص اقونیطون، تسکین درد و کاهش استرس

خواص گلاب در طب سنتی

آرام بخش بودن

شاید برایتان سوال شده باشد که چرا هیمشه در مراسم عزا از گلاب استفاده می کنند و چه فلسفه ای در این کار نهفته است . خوب دلیل این امر اثر آرام بخشی گلاب می باشد . گلاب می توانند باعث شود تا افرادی که دچار استرس یا اظطراب هستند آرام شوند . همچنین گلاب بخاطر داشتن طبیعت سرد خود می تواند در فرو نشاندن عصبانیت ها نیز کاربرد داشته باشد و از همین رو است که یکی از دارو های رفع دم دمی مزاجی گلاب می باشد .

گلاب در روایات

پیامبر اکرم می فرمایند :” ریختن گلاب بر  روی صورت، آب روی  را تشدید می کند و آشفتگی را رفع می کند .”

ور در حدیثی دیگر نقل می کنند : ” هر  کس که گلاب بر روی بریزد، در آن روز نگرانی و اظطراب به او نرسد، و چرا که گلاب را بر روی و دست ها بمالد، ستایش خدا بکند، و صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد.”

گیاه آنقوزه یا آنغوزه چیست؟ خواص آن در طب سنتی + ویدیو
بیشتر بخوانید

اما صادق نیز در باب خواص گلاب می فرمایند :

” هر که در روز اول ماه مبارک رمضان یک کف گلاب بر رو بریزد، در آن روز از خوارى و پریشانى ایمن گردد و هر که در آن روز بر سرش یک کف گلاب بریزد، در آن سال از مرض سرسام و ذات الجنب ایمن گردد. ”

منبع : https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

رفع گرما زدگی فواید گلاب گلاب در طب سنتی

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *