Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

هر آنچه باید از خواص شاهدانه در طب سنتی دانست 

هر آنچه باید از خواص شاهدانه در طب سنتی دانست

شاهدانه یک گیاه از خانواده کانیبس می باشد که از نظر ظاهری شباهت بسیاری به گیاه گزنه دارد. شاهدانه از جمله گیاهان یک ساله است که ارتفاعش تا دو متر نیز می رسد. از میوه های این گیاه که بسیار ریز نیز هستند به عنوان خوراکی و موارد درمانی استفاده می شود. شاهدانه به دلیل داشتن پروتئین های کامل و ۲۰ نوع اسید آمینه برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. به همین دلیل است که این گیاه در طب سنتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را با خواص شاهدانه در طب سنتی بیشتر آشنا کنیم.

خواص شاهدانه در طب سنتی

خواص شاهدانه در طب سنتی

درمان سرطان

شاهدانه از جمله گیاهانی است که می توان از آن در درمان سرطان استفاده کرد. شاهدانه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد که می توانند از اکسیده شدن سلول های بدن توسط رادیکال های آزاد جلوگیری کنند. اکسیداسیون باعث می شود تا سلول های بدن به سلول های سرطانی تبدیل بشوند. آرمایشاتی که در سال 2015 توسط محققان آمریکایی دانشگاه پزشکی نوادا انجام شد ثابت کرد که مصرف 100 گرم شاهدانه احتمال ابتلا به سرطان سینه در مردان را تا 60 و در خانوم ها تا 50 درصد کاهش بدهد. درمان سرطان از مهم ترین خواص شاهدانه در طب سنتی محسوب می شود.

روان گردان

برای اولین بار شامن های ( shaman ) چینی از این گیاه برای موارد روانی استفاده می کردند. بر طبق کتیبه های به دست آمده از شهر شانگین چین در 2500 سال پیش این شامن ها برای ارتباط با سیریوس (Sirius) از این شاهدانه استفاده می کردند. بعد ها اطبای سنتی از دود شاهدانه برای به خلصه بردن مریض ها استفاده می کردند تا بتوانند به راحتی عمل های سخت و دشوار را انجام بدهند. در ایران اولین کسی که از این روش برای انجام جراحی ها استفاده کرد زکریای رازی بوده است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی خواص شیر گوسفند در طب سنتی

درمان اختلالات عصبی

از جمله رایج ترین خواص شاهدانه در طب سنتی می توان به درمان اختلالات عصبی مانند صرع, اضطراب، استرس و پارکینسون اشاره کرد. در گذشته به کسانی که دچار اضظراب و استرس بوده اند از جوشانده شاهدانه می خوراندند. اگر شما به اختلالات خواب دچار هستید و شب ها برای خوابیدن به مشکل بر می خورید بهتر است از جوشانده شاهدانه استفاده کنید. البته نباید به مقدار زیاد از این جوشانده استفاده کرد چرا که شاهدانه به دلیل روان گردان بودنش می تواند هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار بدهد. بر طبق گفته دکتر استیون هاردی کسانی که به میگرن دچار هستند می توانند روزی یک فنجان جوشانده شاهدانه برای رفع مشکلشان استفاده کنند.

بررسی رفلاکس معده در طب سنتی و روش های درمان
بیشتر بخوانید

درمان بیماری های گوارشی

شاهدانه یکی از بهترین منابع برای دریافت فیبر می باشد. فیبر موجود در 100 گرم شاهدانه می تواند 60 درصد از نیاز روزانه بدن شما به فیبر را تامین کند. فیبر می تواند باعث بهبود عملکرد گوارش بشود و از بروز بسیاری از بیماری ها مانند نفخ و سو هاضمه جلوگیری کند. شما از شاهدانه برای درمان یبوست نیز می توانید استفاده کنید چرا که فیبر می تواند باعث تسریع حرکت مدفوع در لوله های گوارشی بشود. بهترین روش برای خوردن شاهدانه تفت دادن آن می باشد. امروزه بسته ای دانه خوراکی شاهدانه در اکثر فروشگاه ها وجود دارد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با فواید درمانی روغن بابا آدم

خواص شاهدانه در طب سنتی

درمان بیماری های پوستی

از شاهدانه برای درمان اکثر بیماری های پوستی می توان استفاده کرد. شاهدانه دارای مواد ضد التهابی است و به همین دلیل می تواند اگزما ، آکنه و جوش ها را درمان کند. همچنین روغن شاهدانه می تواند در پوست نفوذ کند و باعث شود تا رشد سلول های پوستی بیشتر شوند و در نتیجه عمل لایه برداری راحت تر انجام شود. امروزه از روغن شاهدانه در ترکیبب بیشتر دارو های پوستی استفاده می شود.

آشنایی با برخی از مضرات شاهدانه

خانوم های باردار بهتر است تا از خوردن شاهدانه خودداری کنند. افرادی که به بیماری ها قلبی نیز دچار هستند نباید بیش از اندازه از این دانه ها استفاده کنند چرا که می تواند باعث ایجاد حمله های قلبی بشود. همان طور که در بالا اشاره شد خواص شاهدانه در طب سنتی بسیار قابل توجه هستند ولی استفاده بیش از اندازه از این گیاه می تواند سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد. کسانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند نیز بهتر است از این دانه ها استفاده نکنند.

با خواص گیلاس باربادوس بیشتر آشنا شوید
بیشتر بخوانید

منبع : https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

درمان سرطان شاهدانه در طب سنتی فواید شاهدانه

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *