Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

نعنای دشتی ، خواص آنتی باکتریال و کاهش استرس 

نعنای دشتی ، خواص آنتی باکتریال و کاهش استرس

نعنای دشتی که به آن پونه سنبله‌ای نیز گفته می‌شود، یکی از اعضای خانواده نعنانیان می‌باشد. بر خلاف دیگر اعضای خانواده نعنا، این گیاه دو ساله است. نعنای دشتی تقریبا در تمام استات‌های ایران یه عمل می‌آید اما مهم‌ترین مناطق برای رشد آن، استان‌های مرکزی می‌باشند. استفاده از این ماده به عنوان گیاه دارویی در طب سنتی، به قرن دوم و سوم قمری بر می‌گردد. بررسی کتب طبی همچون الشفا و الدوا نشان می‌دهد که پزشکان از این گونه نعنا برای درمان سردردها و ناراحتی‌های معده استفاده می‌کردند. تاکنون آزمایشات زیادی بر روی این گیاه صورت گرفته است که ما در این مقاله شما را با نتایج برخی از آنها آشنا می‌کنیم.

نعنای دشتی

خواص نعنای دشتی

این گیاه دارای برگ‌های کوچک و کمی زبر است و به صورت بوته‌ای در بیشتر مناطق صحرایی و کویری ایران یافت می‌شود. این گیاه بوی به شدت تند و سردی دارد و به همین دلیل است که می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. عرق نعنای دشتی در حال حاضر یکی از پرمصرف‌ترین دمونش‌ها در استان‌هایی مانند یزد و کرمان محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گیاه بومی قسمت های مرکزی آسیا است. از افغانستان که بزرگترین کشور صادر کننده نعنای دشتی است، به عنوان زیستگاه اصلی این گیاه یاد می‌شود.

خواص آنتی باکتریال

همانطور که اشاره شد، تحقیقات زیادی در مورد این گیاه صورت گرفته است. یکی از این تحقیقات که توسط دانشگاه پزشکی توکیو در ژاپن انجام شد، نشان می‌دهد که نعنای دشتی سرشار از خواص آنتی باکتریال است. همین موضوع باعث شده تا از اعصاره این گیاه در ساخت خمیر دندان های زیادی استفاده شود. خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی، مونولول و دیگر ترکیبات ارگانیک موجود در این گیاه، می تواند به شما در محافظت از سلامت دهان و دندان کمک کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا احتمال ابتلا به عفونت‌های دهان و لثه‌ای کاهش پیدا کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص آب نارنج و مضرات زیاده روی در مصرف آن

کمک به هضم

این روزها یکی از عمده مشکلاتی که سلامت جوامع بشری را تهدید می‌کند، مشکلات گوارشی است. متاسفانه در سال‌های اخیر مصرف غذاهای فراوری شده و فست قودی به شدت افزایش پیدا کرده که این موضوع می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر یبوست، رفلاکس معده و نفخ را بیشتر کند. نعنای دشتی می‌تواند با چندین روش به شما در افزایش سلامت هضم و جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک کند. دانشمندان بر این باور هستند که ویژگی‌های ضد التهابی این گیاه مسئول این خاصیت است. همچنین طبیعت سرد و تلخ نعنایان همواره یکی از بهترین درمان‌ها برای سندروم روده تحریک پذیر بوده است.

خواص گل ساعتی چه تاثیراتی بر روی سلامتی دارد؟
بیشتر بخوانید

تعادل هورمونی

این موضوع می‌تواند یک خبر عالی برای کسانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا دیگر اختلالات هورمونی هستند، باشد. ترکیبات ارگانیک و قدرتمند موجود در این گیاه می‌تواند به راحتی بر روی غده‌های درونی بدن تاثیر گذاشته و آنها را تحریک کند. تحقیقاتی که در سال 2011 توسط محققان انستیتو گیاه شناسی سن دیگو انجام شد نشان می‌دهد که این ویژگی نعنای دشتی می‌تواند به کنترل سطح استروژن در بانوان کمک کند. این تعادل هورمونی باعث می‌شود تا علائم یائسگی در خانم‌ها به شدت کاهش پیدا کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
بیماری های قارچی ماهی های گوپی

نعنای دشتی

بهبود گردش خون

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن سلامت عمومی، گردش خون مناسب است. همانطور که می‌دانید گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین مسئولیت خون رسانی و پخش اکسیژن در سراسر بدن را بر عهده دارند. آهن، اصلی‌ترین عنصری است که می تواند به این موضوع کمک کند. کارشناسان تغذیه دریافته‌اند که شما با مصرف 50 گرم نعنای دشتی، 100 درصد از نیاز روزانه خود به آهن را دریافت می‌کنید. این موضوع نه تنها به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود اندام های بدن اکسیژنه شوند که این امر افزایش انرژی و کاهش خستگی را به همراه دارد.

کاهش استرس

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص نعنای دشتی کاهش سطح استرس است. یکی از ترکیبات مهم و اصلی موجود در این گیاه منتول می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده باعث می‌شود تا سطح استرس و اضطراب به شدت کاهش پیدا کند. اگر از استرس مزمن و اضطراب رنج می‌برید، یک فنجان چای نعناع می‌تواند به آرامش ذهن شما کمک کرده و اثرات منفی هورمون‌های استرسی بر روی سیستم بدن را تقلیل بخشد. دانشمندان نروژی در سال 2008، طی یک آزمایش، به 40 نفر که دچار استرس مزمن بودند از عصاره این گیاه تزریق کردند. بعد از یک هفته، 80 درصد افراد گزارش دادند که علائم استرس در آنها کاهش پیدا کرده است.

درمان فشار خون بالا با عناب + 2 ویدیو خواص مهم عناب
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

خواص گیاهان درمان بیماری ها کاهش استرس

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *