Subscribe Now
Trending News

مقالات

تست‌ها و آزمایش‌ها

چه مدت قبل از آزمایش خون باید ناشتا بود؟ 

چه مدت قبل از آزمایش خون باید ناشتا بود؟

[ad_1]

کار خون آزمایش تشخیصی یک نمونه خون در آزمایشگاه است. خون از طریق فرآیندی به نام a به دست می آید رگ گیری، که در آن رگ با سوزن سوراخ می شود تا خون بگیرد.

تست های آزمایشگاهی برای تشخیص، غربالگری و نظارت بر شرایط پزشکی مفید هستند. در حالی که بیشتر آزمایش‌های آزمایشگاهی نیازی به ناشتا بودن ندارند، برخی از آزمایش‌های آزمایشگاهی نیاز به یک دوره بدون غذا قبل از آزمایش دارند، زیرا غذا وارد جریان خون می‌شود و می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا پزشک ممکن است از شما بخواهد که برای آزمایش خون روزه بگیرید و چگونه می توانید بهترین آمادگی را داشته باشید.

نحوه تهیه

اکثر آزمایش‌های خون در واقع نیازی به ناشتا بودن ندارند، اما برخی آزمایش‌های معمول نیازی به ناشتا بودن ندارند.

اگر متخصص از شما خواسته است که قبل از آزمایش روزه بگیرید، مهم است که این کار را برای دقیق ترین نتیجه انجام دهید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید برای تست مجدد مراجعه کنید.

نوع روزه داری مورد نیاز برای انجام آزمایش خون با دستور “NPO بعد از نیمه شب” که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی روز قبل از انجام عمل می دهند متفاوت است. “NPO after midnight” به معنی “nil per os” است که در لاتین به معنای “هیچ چیزی از طریق دهان” است.

NPO به معنای عدم وجود غذا یا نوشیدنی، حتی آب است. این قبل از اقداماتی که نیاز به آرام بخش دارند یا تجویز می شود بیهوشیاز آنجایی که داروهای مورد استفاده می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند، خطر خفگی یا آسپیراسیون را افزایش می دهند (زمانی که غذا به طور تصادفی وارد راه های هوایی یا ریه های شما می شود).

قوانین کلی روزه داری

برای روزه گرفتن برای انجام آزمایش خون، هشت تا 12 ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. می توانید آب، چای یا قهوه سیاه بنوشید (بدون شکر یا شیر). بهتر است کار خون ناشتا را برای صبح برنامه ریزی کنید تا مجبور نباشید تمام روز را گرسنه بگذرانید.

چقدر روزه بگیریم

به طور کلی، قبل از انجام کار آزمایشگاهی که به آن نیاز دارد، باید هشت تا 12 ساعت ناشتا باشید. ناشتا بودن برای آزمایش قند خون، که در پانل متابولیک پایه گنجانده شده است، معمولاً 8 تا 12 ساعت است.

همیشه می توانید مدت زمان روزه گرفتن را با پزشک خود روشن کنید. اگر مطمئن نیستید، 12 ساعت ناشتا باشید. به عنوان مثال، اگر آزمایش خود را برای اولین بار در صبح برنامه ریزی کنید، به طور کلی نباید بعد از شام شب قبل چیزی بخورید.

نوشیدن

نوشیدن مایعات خاص قبل از انجام خون مجاز است و حتی تشویق می شود. این به این دلیل است که 12 ساعت ناشتا بودن از نوشیدن مایعات می تواند شما را کمی کم آب کند. این باعث صاف شدن رگ‌های شما می‌شود و پیدا کردن آنها برای رگ‌گیری سخت‌تر می‌شود.

نوشیدن باید به آب، چای یا قهوه سیاه و بدون شیرین کننده یا کرم محدود شود.

نوشیدن آب قبل از آزمایشات آزمایشگاهی توصیه می شود تا دچار کم آبی نشوید. این فلبوتومیست (متخصص پزشکی که خون گیری را انجام می دهد) اگر به خوبی هیدراته باشید، خون گیری شما آسان تر خواهد بود.

غذا خوردن

خوردن قبل از انجام آزمایش خون خاصی می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد.

به طور خاص، خوردن قبل از پانل کلسترول می تواند باعث افزایش کلسترول شود تری گلیسیرید سطوح و به طور بالقوه سطوح LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) (معروف به کلسترول “بد”). افرادی که از داروهای استاتین برای کلسترول استفاده نمی کنند ممکن است مجبور نباشند روزه بگیرند، و دستورالعمل های جدید نشان می دهد که روزه گرفتن قبل از آزمایش چربی اختیاری است.

غذا خوردن قبل از آزمایش قند خون باعث افزایش قند خون شما می شود. با این حال، آزمایش دیگری برای دیابت، به نام آزمایش هموگلوبین A1c، نیازی به ناشتا بودن ندارد، زیرا به جای اندازه‌گیری مستقیم قند خون، به نشانگر کنترل قند خون در چند ماه گذشته نگاه می‌کند.

آزمایشات کمتر رایجی که نیاز به ناشتا بودن دارند عبارتند از:

  • گاسترین
  • پروانسولین
  • انسولین
  • گلوکاگون
  • پلی پپتید پانکراس
  • پپتید سی
  • سطح هورمون رشد

دارو و آزمایش خون

حتی اگر برای آزمایش خون از شما خواسته شود که روزه بگیرید، باید داروهای تجویز شده خود را با آب مصرف کنید، مگر اینکه به طور خاص درخواست شده باشد که این کار را نکنید.

استثنا در این مورد ویتامین ها و مکمل ها هستند. اینها ممکن است بر روی برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد، بنابراین باید صبح روز آزمایش آزمایشگاهی برگزار شود.

در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید و اگر سؤالی در مورد نگهداری داروها قبل از انجام آزمایش خون دارید، از قبل توضیح دهید.

بارداری و آزمایش خون

اکثر آزمایش‌های آزمایشگاهی که در بارداری انجام می‌شوند، به استثنای آزمایش چالش گلوکز، نیازی به ناشتا بودن ندارند. این آزمایش برای غربالگری بیماری به نام دیابت بارداری انجام می شود.

برای این آزمایش از شما خواسته می شود که یک نوشیدنی شیرین مخصوص که حاوی مقدار مشخصی گلوکز است مصرف کنید. سطح گلوکز خون شما در فواصل زمانی مشخص آزمایش می شود.

در صورت خوردن یا نوشیدن تصادفی چه باید کرد؟

blank

اگر به طور تصادفی قبل از آزمایش یک نوشیدنی شیرین خوردید یا نوشیدید، به پزشک خود اطلاع دهید. بسته به اینکه آزمایش برای چه چیزی سفارش داده شده است، ممکن است بتوانید ادامه دهید و خون خود را بگیرید، و پزشک متخصص آن را بر این اساس تفسیر خواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر پانل غربالگری کلسترول دارید و قبل از آزمایش صبحانه خورده‌اید، نیازی به تغییر زمان آن نیست. در واقع، توصیه های جدیدتر انجمن ملی لیپیدولوژی بیان می کند که روزه گرفتن برای غربالگری پنل چربی اختیاری است.

در حالی که صبحانه شما بر سطح تری گلیسیرید تأثیر می گذارد، سایر بخش های مهم آزمایش، مانند کلسترول تام و HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا، معروف به کلسترول “خوب”) تحت تأثیر قرار نمی گیرند. LDL تنها زمانی تحت تأثیر قرار می گیرد که سطح تری گلیسیرید بسیار بالا باشد. اگر سطح تری گلیسیرید بالا باشد، ممکن است از شما خواسته شود که برای تکرار آزمایش مراجعه کنید.

از طرف دیگر، اگر آزمایشی به طور خاص برای قند خون تجویز شده باشد و صبحانه خورده باشید، ممکن است آزمایش مفید نباشد.

از بیماران بارداری که تحت آزمایش چالش گلوکز قرار می گیرند، خواسته می شود روزه بگیرند. در صورت عدم انجام آزمون، زمانبندی مجدد انجام خواهد شد.

خلاصه

بسیاری از آزمایشات آزمایشگاهی نیازی به ناشتا بودن ندارند. اما برای کسانی که این کار را انجام می دهند، مانند آزمایش قند خون، خوردن غذا می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد. با پزشکی که دستور آزمایش خون را داده است، بررسی کنید که آیا روزه گرفتن ضروری است یا خیر، و اگر چنین است، تا هشت تا 12 ساعت قبل از آزمایش غذا نخورید. برای هیدراته ماندن، بهتر است داروهای تجویز شده را قبل از آزمایش مصرف کنید و آب بنوشید.

سخن پایانی

آزمایش خون می تواند بخش مهمی از نظارت بر سلامت باشد و مهم است که تا حد امکان دقیق باشد. مطمئن شوید که با پزشک خود تأیید کنید که آیا قبل از آزمایش خون باید روزه بگیرید یا نه. به یاد داشته باشید که همچنان مهم است که با نوشیدن آب هیدراته بمانید و داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.

سوالات متداول

چه مدت طول می کشد تا نتایج آزمایش خون به دست آید؟

بسته به آزمایش و میزان فوریت پزشک شما در فرم سفارش آزمایشگاهی، نتایج آزمایش خون می‌تواند در کمتر از یک ساعت تا چند روز ظاهر شود.

هنگامی که تست به عنوان “stat” علامت گذاری می شود، به آزمایشگاه نشان می دهد که آزمایش باید در اسرع وقت اجرا و گزارش شود، در حالی که “روتین” به این معنی است که هیچ عجله ای برای نتیجه وجود ندارد. زمان بندی همچنین به این بستگی دارد که آیا آزمایش باید به آزمایشگاه خاصی منتقل شود یا خیر.

چرا باید آزمایش خون را تکرار کنم؟

پزشک ممکن است از شما بخواهد زمانی که نتایج نامعتبر است، برای تأیید نتایج غیرمنتظره، یا اگر خون کافی برای انجام همه آزمایش‌های لازم داده نشده است، آزمایش خون مجدد انجام دهید. خون در لوله های مخصوص گرفته می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه منتقل می شود.

تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات به مقدار مشخصی خون نیاز دارند. اگر خون برای مدت طولانی در لوله نشسته باشد، اگر لوله در دمای مناسب نگهداری نشود، یا اگر خون در طول خونگیری دچار شکستگی (همولیز) شده باشد، برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تحت تأثیر قرار می گیرند.

چگونه آزمایش خون را رزرو می کنید؟

اکثر آزمایش‌های خون نیاز به دستور یک پزشک، مانند پزشک، پرستار یا دستیار پزشک دارند. ممکن است مطب پزشک یک فلبوتومیست داشته باشد که می‌تواند آزمایشگاه‌ها را درست در مطب بکشد، یا ممکن است از شما خواسته شود به یک مرکز آزمایشگاهی جداگانه بروید. برخی از امکانات پیاده روی هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به قرار ملاقات دارند.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *