Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی استان کردستان در طب سنتی 

معرفی گیاهان دارویی استان کردستان در طب سنتی

کردستان یکی از غربی ترین استان های ایران می باشد که مرکزش شهر سنندج می باشد. کردستان جمعیتی 2 میلیون نفری دارد که اکثر آنها کرد و سنی هستند. این استان از جمله استان های کوهستانی ایران می باشد و در جوار سلسله کوه های زاگرس واقع شده است.  استان کردستان به خاطر جغرافیا کوهستانی و آب و هوای مخصوص خود ، دارای تنوع گیاهی بسیار مناسبی می باشد. گیاهان دارویی استان کردستان ، از جمله مهم ترین دارو ها در طب سنتی محسوب می شوند و همواره از انها در درمان بیماری ها استفاده می شده است. ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را با گیاهان دارویی استان کردستان در طب سنتی آشنا کنیم.

معرفی گیاهان دارویی استان کردستان

معرفی گیاهان دارویی استان کردستان

ازگیل

ازگیل یا گیل یا در گویش کردی ، گیوژ ، درختی است با گلهای سفید و میوه ای شبیه زالزالک ، اما درشت تر  و قهوه ای تر . طعم این میوه ها شیرین و کمی گس می باشد و دارای 5 هسته کوچک و سخت نیز می باشد که در اواخر پاییز می رویند. ازگیل دارای ویتامین آ است که سرشار از تانن می باشد. میوه و برگ این درخت به عنوان قابض و رفع التهاب امعا توصیه می شود. میوه رسیده ازگیل دارای قند و جوهر لیمو است. از این میوه برای درمان اسهال خونی نیز استفاده می شود. مردم بومی از این گیاه برای نرم کردن سینه و رفع سرما خوردگی نیز استفاده می کنند.

اسفناج

این گیاه را در عربی اسبانج و در کردی اسپناج می گویند. اسفناج گیاهی است علفی و یکساله که در بیشتر مناطق کردستان پرروش داده می شود. این گیاه دارای ساقه ای بلند و راست می باشد که به ارتفاع 80 سانتی متر نیز می رسد. اسفناج تازه دارای 93 درصد آب ، مواد آلبومینیودی ، مواد چرب ، مواد قندی ، کلروفیل ، لسیتین ، سکرتین ، ید ، فسفر ، آهن ، ارسنیک ، املاح پتاسیم و  کلسیم می باشد. اسفناج برای درمان آنمی بسیار مفید می باشد . به دلیل دارا بودن سکرتین می توان از آن برای بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش نیز استفاده کرد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با مهم ترین خواص افدرا در طب سنتی

تمیس

تمیس که در کردستان بامبلی بوزو معروف است ، یک گیاه پایا و بالا رونده است که تا ارتفاع 5 متر نیز رشد می کند. این گیاه بیشتر در زمین های آهکی و در مناطق گرمسیر می روید. قسمت قابل استفاده این گیاه ریشه های تازه و خشک شده آن می باشد. ریشه های این گیاه دارای ماده ای شبیه به هیستامین می باشد که محرک خون می باشد و چند قطره از آن می تواند به شدت جریان خون را تحریک کند. از این گیاه برای درمان خون ریزی های داخلی و درد های رماتیسمی استفاده می شود.

خواص جینکو بیلوبا ، کاهش وزوز گوش و تقویت بینایی
بیشتر بخوانید

ثعلب

ثعلب که در کردی به سالمه نیز معروف است ، عبارت است از ریشه های غده ای گیاه اوریکس لاتی فولیا. پوست این ریشه ها را جدا می کنند و سپس آنها را خشک می کنند. ریشه ها به رنگ سفید می باشند و وقتی که در مجاورت هوا قرار می گیرند تولید موسیلاژ می کنند. محلول های تهیه شده از این گیاه را برای درمان ناراحتی های اعصاب و میگرن ها استفاده می شود. از این گیاه همچنین برای درمان گرفتگی صدا و برونشیت نیز استفاده می شود چرا که یکی از بهترین خلط آور ها محسوب می شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
آشنایی با مهم ترین خواص فلفل رنگی در طب سنتی

معرفی گیاهان دارویی استان کردستان

پونه

پونه یکی از گیاهان وحشی است که در کردستان به وفور پیدا می شود. این گیاه که یک گیاه بالارونده می باشد سافه ای به طول 50 تا 70 سانتی متر دارد. از تمام قسمت های این گیاه بویی قوی استشمام می شود. اعضای مختلف این گیاه دارای تانن ، موارد رزینی ، مواد پکتیکی ، قند و اسانس است. پونه دارای اثیر بادشکن ، محلل ، صفرابر ، خلط آور ، ضدنزله و ضد عفونی کننده می باشد از این گیاه برای درمان سیاه سرفه ، هیستری ، آسم ، نفخ ، نقرس و سرما خوردگی استفاده می شود.

سداب

سداب یک گیاه چند ساله می باشد که در کردستان به سیاب نیز معروف است. ساقه این گیاه پر شاخ و به طول 80 سانتی متر می باشد. از کلیه قسمت های این گیاه برای مصارف درمانی استفاده می شود چرا که دارای اسانس می باشند. این گیاه دارای خواص قاعده آور ، خلط آور و تقویت کننده قوای جنسی می باشد. در کردستان از این گیاه برای درمان درد قاعدگی استفاده می شود. سداب یکی از مهم ترین گیاهان دارویی استان کردستان می باشد.

معرفی مهم ترین گیاهان دارویی استان مرکزی در طب سنتی
بیشتر بخوانید

منبع : https://asanteb.com

5/5 ( 1 نظر )
برچسب ها

خواص ازگیل خواص پونه طب سنتی کردستان

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *