Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی استان زنجان در طب سنتی 

معرفی گیاهان دارویی استان زنجان در طب سنتی

زنجان یکی از استان های شمال غربی ایران می باشد . که جمعیتی یک میلونی دارد . این استان به دلیل داشتن تنوع آب و هوایی زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و جانوری می باشد . به همین دلیل است که گیاهان دارویی استان زنجان ، دارای گونه های مختلفی هستند و همچنین از کیفیت بالایی نیز برخوردار اند . همان طور که می دانید مردم استان زنجان آذری زبان هستند و همواره آذری های از جمله پیشرو ها در طب سنتی محسوب می شوند . ما در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب قصد داریم تا شما را هر چه بیشتر با گیاهان دارویی استان زنجان آشنا کنیم .

گیاهان دارویی استان زنجان

سنجد تلخ

سنجد تلخ که به نام های کام یا کهام نیز شناخته می شود ، یکی از مهم ترین گیاهان دارویی استان زنجان می باشد . سنجد تلخ دارای درختچه ای به طول 1 تا 3 متر می باشد که به حالت وحشی به تعداد انبود در دشت های آهکی یافت می شود و به همین دلیل است که این درختچه در زنجان فراوان می باشد . قسمت های مورد استفاده این درختچه ، ساقه و میوه ها می باشند . میوه این درختچه دارای اسید مالیک ، مالات کلسیم ، مانیت ، کوئرستین و ماتین می باشد . به همین دلیل است که از این میوه برای درمان اسکوربوت و بیماری های کلیوی استفاده می شود . همچنین این از جمله خواص دیگر این گیاه می توان به ملین بودن و خاصیت ضد تشنجی اشاره کرد.

گردو

کمتر کسی است که با درخت گردو آشنا نباشد . گردو دارای درخت های باشکوهی است که ارتفاعی 10 تا 30 متری دارند . این درخت ها بیشتر در مناظق کوهستانی می رویند و به همین دلیل است که در استان زنجان شما می تواند تعداد زیادی از این درخت ها را مشاهده کنید . از بیشتر قسمت های درخت گردو در طب سنتی استفاده می شود . برگهایش محرک ، مقوی معده ، دافع مواد زائد و تقویت کننده دستگاه گوارشی می باشد . همان طور که می دانید میوه گردو بسیار با ارزش است و به عنوان خشکبار استفاده می شود . این میوه نیز دارای خواص زیادی است . میوه گردو می تواند هوش کودکان را زیاد کرده و به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان ، یک میان وعده بسیار مهم محسوب می شود .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص سیر سیاه، جلوگیری از سرطان و افزایش میل جنسی

تمشک

یکی دیگر از درختچه هایی که در قسمت های کوهستانی می روند و قابل رویت هستند ، درختچه های تمشک می باشند . درختچه های تمشک ارتفاعی 1 تا 1.5 متری دارند . از دیگر ویژگی های بارز این درختچه می توان به میوه های تمشک اشاره کرد . از میوه تمشک برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود که از مهم ترین انها می توان به : دیابت ، رماتیسم ، نقرس و سرما خوردگی اشاره کرد . همچنین تمشک یکی از مقوی ترین نوشیدنی ها را تولید می کند .

برشماری خواص و فواید درمانی جلبک دریایی
بیشتر بخوانید

ولیک سرخ

احتمالا شما ولیک را باید با نام زالزالک بشناسید . ولیک دارای درختچه های نسبتا متوسطی است که حداکثر ارتفاعی تا 1 متر دارند . میوه ها این درخت نیز بیضوی می باشد و قطری 8 تا 12 میلی متری دارد . از جمله مهم ترین خواص میوه ولیک می توان به اثرات مثبتش بر روی بیماری های قلبی اشاره کرد به حدی که از این میوه در ساخت دارو های قلبی نیز استفاده می شود . همچنین از ولیک برای درمان آنژین صدری و فشار خون نیز استفاده می شود .

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص نعنای گربه‌ای، درمان بی‌خوابی و سلامت پوست

گیاهان دارویی استان زنجان

سرخس نر

سرخس نر ، دارای ریزومهای قهوه ای مایل به سیاه است که با قاعده برگهای سال قبل پوشانده شده و مجموعا استوانه ای به طول 20 تا 50 سانتی متر و گاه به قطر یک بازو تشکیل می دهد . برگهای این درخت به طول 140 سانتی متر به طور مارپیچ روی ساقه تنومندی قرار گرفته که سطح پایین آن مودار است . از برگهای این درخت به صورت عصاره استفاده می شود . چون برای از بین بردن کرمهای نواری مقادیر زیاد سرخس نر باید مصرف شود ، بنابراین مصرف آن بدون صورت پزشک نباید انجام شود .

قدومه

یکی دیگر از گیاهان دارویی استان زنجان قدومه می باشد . این گیاه که از تیره شب بو ها می باشد بسیار کوچک می باشد و به صورت خوشه های دراز و پرپشت دیده می شود . اندازه این میوه ها بسیار کوچک است و در نهایت به اندازه نصف عدس می باشد . از جوشانده این گیاه برای درمان بیماری های عفونی استفاده می شود . یکی از بهترین قابض ها نیز می باشد . اگر دچار زخم های گوشتی هستید می توانید از ضماد این گیاه استفاده کنید .

روغن کرچک برای تسکین آرتروز و سایر بیماری‌ها
بیشتر بخوانید

سایر گیاهان دارویی استان زنجان

+ قدومه شیرازی

+ زیتون

+ تابلن

+ ریحان

+ سپیدار

+ کرمیکت

+ تره

منبع : https://asanteb.com

5/5 ( 1 نظر )
برچسب ها

خواص قدومه خواص گردو طب سنتی زنجان

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *