Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

معرفی خواص ترخون بر روی سلامت 

معرفی خواص ترخون بر روی سلامت

ترخون که در ایران با نام تلخون نیز شناخته می شود، یک گیاهی خوراکی وحشی است که در اکثر صحرا های ایران به وفور یافت می شود. این گیاه که حتی تا 30 سانتی متر نیز رشد می کند، دارای برگ‌های ساده به رنگ سبز است. از تلخون در بیشتر غذاهای محلی ایرانی استفاده می شود. بر اساس گزارشات، بختیاری ها بیشترین میزان استفاده از تلخون را دارا هستند. با اینکه بیشتر مردم، ترخون را به عنوان یک چاشنی در آشپزی می شناسند،گیاه شناس فرانسوی جان برژوا، ترخون را به عنوان پادشاه گیاهان دارویی نامیده است. خواص ترخون باعث شده است تا از آن در طب سنتی بیشتر کشور ها استفاده شده و امروزه نیز طیف عظیمی از تحقیقات دارویی را به خود اختصاص دهد. 

خواص ترخون

خواص ترخون

بهبود هضمروغن ترخون باعث جذب آب گوارشی طبیعی بدن می شود، این گیاه نه تنها می تواند روند ترشح آنزیم های گوارشی را تسریع کند، بلکه هضم را نیز بهبود می بخشد. خواص ترخون می تواند فرایند گوارش را از ابتدا تا انتها تسهیل کند. به عنوان بخشی آغازین، ترخون باعث افزایش ترشح بزاق شده و در انتها نیز حرکات عضلات روده را افزایش می دهد.  اکثر این قابلیت های گوارشی به علت کاروتنوئید است. گروه علوم غذا و تغذیه کالج کرک در ایرلند اثرات گیاهانی که حاوی کاروتنوئیدها هستند، را بررسی کرده است. نتایج نشان داد که این گیاهان “به جذب کاروتنوئید های قابل دسترس” کمک می کنند، که به نوبه خود باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
درمان دندان درد عصبی یا دندان درد الکی + 2 ویدیو

بهبود کیفیت خواب:  در حالی که از لحاظ علمی اثبات نشده است، ترخون ممکن است به مسائل خواب مانند اینسامنیا کمک کند. برخی از متخصصان معتقدند نوشیدن چای ترخون قبل از اینکه به تخت خواب بروید، می تواند باعث کاهش استرس شده و اعصاب شما را آرام کند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که شب ها دیر به خواب می روید، بهتر است از این نوشیدنی طبیعی استفاده کنید. فرانسوی ها به طور سنتی از خواص ترخون برای درمان بیخوابی استفاده می کنند حتی مقامات WebMD باور دارند که این گیاه در بلند مدت می تواند به بهبود قدرت شناختی بدن نیز کمک کند.

خواص شگفت انگیز نارانجیلا و تاثیرات آن بر روی بدن
بیشتر بخوانید

کمک به قاعدگی: برخی از زنان که قاعدگی را سرکوب کرده اند، ترخون را مفید می دانند. این گیاه به منظور تقویت قاعدگی و کمک به حفظ سلامتی کلی دستگاه تولید مثل در زنان زبان زد است. هیچ تحقیق علمی برای تأیید این ادعا وجود ندارد، اما در صورتی که باردار هستید، به هیچ وجه از ترخون مصرف نکنید. با این حال، آویشن، یک گیاه مشابه، به تازگی نشان داده شده است که باعث کاهش درد دوره و ترویج قاعدگی می شود. از آنجا که ترخون دارای بسیاری از اثرات مشابه است، ممکن است نشان دهد که چرا گیاهپزشکان آن را برای مقاصد قاعدگی مفید می دانسته اند.

خواص ترخون

درمان دندان درد: در طول تاریخ، پزشکان طب گیاهی سنتی، برگهای تازه ترخون را به عنوان درمان خانگی برای تسکین درد دندان استفاده کرده اند. گفته می شود که یونانی هایی باستان برگ های این گیاه را جوییده و برای بی حس کردن دهان استفاده می کردند. این خاصیت ترخون ریشه در ماده ای شیمیایی به اسم اژنوول دارد، که به مقدار فراوان در این گیاه نهفته است. اژنوول یک ماده شیمیایی بیهوش کننده طبیعی است. روغن گل میخک، یکی دیگر از درمان های دندان درد طبیعی، حاوی همان اگزوپلاسم ضد درد است. این گیاه همچنین برای درمان تبخال نیز بسیار توصیه شده می  باشد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص اکیناسه و تاثیرات آن بر روی سلامتی

مبارزه با باکتری ها: دو نوع باکتری که هم بسیار شناخته شده و هم خطرناک است، عبارتند از: استافیلوکوکوس اورئوس (علت عفونت استاف) و اشرشیاکلی (E.coli). جوش، زردزخم، مسمومیت غذایی، سلولیت (عفونت بافت) و سندرم شوک سمی، همه نمونه هایی از بیماری هایی هستند که بوسیله باکتری های استافیلوکوک ایجاد می شوند. برخی از انواع E.coli می توانند اسهال را ایجاد کنند، در حالی که دیگران موجب عفونت های دستگاه ادراری، بیماری تنفسی و پنومونی و سایر بیماری ها می شوند. مطالعات نشان می دهد یکی از بهترین موادی که باعث خنثی شدن این دو نوع باکتری می شود، اسانس ترخون است. یک مطالعه 2012 در مجله میکروبیولوژی ایران نشان داد که نه تنها اسانس ترخون می تواند باکتری های خطرناک را بکشد، بلکه این توانایی را نیز به عنوان نگهدارنده طبیعی مخصوصا در پنیر منتقل می کند.

لیست اصلی‌ترین خواص روغن زعفران
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

بهبود هضم درمان دندان درد فواید ترخون

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *