Subscribe Now
Trending News

مقالات

تغذیه و رژیم غذایی

5 فایده کفیر برای سلامت 

5 فایده کفیر برای سلامت

[ad_1]

کفیر یک نوشیدنی شیر تخمیر شده است که شبیه یک ماست رقیق است. این به طور سنتی با استفاده از شیر گاو ساخته می شود که به طور طبیعی حاوی لاکتوز است، قند شیری که بسیاری از مردم نسبت به آن حساسیت ندارند.

در حالی که تخمیر مقداری از لاکتوز را در محصول نهایی کاهش می‌دهد، این باعث نمی‌شود کفیر به نوشیدنی بدون لاکتوز تبدیل شود، مگر اینکه با شیر یا آب غیر لبنی تهیه شود. 

در این مقاله مزایای بالقوه مصرف کفیر، نحوه درست کردن آن و چه کسانی ممکن است بخواهند از آن در رژیم غذایی خود اجتناب کنند، بحث می‌شود.

کفیر با بدن شما چه می کند؟

دلیل اصلی نوشیدن کفیر، فواید پروبیوتیکی آن است. نام آن برگرفته از کلمه ترکی “کلید،که حاکی از “احساس خوب” یا روده شادی است که پس از مصرف آن بدست می آورید. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد فواید خاص کفیر انجام نشده است، برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است برای سلامت استخوان، قلب و سیستم ایمنی بدن و تنظیم قند خون مفید باشد.

سلامت روده

پروبیوتیک های موجود در کفیر، باکتری های خوب موجود در میکروبیوم روده شما را تغذیه می کند، جامعه ای از میکروارگانیسم هایی که در سراسر سیستم گوارش شما زندگی می کنند. میکروبیوم روده بر سایر قسمت های سلامت کلی شما تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، شواهد نشان می دهد که ارتباط مداوم بین روده و مغز شما وجود دارد که ممکن است در ایجاد یا محافظت در برابر بیماری های مختلف نقش داشته باشد.

خواص ضد میکروبی

یک مطالعه نشان داد که کفیر ممکن است به بدن شما کمک کند به عفونت‌های ویروسی مانند COVID-19 واکنش نشان دهد زیرا در پاسخ ایمنی نقش دارد. یک مطالعه جداگانه توانایی کفیر را در مهار گونه های خاصی از باکتری ها و قارچ ها مشاهده کرد. که به برخی از باکتری های خوب موجود در نوشیدنی نسبت داده می شود.

سلامت قلب

مطالعه‌ای که بر روی زنان چاق انجام شد نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از لبنیات مصرف می‌کردند پس از مصرف چهار وعده کفیر در روز به مدت هشت هفته، کاهش قابل‌توجهی در کلسترول کل، کلسترول غیر HDL و کلسترول بد LDL داشتند. مزایای قابل توجهی در میان گروه کفیر نسبت به افرادی که فقط دو وعده شیر کم چرب در روز مصرف می کردند، رخ داد.

۱۰ غذایی که هرگز نباید با مایکروویو مجددا گرم شوند
بیشتر بخوانید

سلامت استخوان

کفیر منبع غنی از مواد مغذی است که از سلامت استخوان‌ها مانند کلسیم حمایت می‌کند. همچنین حاوی ویتامین K2 است که نقش مهمی در متابولیسم کلسیم دارد و به محافظت در برابر شکستگی استخوان کمک می کند. مصرف کافی کلسیم برای حفظ تراکم استخوان ضروری است که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد.

تنظیم قند خون

در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد کفیر و قند خون مورد نیاز است، برخی از مطالعات توانایی آن را در تأثیرگذاری بر نشانگرهای مرتبط با دیابت مشاهده کرده‌اند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که به کاهش قند خون ناشتا و سطح انسولین کمک می کند، اما بر هموگلوبین A1c (HgA1c)، که یکی از ویژگی های کنترل طولانی مدت قند خون است، تأثیری ندارد.

آیا کفیر بهتر از ماست است؟

کفیر

کفیر و ماست بسیار شبیه به هم هستند. در حالی که ماست به طور کلی غلیظ تر است، هر دو طعم ترش دارند و در طعم های مختلف موجود هستند. آنها از منابع لبنی یا غیر لبنی تهیه می شوند.

کفیر نسبت به ماست دارای سویه های پروبیوتیک (سالم) بیشتری است که فواید کلی بیشتری را ارائه می دهد. کفیر همچنین حاوی مخمرهای مفیدی است که به کاهش التهاب دستگاه گوارش و اسهال کمک می کند.

ماست حاوی باکتری های پروبیوتیک مختلفی است که برای سلامت روده و سیستم ایمنی مفید است.

مقایسه مشخصات تغذیه

در زیر مقایسه تغذیه ای بین 1 فنجان (245 گرم) ماست لبنی کم چرب و کفیر کم چرب آورده شده است.

ارزش غذایی
تولید – محصول ماست کم چرب کفیر کم چرب
کالری 150 100
پروتئین 13 گرم 9 گرم
چربی کل 4 گرم 2.5 گرم
کل کربوهیدرات ها 17 گرم 11 گرم
کل قند 17 گرم 11 گرم

عوارض جانبی و تعاملات

با وجود فواید فراوان کفیر، این کفیر برای همه مناسب نیست. برخی شواهد نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های ایمنی بی خطر نباشند. اگر به نظر شما شبیه است، قبل از افزودن کفیر به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که نادر است، موارد مستندی وجود دارد که پروبیوتیک ها باعث ایجاد عفونت های قارچی و باکتریایی می شوند.

ملاحظات لاکتوز

در صورت عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به شیر، از مصرف کفیرهای لبنی اجتناب کنید. در غیر این صورت، کفیر احتمالاً برای اکثر افراد سالم کم خطر برای عوارض جانبی است. با این حال، برخی از افراد اگر به مصرف کفیر، ماست یا سایر غذاهای تخمیر شده عادت نداشته باشند، ممکن است عوارض گوارشی مانند اسهال یا نفخ را تجربه کنند.

دستور العمل پروبیوتیک کفیر

اگر ترجیح می دهید خودتان کفیر درست کنید، در زیر یک دستور العمل آسان برای کفیر آب آورده شده است.

لوازم و مواد تشکیل دهنده

برای تهیه کفیر در خانه به موارد زیر نیاز دارید:

  • شیشه سنگ تراشی بزرگ
  • ظرف همزن
  • دو شیشه به اندازه 1/2 گالن
  • پوشش قابل تنفس برای شیشه میسون شما، مانند فیلتر قهوه کاغذی، پارچه پنیر یا حوله کاغذی، از جمله یک نوار لاستیکی یا حلقه درب شیشه مزون برای محکم کردن آن
  • صافی مشبک غیرفلزی ظریف برای جداسازی دانه های کفیر
  • 1/2 فنجان دانه های کفیر آب، تقسیم شده (نه دانه های کفیر شیر)
  • هشت لیوان آب
  • شکر 1/2 پیمانه
  • اختیاری: 1/2 لیمو، به قطعات بریده شده
  • اختیاری: 1/4 فنجان زردآلو خشک بدون سولفور، کشمش یا خرما، قطعه قطعه شده و تقسیم شده

جهت ها

برای تهیه کفیر آب:

  1. 1 فنجان آب را در یک قابلمه کوچک گرم کنید تا داغ شود. سپس آن را در یک کاسه شیشه ای یا پلاستیکی بریزید. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.
  2. آب شکر را به طور مساوی در دو شیشه 1/2 گالنی تقسیم کنید. به هر شیشه سه 1/2 فنجان آب با دمای اتاق اضافه کنید. سپس، 1/4 فنجان از دانه های کفیر آب خود را به هر شیشه اضافه کنید و هم بزنید.
  3. در هر شیشه یک عدد لیمو و دو قاشق غذاخوری میوه خشک بریزید. دستمال کاغذی یا پارچه پنیر خود را روی هر شیشه قرار دهید و آن را با یک نوار لاستیکی یا حلقه شیشه ای محکم کنید.
  4. اجازه دهید آب شما به مدت 48 تا 72 ساعت در دمای اتاق بماند یا تا زمانی که حباب‌دار شود. آن را دور از نور مستقیم خورشید اما در یک محیط نسبتا گرم نگهداری کنید. اگر آشپزخانه شما خیلی سرد است، آن را با در بسته در فر قرار دهید.
  5. با استفاده از یک صافی غیر فلزی، دانه های کفیر را صاف کنید. می توانید اینها را برای تهیه دسته دیگری از کفیر ذخیره کنید.
  6. هر کفیر تمام شده ای را که نمی نوشید فوراً در یخچال بگذارید.

خلاصه

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده محبوب است که از لبنیات، غیر لبنیات، آب و دانه های کفیر، مخمرها و باکتری های سالم تهیه می شود. در حالی که تحقیقات خاص تری در مورد فواید سلامت کفیر مورد نیاز است، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به حمایت از سلامت روده و قلب، ارائه مزایای ضد میکروبی و کمک به حمایت از استخوان های سالم و تنظیم قند خون کمک کند.

سخن پایانی

غذاهای تخمیر شده مانند کفیر ممکن است مزایای سلامتی مختلفی داشته باشند. اگر کنجکاو هستید کفیر را امتحان کنید، در بسیاری از خواربار فروشی ها موجود است یا می توانید آن را در خانه درست کنید. با این حال، برخی از افراد از طعم یا بافت کفیر لذت نمی برند. اگر این موضوع برای شما صادق است، خوردن ماست فواید مشابهی برای سلامتی شما خواهد داشت.

سوالات متداول

آیا باکتری های موجود در کفیر برای نوشیدن هر روز بی خطر هستند؟

شما می توانید کفیر را به طور منظم یا هر چقدر که می خواهید بنوشید. با این حال، مانند هر غذای دیگری، بهتر است آن را در حد اعتدال بنوشید و برای بیشترین سود، غذاهای تخمیر شده دیگر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این، اگر عوارض جانبی نامطلوب ناشی از نوشیدن کفیر را تجربه کردید، بهتر است آن را قطع کنید.

کفیر چه طعمی دارد؟

طعم کفیر شبیه یک ماست رقیق با طعم ترش مشابه یا کمی اسیدی است. شما می توانید آن را در طعم های مختلف، از ساده گرفته تا میوه ای یا شکلاتی پیدا کنید، یا آن را به اسموتی ها اضافه کنید.

آیا کفیر به التهاب کمک می کند؟

مصرف منظم کفیر برای برخی افراد برای برخی از بیماری‌های التهابی مانند بیماری التهابی روده، فوایدی دارد. به یاد داشته باشید که یک رژیم ضد التهابی به جای اضافه کردن یک ماده مانند کفیر به برنامه روزانه خود، به کیفیت کلی غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید بستگی دارد.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *