Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

سنجد تلخ و تاثیراتش بر روی سلامتی انسان 

سنجد تلخ و تاثیراتش بر روی سلامتی انسان

سنجد تلخ یکی از اعضای خانواده سنجدیان می‌باشد که بیشتر در مناطق استوایی یافت می‌شود. درختچه‌های کوچک این گیاه معمولا دارای برک‌های باریک و کوتاه هستند به طوری که بعضی اوقات ممکن است با سوزنیان اشتباه گرفته شوند. با اینکه این گونه از سنجد به صورت وحشی می‌روید اما به دلیل خواص آن، کشاورزان زیادی اقدام به کاشتش کرده‌اند. در حال حاضر مهمترین کشور تولید کننده این سنجد، آمریکا است. شاید در گذشته مهمترین استفاده از این ماده، تغذیه احشام بوده باشد اما امروزه از سنجد تلخ به عنوان یک گیاه دارویی بسیار قوی یاد می‌شود.

سنجد تلخ

خواص سنجد تلخ

برای اولین بار در قرت هشتم میلادی، پزشکان روسی به ارزش بالای دارویی این گیاه پی بردند و به سرعت از آن برای ساخت داروهای مختلف استفاده کردند. پیش از آن نیز به این گیاه در بعضی از کتب طبی یونانی اشاره شده بود اما توضیح چندانی در مورد این سنجد یافت نمی‌شد. تاکنون تحقیقات زیادی در مورد خواص این سنجد انجام شده است که نتایج اکثر آنها امیدوار کننده بوده است. از مهمترین پیشرفت ها در مورد این گیاه می‌توان به ساخت داروهای ضد سرطان اشاره کرد.

درمان سرطان

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد این گیاه صورت گرفته است. نتایج نشان می‌دهد عصاره سنجد تلخ می‌تواند به صورت موثری بر روی مرگ سلول‌های سرطانی و جلوگیری از رشد تومورها تاثیر داشته باشد. این سنجد سرشاز از مواد آنتی اکسیدانی است. همین موضوع باعث شده تا بتوان از عصاره این گیاه برای جلوگیری از آسیب های رادیکال آزاد استفاده کرد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که می‌توانند با اکسیده کردن سلول‌های سالم بدن، آنها را به بافت‎های سرطانی تبدیل کنند. تحقیقاتی که در سال 2008 توسط گروهی از دانشمندان در دانشگاه پزشکی اوهایو انجام شد، دریافت که عصاره این گیاه می‌تواند با استفاده از اثر آپوپتوز سلول‌های آلوده سرطانی را از بین ببرد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
تنبلی چشم چیست؟ + علائم، علل و روش‌های درمان

تقویت ویتامین C

این ویتامین علاوه بر افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما، می‌تواند باعث بهبود سلامت پوست، تقویت استقامت استخوان‌ها و انعطاف پذیری لثه‎ها شود. از مهمترین بیماری‌هایی که می‌توان با مصرف ویتامین C درمان کرد، اسکوربوت است. سنجد تلخ به عنوان یک ماده غنی از ویتامین C باعث تقویت ساخت کلاژن در بدن می‌شود. این موضوع می تواند بر روی بهبود بافت‌های آسیب دیده نقش مثبتی داشته باشد. قبایلی که در قسمت های استوایی قاره آمریکا زندگی می‌کردند معمولا از این روش برای بهبود التیام زخم هایشان بهره می‌گرفتند.

تقویت سلامتی با استفاده از گیاه زوفا
بیشتر بخوانید

سلامت قلب

از جمله حیاتی‌ترین اندام‌هایی که این گیاه بر روی سلامتش تاثیر می‌گذارد، قلب است. تحقیقاتی که در سال 2001 توسط گروهی از دانشمندان نروژی انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف سنجد تلخ می‌تواند به صورت شگفت انگیزی سطح کلسترول بد LDL را کاهش بدهد. کلسترول‌ها اسید‌های چربی هستند که در شریان‌ها و رگ‎های خون تجمع کرده و تصلب شراین را ایجاد می‌کنند. این موضوع بسیار خطرناک بوده و می‌تواند مشکلات خطرناکی مانند سکته مغزی و حمله‌های قلبی را بوجود آورد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
فرهنگ کتابخوانی و نقش آن در بلوغ فکری

سنجد تلخ

کنترل دیابت

دیابت یکی از مهمترین اختلالات متابولسیمی است که این روزها در حال شایع شدن است. افرادی که به این بیماری دچار شدند نمی‌توانند سطح قند خون را کنترل کنند چرا که بدن آنها به هورمون انسولین مقاومت پیدا کرده است. اگر چه تحقیقات در این زمینه هنوز تکمیل نشده است، اما دانشمندان بر این عقیده هستند که مواد موجود در سنجد تلخ می‌تواند عملکرد هورمون انسولین را تقلید کند و به همین روش باعث تثبیت سطح قند خون شود. اگر شما هم از دیابت رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم که حتما در رژیم غذایی خود از این ماده استفاده کنید.

جلوگیری از پیری زودرس

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این ماده سرشار از مواد آنتی اکسیدانی است. یکی دیگر از تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد، صدمه به سلول‌های پوستی است. این موضوع می تواند باعث بوجود آمدن نشانه‌های پیری زودرس مانند چین و چروک و لکه شود. اگر شما دوست دارید پوستی جوان داشته باشید و این آسیب‌ها را به حداقل برسانید، بهتر است از موادی مانند سنجد تلخ استفاده کنید. جالب است بدانید که امروزه کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی با استفاده از عصاره این گیاه ساخته می‌شوند. این امر نشان از تاثیر شگرف توت تلخ بر روی جوانی پوست است. علاوه بر این این گیاه باعث افزایش تولید کلاژن نیز می‌شود. این موضوع نیست باعث تقویت انعطاف پذیری پوست می‌شود.

خواص روغن کرمانشاهی در طب سنتی
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

جلوگیری از سرطان خواص سنجد تلخ سلامت قلب ویژه آسان طب

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *