Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

روغن مریم گلی و مزیت‌های مختلف آن برای سلامتی انسان 

روغن مریم گلی و مزیت‌های مختلف آن برای سلامتی انسان

گیاه مریم گلی یا Salvia sclarea، گیاهی است که در حوزه دریای مدیترانه شمالی به فراوانی موجود بوده و کاربرد‌های دارویی زیادی دارد. همچنین این گیاه به عنوان ادویه در برخی غذاها نیز استفاده می‌شود. بسیاری از قسمت‌های این گیاه از جمله برگ، گل، ساقه و حتی دانه قابل استفاده می‌باشند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی خواص و مزایای روغن مریم گلی پرداخته و نحوه مصرف آن را برایتان شرح دهیم.

روغن مریم گلی

موارد مصرف روغن  گیاه مریم گلی

آروماتراپیست‌ها و متخصصین جراحی، از روغن مریم گلی به عنوان یک روغن ضروری یاد کرده و از آن در درمان‌ بیماران خود بهره خواهند گرفت. روغن مریم گلی فواید بسیاری دارد و افراد به دلیل ویژگی‌های ذکر شده در زیر، از گیاه مریم گلی در درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کنند.

  • اثر ضد افسردگی
  • اثر ضد التهاب
  • بهبود عملکرد هضم
  • اثر ضد باکتریایی
  • تسکین استرس
  • بهبود گردش خون

در ادامه به مطالعات انجام شده در رابطه با ویژگی‌های ذکر شده خواهیم پرداخت:

اثر ضد افسردگی: در سال 2010، اثر ضد افسردگی و ضد استرس روغن‌های مریم گلی، بابونه، رزماری و اسطوخودوس بر روی موش‌های صحرایی مختلف با یکدیگر مقایسه شد. نتیجه تحقیقات نشان داد که روغن گیاه مریم گلی، قوی‌ترین خاصیت ضد افسردگی را داراست. بر این اساس، محققان نتیجه گرفتند که روغن مریم گلی می‌تواند یک درمان موثر برای افراد مبتلا به افسردگی باشد. طبق مطالعات انجام شده در سال 2013 مشخص شد که روغن مریم گلی به طرز شگفت‌آوری فشار خون را پایین می‌آورد، همچنین استنشاق این روغن یک راه موثر برای ترویج آرامش در افراد خواهد بود.

نوشیدنی کفیر چیست و چه خواصی دارد؟
بیشتر بخوانید

اثر ضد التهاب: محققان، طبق تحقیقاتی که در سال 2017 بر روی موش‌های صحرایی انجام دادند، متوجه شدند که عصاره مریم گلی خاصیت ضد التهابی فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داده است. آن‌ها دریافتند که عصاره مریم گلی در درمان بیماری پریودنتیت مفید واقع خواهد شد. البته بد نیست توجه داشته باشید که این گیاه و مصرف آن 3 روز قبل از عفونت هیچگونه تاثیر خاصی نخواهد داشت.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
بررسی کامل خواص خوک طلایی در طب سنتی

بهبود عملکرد ذهنی: به گزارش مجله پزشکی آسان طب گیاه مریم گلی به منظور بهبود عملکرد ذهن مورد استفاده قرار گرفته و جالب آنکه تاثیرات بسیار زیادی نیز به همراه دارد، یکی از مشکلاتی که در جوامع امروزی برخی از افراد با آن مواجه هستند آلزایمر نام داشته و مصرف این گیاه از ابتلا به این مشکل تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد. در همین آزمایشات صورت گرفته، خواص ضد افسردگی و ضد استرس آن نیز مشخص شد.

اثرات ضد باکتریایی: اینطور که پیداست، بسیاری از اسانس‌های موجود در گیاه مریم گلی دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی است، مطالعاتی در سال 2015 مبنی بر اثبات این موضوع انجام شد. البته در حین انجام آزمایشات گوناگون بر روی خواص گیاه مریم گلی، فواید ضد قارچی آن نیز مشخص شد.

نحوه استفاده از روغن مریم گلی

روغن مریم گلی

روش‌های گوناگونی جهت استفاده از این گیاه وجود دارد، تحقیقات انجام شده به خوبی نشان داده است که استنشاق آن از طریق دهان و بینی تاثیرات خوبی را به همراه خواهد داشت. دقت کنید که 100 درصد شما باید اسانس آن را جهت مصرف انتخاب نمایید.

خواص تمشک شمالی، بهبود گردش خون و سم زدایی بدن
بیشتر بخوانید

آروماتراپی: حدود 2 تا 3 قطره از گیاه مریم گلی را با آب مخلوط نمایید. هنگامی که گیاه مریم گلی و اسانس آن در آب شروع به ایجاد بخار کردند آن را استنشاق و از تاثیرات مفید این گیاه بهره‌مند شوید، شما با انجام این کار به مبارزه با باکتری‌ و میکروب‌ها خواهید رفت.

پوست: حدود 6 قطره روغن مریم گلی را به 1 اونس اضافه کنید. روغن‌های حامل مانند روغن نارگیل را به طور مستقیم بر روی ناحیه زخمی پوست ماساژ دهید. اضافه کردن 3 تا 5 قطره اسانس مریم گلی به آب حمام نیز می‌تواند به درد عضلات و همچنین بهبود خلق و خوی افراد کمک فراوانی نماید. لازم به ذکر است که این گیاه هنگامی که بر روی یک ناحیه زخمی قرار می‌گیرد، می‌تواند اثر ضد عفونی‌کننده، ضد التهاب و بیهوشی داشته باشد.

خوراکی: با اضافه کردن حدود 1 تا 2 قطره از روغن مریم گلی به چای، صابون و یا مواد غذایی، اثرات آرامش‌بخش آن را تجربه کرده و به کاهش التهاب در لثه‌ها کمک نمایید. طبق دستور‌العمل حدود 25 تا 50 میکرولیتر یا 2/1 تا 1 قطره از روغن این گیاه را می‌توان به صورت خوراکی، سه بار در روز مصرف کرد.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
درمان سل در طب سنتی با دارو های گیاهی

برخی از اثرات جانبی احتمالی

منابع مختلف ادعا می‌کنند که روغن مریم گلی میزان استروژن بدن را افزایش خواهد داد اما چون شواهدی برای این ادعا وجود ندارد، این نظریه در حد یک فرضیه باقی مانده است. با این‌حال، نتیجه مطالعات محققان حاکی از آن است که گیاه گل رز باعث افزایش میزان استروژن در بدن خواهد شد. سایر خطرات احتمالی یا عوارض جانبی در رابطه با روغن مریم گلی نیز عمدتا غیرممکن است. نکته حائز اهمیت آن است که افراد باید قبل از استفاده از روغن مریم گلی بر روی سطح بزرگی از پوست، ابتدا آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کرده و در صورت نبود هیچ گونه مشکل و یا حساسیتی به مصرف آن بپردازند و همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل، به پزشک مراجعه نمایند. اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA)، روغن‌های ضروری را تنظیم نمی‌کنند، بنابراین افرادی که مایل به مصرف این روغن‌ها می‌باشند باید آن را از یک تامین‌کننده قابل اعتماد خریداری نمایند.

نارنگی یافا و بررسی تمام خواص آن
بیشتر بخوانید

نگاهی اجمالی

روغن مریم گلی

تحقیقات گسترده حاکی از آن است که روغن مریم گلی دارای خواص شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای بوده و همچنین مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید خواهد بود. برخی از مزایای آن نیز اعم از اثر ضد افسردگی، ضد استرس و ضد التهاب می‌باشد. روغن گیاه مریم گلی همچنین سبب کاهش فشار خون، تسکین اضطراب و حتی بهبود عملکرد ذهنی و حافظه نیز در افراد خواهد شد. روغن مریم گلی به دلیل عطر بی‌نظیرش دارای اثرات ضد التهابی عالی، ضد باکتریایی متوسط و همچنین خواص بیهوشی نیز می‌باشد. با این‌حال به نظر نمی‌رسد روغن مریم گلی از التهاب جلوگیری نماید، بلکه به عنوان یک درمان برای آن عمل خواهد کرد.

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

اثرات گیاه مریم گلی فواید استفاده از گیاه مریم گلی گیاه مریم گلی

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *