Subscribe Now
Trending News

مقالات

سرطان

درک هدف غدد لنفاوی در بدن 

درک هدف غدد لنفاوی در بدن

[ad_1]

غدد لنفاوی، که گاهی اوقات غدد لنفاوی نامیده می شوند، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. غدد لنفاوی در سرتاسر بدن جمع شده‌اند و به عنوان فیلتر عمل می‌کنند و ذرات خارجی را از مایعاتی که از رگ‌های سیستم لنفاوی عبور می‌کنند حذف می‌کنند.

در داخل غدد لنفاوی گلبول های سفید خون وجود دارد لنفوسیت ها که به خنثی کردن عوامل خارجی مانند باکتری ها کمک می کند. غدد لنفاوی متورم نشانه این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است و ممکن است حساس و دردناک باشد. در برخی موارد، غدد لنفاوی متورم ممکن است نشانه سرطان باشد.

این مقاله ساختار و عملکرد غدد لنفاوی و انواع غدد لنفاوی موجود در سراسر بدن را شرح می‌دهد. برخی از شرایطی را که می‌توانند بر آن‌ها تأثیر بگذارند فهرست می‌کند و اطلاعاتی در مورد اینکه چه زمانی باید در مورد تورم غدد لنفاوی با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید، ارائه می‌کند.

ساختار غدد لنفاوی

blank

غدد لنفاوی اندام های کوچک لوبیایی شکل هستند که بخشی از سیستم لنفاوی هستند. سیستم لنفاوی شبکه‌ای از رگ‌ها و اندام‌ها است که عوامل و ذرات خارجی را که می‌توانند به بدن آسیب برسانند، جدا و خنثی می‌کنند.

این سیستم علاوه بر غدد لنفاوی، مایع لنفاوی و عروق لنفاوی از غده تیموس، لوزه ها، طحال و مغز استخوان تشکیل شده است.

اندازه غدد لنفاوی از چند میلی متر تا قطر 2 سانتی متر متفاوت است. صدها مورد در سراسر بدن قرار دارند، اما عمدتاً در قسمت‌های خاصی از بدن جمع شده‌اند.

عملکرد غدد لنفاوی

غدد لنفاوی برای شناسایی و فیلتر کردن عوامل خارجی که باعث عفونت می شوند کار می کنند. برای انجام این کار، غدد لنفاوی حاوی دو نوع مختلف گلبول سفید هستند:

هنگامی که یک عامل خارجی به دام افتاده است و سیستم دفاعی ایمنی فعال می شود، بدن با التهاب پاسخ می دهد. این باعث تورم غدد لنفاوی می شود.

غدد لنفاوی متورم، به عنوان لنفادنوپاتی، اغلب می توان احساس و دید کرد، اما نه همیشه. برخی ممکن است دردناک باشند. دیگران نیستند.

آنچه در مورد غدد لنفاوی و سرطان باید بدانید
بیشتر بخوانید

هر ذره ای که توسط غدد لنفاوی فیلتر می شود را نمی توان خنثی کرد. یک مثال سلول های سرطانی است که از یک تومور مجاور خارج می شوند. اگرچه غدد لنفاوی نمی توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند، ممکن است بتوانند آنها را در مراحل اولیه بیماری جدا کرده و آنها را مهار کنند.

چه زمانی باید به یک پزشک مراجعه کرد

غدد لنفاوی ممکن است تا دو هفته متورم بمانند. اگر آنها بهتر نشدند یا بزرگتر شدند، با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع و مکان ها

غدد لنفاوی در سرتاسر بدن در مکان های کلیدی جمع شده اند. اینها شامل زیر بغل، گردن، کشاله ران، بالای شکم و مدیاستن (ناحیه بین ریه ها که شامل تمام اندام های اصلی قفسه سینه است).

تورم غدد لنفاوی در زیر بغل، گردن و کشاله ران اغلب احساس می شود. مواردی که در مدیاستن و بالای شکم قرار دارند فقط با آزمایش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی آشکار می شوند.

انواع و محل غدد لنفاوی به شرح زیر متفاوت است:

غدد لنفاوی گردنی

غدد لنفاوی گردنی کسانی که در گردن هستند. آنها بیشتر بر اساس مکانشان تفکیک می شوند:

  • غدد لنفاوی قدامی گردن نزدیکترین آنها به جلوی گردن هستند. اینها معمولاً هنگامی که گلودرد سرماخوردگی یا استرپتوکوکی دارید متورم می شوند.
  • غدد لنفاوی گردنی خلفی پشت باند ماهیچه ها در کنار گردن قرار دارند. هنگامی که مونونوکلئوز عفونی دارید، اینها اغلب متورم می شوند.
  • غدد لنفاوی پس سری در پشت گردن در پایه جمجمه قرار دارند. اینها اغلب با عفونت هایی مانند HIV متورم می شوند.

غدد لنفاوی زیر بغل

غدد لنفاوی زیر بغل غدد لنفاوی واقع در زیر بغل (زیر بغل) هستند. معمولا بین 10 تا 40 غدد لنفاوی در زیر بغل وجود دارد.

آیا دلایل اصلی و عوامل خطر سرطان را می دانید؟
بیشتر بخوانید

غدد لنفاوی زیر بغل در تشخیص سرطان پستان مهم هستند. هنگامی که سلول های سرطانی از تومور پستان ریخته می شوند، ابتدا به گره های زیر بغل می روند. از آنجایی که سلول‌های سرطانی تمایل دارند از طریق غدد لنفاوی در یک الگوی خاص پخش شوند، پزشکان اغلب می‌توانند تشخیص دهند که سرطان چقدر پیشرفته است.

غدد لنفاوی فوق ترقوه

غدد لنفاوی فوق ترقوه درست بالای استخوان ترقوه (ترقوه) قرار دارند. در بیشتر مواقع، بزرگ شدن غدد لنفاوی فوق ترقوه نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان ریه یا لنفوم (نوعی سرطان خون) است.

غدد لنفاوی مدیاستن

غدد لنفاوی مدیاستن در مرکز حفره قفسه سینه بین ریه ها قرار می گیرند. افراد نمی توانند غدد لنفاوی مدیاستن را احساس کنند، اما می توان آنها را در مطالعات تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) مشاهده کرد.

بررسی غدد لنفاوی مدیاستن برای مرحله بندی سرطان ریه و برخی از لنفوم ها ضروری است.

غدد لنفاوی اینگوینال

غدد لنفاوی اینگوینال در کشاله ران قرار دارند. از آنجا که آنها مسئول فیلتر کردن مایعات لنفاوی از پا تا کشاله ران هستند، ممکن است به دلایل زیادی متورم شوند. این موارد شامل صدمات، بیماری های مقاربتی، عفونت های پوستی، عفونت های مخمری و سرطان است.

غدد لنفاوی خلفی صفاقی

غدد لنفاوی خلفی صفاقی در پشت شکم و پشت بافت هایی که دیواره شکم را می پوشانند قرار دارند. اینها گره هایی هستند که سرطان بیضه برای اولین بار به آنها گسترش می یابد. آنها را فقط در مطالعات تصویربرداری می توان دید.

غدد لنفاوی مزانتریک

غدد لنفاوی مزانتریک در اعماق شکم و در غشاهایی که روده را احاطه کرده اند قرار بگیرید. این گره ها اغلب به دلیل گاستروانتریت (آنفولانزای معده) متورم می شوند، اما گاهی اوقات نیز تحت تأثیر بیماری التهابی روده (IBD) و لنفوم قرار می گیرند.

غدد لنفاوی لگن  blank

غدد لنفاوی لگن در قسمت تحتانی شکم در ناحیه ای قرار دارند که شامل استخوان های لگن، مثانه، رکتوم و اندام های تناسلی است. غدد لنفاوی لگن فقط در مطالعات تصویربرداری دیده می شوند. تورم غدد لنفاوی لگن ممکن است نشانه سرطان مثانه، پروستات، دهانه رحم، تخمدان یا مقعد باشد.

چرا برخی از سرطان ها برمی گردند؟
بیشتر بخوانید

جایی که غدد لنفاوی در آن قرار دارند

غدد لنفاوی بر اساس مکانشان طبقه بندی می شوند، از جمله:

  • غدد لنفاوی زیر بغل (بغل)
  • غدد لنفاوی گردنی (گردن)
  • غدد لنفاوی اینگوینال (کشاله ران)
  • غدد لنفاوی مدیاستن (در حفره قفسه سینه)
  • غدد لنفاوی لگن (در لگن)
  • غدد لنفاوی خلفی صفاقی (پشت شکم)
  • غدد لنفاوی فوق ترقوه (بالای استخوان ترقوه)

شرایط مرتبط

شرایط زیادی وجود دارد که می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر غدد لنفاوی تأثیر بگذارد. برخی از آنها نسبتاً خفیف و قابل درمان هستند، در حالی که برخی دیگر جدی تر هستند.

لنفادنوپاتی

لنفادنوپاتی یا تورم غدد لنفاوی یک بیماری نیست بلکه نشانه یک بیماری است. لنفادنوپاتی بر اساس مکان و ویژگی‌های آن، می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد آنچه در داخل بدن می‌گذرد آشکار کند.

ویژگی های لنفادنوپاتی را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

  • موبایل در مقابل ثابت: غدد لنفاوی متحرک آنهایی هستند که به راحتی قابل جابجایی هستند، در حالی که گره های لنفاوی ثابت به یک ساختار داخلی چسبیده اند. گره های متحرک عموماً خوش خیم (غیر سرطانی) هستند، در حالی که گره های ثابت معمولاً همراه با سرطان دیده می شوند.
  • دردناک در مقابل غیر دردناک: غدد لنفاوی حساس معمولاً با عفونت ایجاد می‌شوند، در حالی که غدد سرطانی معمولاً حساس نیستند.
  • موضعی در مقابل تعمیم یافته: لنفادنوپاتی موضعی، که یک قسمت از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اغلب به دلیل عفونت موضعی مانند گلودرد استرپتوکوکی است. لنفادنوپاتی عمومی که بسیاری از قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند با بیماری های خود ایمنی، سرطان یا واکنش های دارویی رخ دهد.

لنفادنیت/لنفانژیت

گره‌های لنفاوی می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را «گرفتار» کنند، اما خود نیز مستعد ابتلا به عفونت‌ها هستند.

  • لنفادنیت بزرگ شدن یک یا چند غدد لنفاوی است که معمولاً به دلیل عفونت است.
  • لنفانژیت التهاب عروق لنفاوی، عمدتاً به دلیل عفونت است که می تواند غدد لنفاوی را نیز درگیر کند.

یکی از این نمونه ها عفونت باکتریایی گربه ها به نام تب خراش گربه است. این بیماری می تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود که ماه ها طول می کشد و همچنین تب، دردهای عضلانی و حالت تهوع ایجاد می کند.

سرطان

blank

غدد لنفاوی معمولاً با سرطان درگیر هستند، اما نقش آنها بر اساس اینکه آیا تومور جامد یا لنفوم درگیر است، متفاوت است.

با تومورهای جامد مانند سرطان سینه، سلول‌های سرطانی معمولاً قبل از متاستاز به غدد لنفاوی مجاور می‌روند (به سایر قسمت‌های بدن پخش می‌شوند).

سرطان های تومور جامد معمولاً بر اساس سیستم TNM مرحله بندی می شوند. سیستم TNM شدت بیماری را بر اساس اندازه تومور (T)، تعداد و محل غدد لنفاوی مبتلا به سرطان (N) و وجود یا عدم وجود متاستاز (M) توصیف می کند.

با لنفوم، سرطان در غدد لنفاوی شروع می شود. هنگامی که لنفوم به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، به آن متاستاز نمی‌گویند، بلکه به عنوان «درگیری بیرونی» نامیده می‌شود.

لنفوم بر اساس تعداد و محل غدد لنفاوی آسیب دیده، اینکه آیا یک یا هر دو طرف بدن درگیر است و در صورت درگیری خارج گرهی، مرحله بندی می شود.

شرایط موثر بر غدد لنفاوی

شرایطی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر غدد لنفاوی تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • لنفادنوپاتی: تورم غدد لنفاوی ناشی از وجود عفونت یا بیماری در جایی از بدن است
  • لنفادنیت: تورم غدد لنفاوی ناشی از عفونت غدد لنفاوی
  • لنفانژیت: التهاب عروق لنفاوی که می تواند غدد لنفاوی را نیز تحت تاثیر قرار دهد
  • سرطان: ناشی از گسترش سرطان به غدد لنفاوی یا سرطانی است که از غدد لنفاوی شروع می شود (لنفوم)

خلاصه

غدد لنفاوی اندام های کوچکی به شکل لوبیا هستند که با به دام انداختن عوامل خارجی و کشتن آنها از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. آنها این کار را با فیلتر کردن باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا در سیستم لنفاوی انجام می دهند. سپس گلبول های سفید خون که لنفوسیت نامیده می شوند برای کنترل عفونت به کار گرفته می شوند.

غدد لنفاوی در سرتاسر بدن، از جمله گردن (غدد لنفاوی گردنی)، کشاله ران (غدد لنفاوی اینگوینال) و زیر بغل (غدد لنفاوی زیر بغل) به صورت خوشه ای قرار دارند. غدد لنفاوی داخلی در شکم (مسطانتریک و خلف صفاقی)، حفره قفسه سینه (مدیاستن) و پایین شکم (لگن) وجود دارد.

تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) می تواند در پاسخ به عفونت یا بیماری در هر قسمت از بدن رخ دهد. هنگامی که یک غدد لنفاوی عفونی شده و متورم می شود، به آن لنفادنیت گفته می شود. سرطان همچنین می‌تواند غدد لنفاوی را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا از یک تومور پخش می‌شود یا در خود غدد لنفاوی شروع می‌شود (لنفوم).

سوالات متداول

غدد لنفاوی من کجا هستند؟

حدود 600 غدد لنفاوی در سراسر بدن مانند گردن، پشت گوش، پاها و شکم پخش شده اند. خوشه های اصلی غدد لنفاوی در زیر بغل، کشاله ران و گردن هستند.

چرا غدد لنفاوی متورم می شوند؟

غدد لنفاوی متورم نشانه این است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. هنگامی که یک ویروس یا باکتری در داخل یک گره لنفاوی به دام می افتد، گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت ها به شدت حمله می کنند. التهاب ناشی از آن باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی می شود.

گره های لنفاوی نیز می توانند بزرگ شوند اگر سلول های سرطانی به آنها گسترش یافته و رشد کنند.

غدد لنفاوی سرطانی چه احساسی دارند؟

غدد لنفاوی سرطانی معمولاً بزرگ شده، بدون درد هستند و در هنگام فشار دادن احساس لاستیک دارند. آنها معمولاً ثابت هستند تا متحرک.

[ad_2]
منبع مقاله

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *