Subscribe Now
Trending News

مقالات

انتخاب سردبیر

درد قفسه سینه | انواع درد قفسه سینه و علل آن 

درد قفسه سینه | انواع درد قفسه سینه و علل آن

درد قفسه سینه اولین عاملی است که منجر می شود تا فکر کنید که حمله قلبی به شما دست داده است. مطمئناً این نوع درد چیزی نیست که نادیده گرفته شود، اما باید بدانید که این موضوع علل احتمالی زیادی دارد.

درد قفسه سینه همیشه نشان دهنده بیماری قلبی نیست؛ چرا که عوامل متعددی می توانند سبب تیرکشیدن قلب شوند. داشتن درد شدید در قسمت پایین سمت چپ قفسه سینه می تواند یک تجربه ترسناک را با خود به همراه داشته باشد.

شما ممکن است درد را در قسمت های مختلفی از قفسه سینه خود و در زمانهای مختلفی تجربه کنید:

انواع مختلف درد قفسه سینه

شما ممکن است این نوع درد را در جاهای مختلفی از قفسه سینه تجربه کنید:

درد در وسط قفسه سینه :

این درد اغلب با بیماری قلبی همراه است. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی احساس ناراحتی مبهمی را تجربه می کنند که لزوما به عنوان درد شناخته نمی شود.

این نوع درد می تواند ناشی از اثر مستقیم مکانیسم های مرتبط با اضطراب روی قلب باشد. این نوع درد ممکن است به دلیل تأثیرات پرفشاری خون و تحریک سیستم عصبی اتونوم در قلب ایجاد شود. ترکیبی از این عوامل ممکن است منجر به انقباض دیواره عضلانی عروق کرونر که ماهیچه قلب را تغذیه می کنند، شود.

اسپاسم عروق کرونر می تواند منجر به کاهش خونرسانی به قلب شده و کمبود اکسیژن در عضله قلب ایجاد کند که با درد قفسه سینه همراه است. این موارد می تواند این نوع درد را در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند، بیشتر کند.

 درد در سمت چپ قفسه سینه:

علائمی همچون سوزش سر دل – احساس درد دردناک و سوزش پشت سینه – می توانند به علت مشکلات قلبی یا معده ای ایجاد شوند.

مشکلات دستگاه گوارش که می تواند باعث درد در قفسه سینه شود شامل موارد زیر است:

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

این بیماری همچنین به عنوان رفلاکس اسید شناخته می شود، هنگامی که محتویات معده به داخل گلو برگردد، GERD رخ می دهد. این ممکن است باعث طعم ترش در دهان و احساس سوزش در قفسه سینه یا گلو، معروف به سوزش سر دل شود. عواملی که ممکن است باعث رفلاکس اسید شوند شامل چاقی، سیگار کشیدن، بارداری و غذاهای پرادویه یا چرب است.

۵ چای برتری که سلامتی شما را تضمین می کند
بیشتر بخوانید

اختلالات انقباض مری

انقباضات عضلانی بدون هماهنگی (اسپاسم) و انقباضات با فشار بالا (ماسوره مری) از مشکلات در مری است که می تواند باعث این نوع  درد شود.

حساسیت به مری

این اتفاق زمانی می افتد که مری با کوچکترین تغییر فشار یا قرار گرفتن در معرض اسید بسیار دردناک می شود، علت این حساسیت ناشناخته است.

سوراخ شدن مری

درد ناگهانی و شدید قفسه سینه به دنبال استفراغ یا روال مربوط به مری که ممکن است علامت پارگی در مری باشد.

زخم معده

یک عارضه مکرر ممکن است نتیجه این زخم های دردناک در پوشش معده یا قسمت اول روده کوچک باشد. بیشتر در افرادی که سیگار می کشند، الکل زیادی می نوشند و یا کسانی که از آسپرین یا NSAID استفاده می کنند، دیده می شود. درد اغلب، هنگامی که غذا می خورید یا آنتی اسید مصرف می کنید، بهتر می شود.

فتق هیاتال

این مشکل شایع هنگامی رخ می دهد که قسمت بالای معده پس از خوردن غذا به قسمت تحتانی سینه فرو رود. این اغلب باعث علائم ریفلاکس از جمله سوزش سر دل یا درد در قفسه سینه می شود که وقتی دراز می کشید، درد بیشتر می شود.

پانکراتیت

ممکن است دچار پانکراتیت شوید، زمانی که در قفسه سینه خود احساسی درد می کنید. به طور کلی این بیماری ناشی از التهاب لوزالمعده است.

مشکلات کیسه صفرا

آیا بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب، در ناحیه پایین سینه راست یا سمت راست بالای شکم خود احساس سیری و درد دارید؟ در این صورت ممکن است درد قفسه سینه شما به دلیل مشکل کیسه صفرا باشد.

درد در قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی عبارتند از:

بیماری عروق کرونر یا CAD

 گرفتگی رگ های خونی قلب که باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به عضله قلب می شود را بیماری عروق کرونر می نامند. این بیماری می تواند باعث درد شود که به آن آنژین می گویند. این یک علامت بیماری قلبی است، اما به طور معمول باعث آسیب دائمی قلب نمی شود.

علل ایجاد بی نظمی های قلبی | آریتمی
بیشتر بخوانید

انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی)

انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی) ناشی از کاهش جریان خون از طریق رگ های خونی قلب است که باعث مرگ سلول های ماهیچه ای قلب می شود. اگرچه این بیماری شبیه به درد قفسه سینه در آنژین است، اما حمله قلبی معمولاً درد شدیدتری را ایجاد می کند.

میوکاردیت

میوکاردیت التهاب عضله قلب است که ممکن است علاوه بر درد قفسه سینه باعث تب، خستگی، ضربان سریع قلب و تنفس شود. اگرچه در این بیماری هیچ انسدادی وجود ندارد، اما علائم میوکاردیت می تواند شبیه به سکته قلبی باشد.

پریکاردیت

این یک التهاب یا عفونت کیسه در اطراف قلب است. این بیماری می تواند منجر به ایجاد دردی مشابه، درد ناشی از آنژین شود. با این حال، اغلب باعث درد شدید، پایدار در امتداد عضله گردن و شانه می شود.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یک  بیماری ژنتیکی باعث می شود که عضله قلب به طور غیر طبیعی ضخیم شود. بعضی اوقات این مسئله منجر به بروز مشکل در جریان خون از قلب می شود. درد قفسه سینه و تنگی نفس اغلب با ورزش اتفاق می افتد. با گذشت زمان، ضعف قلب ممکن است رخ دهد که عضله قلب بسیار ضخیم می شود.

پرولاپس دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال وضعیتی است که در آن دریچه ای در قلب نتواند به درستی بسته شود. انواع مختلفی از علائم با پرولاپس دریچه میترال همراه است، از جمله درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه، اگرچه همچنین علائمی ندارد، به خصوص اگر پرولاپس خفیف باشد.

شکاف عروق کرونر

عوامل گوناگونی می توانند باعث این بیماری نادر اما کشنده شوند که در نتیجه پارگی در عروق کرونر ایجاد می شود. ممکن است با احساس پارگی ناگهانی یا پارگی که به گردن، کمر یا شکم می رود، دردی ایجاد شود.

درد در سمت راست قفسه سینه:

این نوع درد می تواند ناشی از صدمات مستقیم یا التهاب برخی از ساختارها یا دردهای بازگشتی باشد. علت درد در سمت راست قفسه سینه می تواند استرس، درد ماهیچه های آن، ضربه، شکستگی دنده، ذات الریه و … باشد. ویروس ها نیز همچون ویروس کرونا ( Covid -19)  نیز می توانند باعث ایجاد درددر این ناحیه شوند.

سبک زندگی صحیح برای افراد با مزاج گرم و خشک (صفراوی)
بیشتر بخوانید

مشکلات ریوی نیز می تواند انواع مختلفی ازاین نوع درد را ایجاد کند. موارد زیر دلایل عمده این درد هستند:

  • پلوریت
  • ذات الریه یا آبسه ریه
  • آمبولی ریوی
  • پنوموتوراکس
  • فشار خون ریوی
  • آسم

 

ویروس ها نیز همچون ویروس کرونا ( Covid -19)  نیز می توانند باعث ایجاد درد در این ناحیه شوند.

گرچه درد قفسه سینه به تنهایی در فهرست نشانه های کرونا وجود ندارد، اما به عنوان یک علامت جدی بیماری کرونا همراه با دشواری در تنفس، تنگی نفس، درد یا فشار سینه و ….ذکر شده است. گاهی شدت سرفه ها در بیماران کرونایی  سبب  ایجاد فشار بر روی عضلات و دنده های قفسه سینه می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شک و تردید، با پزشک خود در مورد هرگونه دردی که در قفسه سینه دارید، به خصوص اگر ناگهان دچار مشکل شده باشید یا درد شما با داروهای ضد التهابی یا سایر اقدامات مراقبت از خود، مانند تغییر رژیم غذایی برطرف نشود، با پزشک خودو یا یک پزشک متخصص یا فوق تخصص قلب تماس بگیرید.

برخی از اولین آزمایشاتی که پزشک متخصص ممکن است برای بررسی علل درد قفسه سینه شما  انجام دهد شامل موارد زیر است:

  • الکتروکاردیوگرافی (ECG)
  • آزمایش خون
  • اشعه ایکس از قفسه سینه
  • توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن | اسکن هسته ای قلب)

 

در صورت بروز هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس ناگهانی فشار، فشردن، سفت شدن یا خرد کردن زیر استخوان سینه
  • درد ی که به فک، بازوی چپ یا پشت گسترش می یابد.
  • درد ناگهانی شدید با تنگی نفس (به خصوص پس از مدت طولانی عدم تحرک)
  • حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا تنفس سریع، گیجی، رنگ آسن یا تعریق بیش از حد
  • فشار خون بسیار پایین یا ضربان قلب بسیار پایین
  • تب، لرز، یا سرفه مخاط زرد-سبز
  • مشکل در بلع
  • درد شدیدی که از بین نمی رود.

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *