Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص گل ساعتی چه تاثیراتی بر روی سلامتی دارد؟ 

خواص گل ساعتی چه تاثیراتی بر روی سلامتی دارد؟

گل ساعتی یک گیاه چند ساله است که به خانواده دو لپه ای ها تعلق دارد. این گیاه بیشتر در مناطقی مانند آمریکا و آفریقا یافت می شود. این گل به شدت بالا رونده است و به همین دلیل قلمه گرفتن از آن بسیار آسان است. این گل یکی از محبوب ترین گیاهان سنتی در آمریکا می باشد و از همین رو است که آن را در کشور های زیادی مانند هلند پرورش می دهند. خواص گل ساعتی تنها به موارد زینتی بسنده نمی کند بلکه می تواند تاثیرات زیادی بر روی سلامتی بگذارد. خواص گل ساعتی امروزه در روند درمانی بسیار از بیماری ها و ساخت داروها استفاده می شود.

خواص گل ساعتی

کاهش اثرات یائسگی

از مهم ترین خواص گل ساعتی می توانیم به کاهش اثرات یائسگی اشاره کنیم. یائسگی با احساس اضطراب و افسردگی همراه است، که اغلب ناشی از سطح پایین آمین آمینوآمتریک اسید (GABA) در مغز است. هورمون درمانی که مبتنی بر پزشکی مدرن است، می تواند بسیاری از عوارض جانبی ناخواسته را ایجاد کند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که گل ساعتی می تواند علائم یائسگی مانند علائم وازوموتور (چشمک های گرم و عرق شبانه)، بی خوابی، افسردگی، خشم و سردرد را کاهش دهد. از همین رو بیشتر دانشمندان اعتقاد دارند که این گل یک جایگزین مناسب برای هورمون درمانی است.

کاهش فشار خون

مجله بیوشیمی تغذیه ای آزمایشی تحت عنوان تاثیرات گل ساعتی بر روی بدن را انجام داد. در طی این آزمایش 50 میلی گرم عصاره گل ساعتی را به بدن تزریق کردند. این مطالعه نشان داد که فشار خون به طور قابل توجهی کاهش می یابد. محققان بر این باورند که ترکیباتی که در گل ساعتی به نام اسید ادولیلیک یافت می شود، عامل اصلی این کاهش فشار خون است. اکثر محققان آلمانی نیز اعتقاد دارند استفاده از میوه این گیاه می تواند به صورت چشمگیری کاهش فشار خون سیستولیک را ایجاد کند. این امر به دلیل افزایش سطح آنزیم آنتی اکسیدانی و کاهش سطح لیپیدهای اکسید شده اشت.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
هر آنچه باید از خواص مریم گلی قرمز بدانید

کاهش اضطراب

خواص گل ساعتی یکی از درمان های سنتی اضطراب می باشد. اعتقاد بر این است که ترکیبات خاصی که در گل ساعتی وجود دارد ممکن است  برخی از گیرنده های مغز را تحریک کنند. از آنجایی که گل ساعتی باعث افزایش GABA می شود، فعالیت برخی از سلول های مغزی که باعث ایجاد اضطراب می شود، کاهش می یابد و موجب آرامش بیشتر می شود.  مطالعات نشان می دهد که عصاره این گل ممکن است حتی دارای مزایای ضد التهابی و ضد تشنج باشد.

آشنایی با خواص یام وحشی در طب سنتی
بیشتر بخوانید

کمک به سندروم ADHD

این سندروم که با نام اختلال کم‌ توجهی – بیش‌ فعالی نیز شناخته می شود یکی از مهم ترین نگرانی های والدین است. متأسفانه داروهای معمول مانند Adderall می تواند موجب بروز بسیاری از عوارض جانبی شود. در این سندروم معمولاً کودک توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و کودک از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است. امروزه بیشتر دانشمندان بر این باورند که استفاده از درمان های گیاهی می تواند یه روش عالی برای مهار این سندروم باشد. گیاهانی مانند بابونه رومی، والرین، گل مریم لیمو و گل ساعتی به عنوان درمان های احتمالی شناخته شده اند، هر چند بهتر است قبل از مصرف این گیاهان با پزشک خود احتمال حساسیت را کنترل کنید.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
خواص اقونیطون، تسکین درد و کاهش استرس

خواص گل ساعتی

کاهش سطوح انسولین

یک مطالعه با استفاده از عصاره گل ساعتی به منظور بررسی چگونگی تاثیر آن بر میزان قند خون انجام شد. حساسیت به انسولین در تلاش برای درک بهتر مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای انجام مطالعات، 43 داوطلب مبتلا به دیابت نوع 2 (28 زن و 15 مرد) به مدت دو ماه از این عصاره استفاده کردند. نتایج نشان داد که مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش یافته است، که نشان می دهد گل ساعتی ممکن است به بیماران دیابتی کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

همان طور که می دانید یکی از مهم ترین فاکتور ها برای داشتن بدن و مغزی سالم، خواب کافی در طول شب است. یک مطالعه جامع بر روی افرادی که دچار اختلالاتی خوابی بودند، انجام شد. این مطالعه با تمرکز بر بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی، انواع داروهای طب گیاهی طبیعی از جمله گل ساعتی را مورد استفاده قرار داد. نتایج نشان می دهد که گل ساعتی می تواند به دلیل خواص ضد اضطرابی اش بر روی بهبود کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

ویژگی افراد بلغمی مزاج با طبع سرد و تر
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

فواید گل ساعتی کاهش اثرات یائسگی کاهش فشار خون

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *