Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص مرزنگوش ، جلوگیری از سرطان و ضد آلرژی 

خواص مرزنگوش ، جلوگیری از سرطان و ضد آلرژی

مرزنگوش که بعضی به آن مرزنجوش نیز می گویند، یک گیاه گلدار چند ساله است که به خانواده نعنایان تعلق دارد. از دیگر نام های این گیاه می توان به حب الفیل، اذان الفار، ثاموس و ریحان سلیمان اشاره کرد. استفاده از این گیاه به غنوان یک داروی گیاهی، قدمتی چند هزار ساله دارد. بررسی ها نشان می دهد که مرزنگوش در میان گیاهان طبی آیین زرتشت وجود داشته است. هخامنشیان مرزنگوش را با کشور هایی مانند چین و هند صادر کرده و در عوض پارچه و نخ وارد می کردند. خواص مرزنگوش برای رفع بسیاری از بیماری های رایج، مفید است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه ما را همراهی کنید.

خواص مرزنگوش

جلوگیری از سرطان

از جمله مهم ترین خواص مرزنگوش می توان به پیشگیری از سرطان اشاره کرد. تحقیقاتی که در سال 2012 در دانشگاه پزشکی توکیو ژاپن انجام شده است نشان می دهد که استفاده از عصاره این گیاه می تواند رشد تومور ها را متوقف کند. از آن گذشته این گیاه سرشاز از خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها می توانند با کاهش آسیب های رادیکال های آزاد، از جهش های سلول و اکسیداتیو استرس جلوگیری کنند. مگنولول یکی از ترکیبات فعال این گیاه است که در روند درمان سرطان پروستات نقش دارد.

کاهش گرفتگی های قاعدگی

اجزای فرار موجود در این گیاه به عنوان تسکین دهنده و آرامش بخش محسوب شده و از همین رو می توانند باعث کاهش گرفتگی های قاعدگی شوند. آزمایشات زیادی در این مورد صورت گرفته که نتایج بیشتر آنها امیدوار کننده بوده است. جالب است بدانید که پزشکان ایرانی در 500 سال پیش این موضوع را دریافته بوده اند و از آن استفاده می کردند. بررسی کتاب هاب طب سنتی مانند قانون نشان می دهد که ابوعلی سینا از این خواص مرزنگوش آگاه بوده و نسخه هایی را با استفاده از این گیاه درست کرده است. در سال های اخیر استفاده از روش های گیاهی برای کاهش گرفتگی های قاعدگی در حال افزایش است.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
سوشی و تقویت سلامت قلب و عروق

جلوگیری از آلزایمر

افرادی که از آلزایمر یا سایر بیماری های اختلالات شناختی رنج می برند، بهتر است استفاده از خواص مرزنگوش را در نظر بگیرند. تحقیقات نشان می دهد مگنولول موجود در گلبرگ های این گیاه، موجب افزایش سطح استیل کولین در مغز می شود، این افزایش می تواند پلاک آمیلیید های مغری را کاهش دهد. پلاک آمیلیید از جمله مهم ترین دلایل زوال عقل است. همچنین در این گیاه ترکیب آلی دیگری به اسم هونکیوول وجود دارد که با افزایش عملکرد مغز و فعالیت عصبی مرتبط بوده، و در نتیجه موجب افزایش حافظه و حواس شناختی می شود.

رابطه مزاج با انتخاب رشته تحصیلی و شغل
بیشتر بخوانید

کنترل دیابت

دیابت یکی از مهم ترین بیماری هایی است که امروزه بشریت را تهدید می کند. بررسی ها نشان می دهد که میزان ابتلا به این بیماری مزمن در حال افزایش است. تنها در سال 2017، 85 میلیون نفر دچار دیابت شدند. در این بیماری به دلیل اختلال در ترشح انسولین، قند خون افزایش پیدا می کند. یکی از دلایلی که مرزنگوش در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، توانایی ترکیبات پوستی آن برای تقلید کورتیزول، عامل کاهش دهنده استرس هورمون در بدن ما است. با عمل کردن به عنوان کوزتیزول، این گیاه می تواند به کنترل قند خون کمک کند. 

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی 5 خاصیت بی‌نظیر کاهوی رومی

خواص مرزنگوش

بهبود سلامت کبد

از بین بردن آلودگی ها و سموم بدن بر عهده کبد است. اگر این سموم به خوبی از بدن خارج نشوند، اندام های زیادی تحت تاثیر قرار گرفته و عملکرد خود را از دست می دهند. علاوه بر تحریک سیستم لنفاوی و افزایش سطح خروج سموم از بدن، خواص مرزنگوش باعث کاهش چربی های اطراف کبد می شوند. افزایش چربی یکی از مهم ترین دلایلی ابتلا به نارسایی های کبدی است. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی مرزنگوش از آسیب های رادیکال های آزاد به سلول های کبد جلوگیری می کنند.

ضد آلرژی

استفاده از عصاره این گیاه در ساخت دارو های ضد آلرژی بسیار رایج است. بعضی از افراد هنگامی که در برابر گرد و خاک یا گرده های گل قرار می گیرند، دچار نشانه هایی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم و سرفه می شوند. این موضوع زمانی رخ می دهد که بدن شما عوامل بیرونی را به عنوان بیماری شناسایی کرده و سعی می کند با آن ها مبارزه کند. بهترین راه کار این است که شما از این گونه عوامل دوری کنید ولی اگر به هر دلیلی نمی تواسنتید این کار را انجام بدهید، بهتر است از عصاره این گیاه مصرف کنید.

درمان باد فتق در طب سنتی با روش‌های خانگی
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

جلوگیری از آلزایمر جلوگیری از سرطان فواید مرزنگوش

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *