Subscribe Now
Trending News

مقالات

طب سنتی و گیاهان دارویی

خواص فرنجمشک، سلامت قلب و کاهش وزن 

خواص فرنجمشک، سلامت قلب و کاهش وزن

فرنجمشک نوعی گیاه بوته‌ای چند ساله است که به خانواده نعناسانیان تعلق دارد. این گیاه در بخش‌های غربی ایران وارنگ بو نامیده می‌شود. بسیاری از گیاه شناسان باور دارند که این گونه، بومی کشورهای آسیای میانه مانند ایران است. چیزی در حدود 60 نوع مختلف فرنجمشک وجود دارد که 10 تا از آنها در ایران می‌رویند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه می‌توان به شاخه‌های پرپشت و متعدد اشاره کرد. با این که فرنجمشک یک گیاه خودرو است، کشاورزان زیادی اقدام به پرورش آن کرده‌اند. در سال گذشته بیش از 100 تن فرنجمشک به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با مهم‌ترین خواص این گیاه آشنا کنیم.

فرنجمشک

خواص فرنجمشک

همواره از این گونه به عنوان یکی از اصلی‌ترین گیاهان دارویی یاد می‌شود چرا که از گذشته تا امروز، از آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این گیاه مواد معدنی مفید همچون: روی، آهن، کلسیم، منگنز، پتاسیم و فسفات وجود دارد. علاوه بر این، فرنجمشک یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین K محسوب می‌شود. کشورهای مرکزی اروپا مانند بریتانیا و ایبریا اعتقاد دارند که استفاده از این گیاه در برطرف کردن شرایط ناخوشایند روحی موثر است و از همین رو آن را یک ضد افسردگی به حساب می آورند. با این حال خانم‌های باردار و شیرده نباید از این گیاه استفاده کنند، همچنین فرنجمشک با داروهای تیروئید و HIV نیز اختلال ایجاد می‌کند.

آرامش‌ بخش

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بومی‌های اروپای مرکزی این گیاه را یک آرامش بخش قوی می‌پنداشتند. علاوه بر اروپایی‌ها، مصری‌ها، ایرانی‌ها و اعراب نیز چنین اعتقاد داشتند. آزمایش‌های زیادی بر روی این گیاه صورت گرفته که نتایج نشان می‌دهد مصرف مقادیر مشخصی از این گیاه به صورت دمنوش می‌تواند شرایط استرس زا را کم کند. دانشمندان باور دارند مصرف این گیاه باعث تحریک هورمون کورتیزول می‌شود. از این هورمون به عنوان مهم‌ترین عامل استرس یاد می‌شود و به همین دلیل کاهش آن می‌تواند به شما در رسیدن به آرامش کمک کند.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
معرفی لیست فواید درمانی توت فرنگی وحشی

درمان بی‌خوابی

بی‌خوابی یکی از مهم‌ترین مشکلات قرن 21 بشمار می‌رود. این روز‌ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزایش فشار‌های روانی و استرس، خوابیدن به امری دشوار تبدیل شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، از هر 10 آمریکایی، 4 نفر به بی‌خوابی دچار هستند. استفاده از دمنوش این گیاه می‌تواند استرس را دور کرده و شما را آرام کند. با کم شدن این فشار‌های روانی، خوابیدن راحت‌تر می‌شود. بی‌خوابی را باید جدی گرفت چرا که نداشتن خواب کافی می‌تواند تاثیرات منفی و خطرناک بسیاری بر روی زندگی روزمره شما بگذارد.

آشنایی با برخی از خواص بی‌نظیر بارهنگ کتانی
بیشتر بخوانید

کاهش وزن

اگر شما هم از اضافه وزن رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از دمنوش این گیاه استفاده کنید. فرنجمشک به طرق مختلفی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. ترکیبات ارگانیک موجود در این گیاه بر روی متابولسیم شما تاثیر گذاشته و سوخت و ساز را در شما افزایش می‌دهند. این امر باعث می‌شود شما چربی بیشتری آب کنید. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف این دمنوش در ترشح هورمون لپتین نقش دارد. لپتین هورمونی است که به وسیله بافت چربی (سفید) در بدن انسان ساخته و در خون رها می‌شود. این هورمون فرمان سیر شدن را به مغز صادر می‌کند. در نتیجه شما با مصرف این گیاه زودتر احساس سیری کرده و کمتر غذا می‌خورید.

ادامه مطلب -> کلیک کنید
درمان یبوست با طب سنتی با چندین روش عملی و کارساز

فرنجمشک

سلامت قلب

بدون شک یکی از مهم‌ترین اندام های بدن شما قلب است که وظیفه پمپاژ خون را بر عهده دارد. مشکلات قلبی رایج‌ترین دلیل مرگ و میر، بر اثر بیماری‌ها محسوب می‌شود و از همین رو حفظ سلامت این عضو از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهد که فرنجمشک در کاهش کلسترول بدن یا LDL نقش دارد. این کلسترول‌ها در رگ‌های خونی تجمع پیدا کرده و خون رسانی را مختل می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا قلب به خود فشار بیشتری بیاورد و به این طریق احتمال بروز مشکلاتی مانند حمله قلبی افزایش پیدا کند.

جلوگیری از زوال عقل

دمنتیا یا زوال عقل نوعی اختلال شناختی است که در طی آن با آسیب وارد شدن به سلول های مغزی بر اثر افزایش سن، مشکلاتی نظیر تغییر شخصیت، موقعیت‌ ناشناسی، نئاندرتال شدن و اختلال در حافظه بوجود می‌آید. در سال‌های اخیر دانشمندان ثابت کرده‌اند که این گیاه بر روی بهبود عملکرد شناختی تاثیر می‌گذارد چرا که آنتی اکسیدان‌های فرنجمشک از آسیب‌های استرس اکسیداتیو مغزی جلوگیری می‌کنند.

خواص گندنا، درمان مشکلات گوارشی و تقویت سلامت چشم
بیشتر بخوانید

منبع: https://asanteb.com

 

1/5 ( 1 نظر )
برچسب ها

خواص گیاهان دارویی درمان بیماری ها کاهش استرس

منبع مطلب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *